Európában egyedülálló érték, de nincs ki felújítsa a kanizsai vasútparkot
Mi anyagiakban nem tudjuk ezt felkarolni, de fontos lenne, hogy a város ne hagyja tovább romlani a vasúti értékeit – fogalmazott Lengyák István, a Nagykanizsai Civil Kerekasztal Egyesület soros elnöke. Az Ady út végén található vasútpark egyre rosszabb állapotára többen felhívták szerkesztőségünk figyelmét. A legutóbbi felújítás 12 éve volt, 3 millió forintból, most nagyjából a tízszeresére tehető az a büdzsé, ami elég lehetne a gépek restaurálására.
Számos fotó is bizonyítja a 2011-es felújítás eredményeit. A munka óriási sikert aratott és nem csak a vasútbarátok körében, hiszen Lengyák István szerint a kanizsai ifjú párok mintegy 20 százaléka biztosan a vasútparkban fotózkodott.
Mára nem sok maradt a gépek régi fényéből. 12-13 éve Lengyák István szerint nagy szerencséjük is volt, hiszen akkor volt 150 éve, hogy átadták a Déli Vasút Budapest-Nagykanizsa vonalát, így a társaság részéről is támogatták az elképzelést. Mindezek mellé a Cserháti-iskola diákjai, pedagógusai és a helyi vasúti javítóműhely szakemberei is odaálltak. A Kerekasztal vezetője úgy saccolja, mintegy 150-en dolgoztak akkor a gépek megszépítésén.
– Ezek emlékek: itt van előttem ez a 424-es mozdony, akkor mögöttem az úgynevezett petróleumkocsi, persze nem petróleumot, hanem olajat szállítottak főleg benne, de a köznép petróleumkocsinak nevezte. Mögötte van a 385-s, egy kismozdony, gyönyörű. De a legértékesebb, érdekes módon, nem ez a hatalmas mozdony, hanem a hátunk mögött lévő, úgynevezett darus ellensúlykocsi. Ez a legrégebbi az összes közül. S ráadásul, úgy tudom, Közép-Európában az egyetlen darus ellenkocsi, ami megmaradt – tudtuk meg Lengyák Istvántól, a Nagykanizsai Civil Kerekasztal Egyesület soros elnöktől.
Lengyák István kiemelte: a szándék bennük megvan, hogy ismét segítsék a felújítási munkákat, de önmagukban ők már kevesek lesznek ehhez.
– Egyrészt a valódi civil szervezeteknek oly mértékben csökkent a pályázatokon való támogatása, s egyéb anyagi támogatása is, hogy mi valójában már a szervezésen kívül nem sokat tudunk tenni. Mi anyagilag nem tudjuk támogatni azt, hogy ezek a csodálatos emlékeink megújuljanak – fogalmazott Lengyák István.
Pista bácsi a vasúti javítóműhely szakembereitől egy tervezetet is kapott a felújításra, ez minimum 30 millió forintban jelölte meg a szükséges forrást. A lokálpatrióta pedagógus abban is bízik, hogy legalább a kocsik környezete hamarosan szebb képet mutat, hiszen április 22-e a Föld napja, ami jó apropó lehet a takarításra.
M-B.GY.
(Képek: Kanizsa TV)