Csak tini vagy már függő? címmel elindult a Médiaunió új kampánya

facebook megosztás

A magyar tinédzserek Európa élmezőnyében állnak szerhasználat tekintetében, miközben mentális jóllétük az egyik legalacsonyabb a kontinensen: tízből kilencen ittak már alkoholt, minden második dohányzik vagy e-cigarettázik, és minden harmadik problémás közösségimédia-használatról számol be - ismerteti a Médiaunió Alapítvány csütörtöki, MTI-hez eljuttatott közleménye, amelyben új társadalmi kampányukra hívják fel a figyelmet.

Mint írták, az ESPAD (Európai iskolavizsgálat az alkohol- és egyéb drogfogyasztási szokásokról) 2024-es adatai szerint - amely 37 országban vizsgálta a fiatalok szerhasználati szokásait - Magyarország több mutatóban is a legrosszabbul teljesítő országok közé tartozik. A 15-16 éves diákok 91 százaléka ivott már alkoholt, ezzel hazánk Dániával együtt vezeti az európai listát. Az elmúlt hónapban a középiskolások 22 százaléka volt részeg legalább egyszer, ami szintén a legmagasabb arányok közé tartozik, de a dohányzás terén sem jobb a helyzet: a tanulók fele már kipróbálta a cigarettát, és egyharmaduk rendszeresen rágyújt.

Az új típusú szerek használatánál hasonlóan riasztó a kép. Az e-cigarettát és a szintetikus katinonokat egyaránt Magyarországon próbálta ki a legtöbb tinédzser, előbbit 57, utóbbit pedig közel 4 százalékuk. A digitális világ sem ad okot megnyugvásra: minden harmadik középiskolás problémás közösségi média-használatról számolt be, miközben a mentális jóllét mutatói nálunk az egyik legalacsonyabbak Európában, mindössze a diákok 47 százaléka érzi magát jó állapotban.

"Ezek a számok önmagukért beszélnek: a fiatalok szerhasználata és a viselkedési függőségek komoly társadalmi problémát jelentenek - fogalmazott dr. Marjai Kamilla, pszichológus, addiktológiai konzultáns, a kampány szakmai vezetője. - A klasszikus addikciók - alkohol, dohányzás, drogok - mellett egyre erőteljesebben jelennek meg az új típusú függőségek is: az online játék és a képernyő függőségbe hajló használata. A problémát súlyosbítja, hogy a generációk közötti kommunikáció önmagában véve is kihívásokkal teli, és a legjobb szándékkal sem feltétlenül találjuk meg az egyenes utat egymáshoz".

A 2025-ös Médiaunió-kampány középpontjában a "Csak tini vagy már függő?" kérdés áll, amely a kamaszkori függőségekre hívja fel a figyelmet. A "Függőség 7 jele" kampány célja, hogy a szülők, tanárok és maguk a tinédzserek is felismerjék a korai figyelmeztető jeleket. A kampány erős vizuális és érzelmi eszközökkel, közösségi aktivitásokkal és edukatív tartalmakkal mutat rá a problémák súlyára, párbeszédet indít ott, ahol a legnagyobb szükség van rá, és arra bátorít, hogy vegyük észre a jeleket és merjünk segítséget kérni.

A kampány központi online felülete a www.fuggoseg7jele.hu, amely egyszerű és közérthető belépési pontokat kínál mindazoknak, akik érintettként vagy hozzátartozóként keresnek kapaszkodót. A látogatók eldönthetik, hogy tiniként, szülőként vagy pedagógusként szeretnének eligazodni a témában. Az oldalon bárki elindulhat egy-egy konkrét jel vagy egy adott függőség - alkohol, drog, képernyő, online játék - felől, és rövid, világos magyarázatokat, valós történeteket, gyakorlati tanácsokat találhat. Minden jelhez külön segítségkérési lehetőség is kapcsolódik, így az olvasó közvetlenül elérheti a megfelelő szakmai szervezeteket és támogató szolgáltatásokat. A cél, hogy a felismerést valódi cselekvés kövesse és senki ne maradjon egyedül a problémájával - ismerteti a közlemény.

MTI

Minden jog fenntartva! © KANIZSA MÉDIAHÁZ Nonprofit Kft.