Már megint hol parkoljak?!?
A mondat naponta többször is elhangzik a keleti városrészben. Az ott élők valószínűleg sokszor még cifrázzák is... Az egész várost tekintve itt a legkritikusabb a parkolási helyzet. Ez nem „csupán” a lakók, hanem az illetékesek, döntéshozók véleménye is.
„A helyzet egyre rosszabb… Sok éven át csak a gyalogosok oldaláról tapasztaltam, hogy folyamatosan nő az autók száma a városban. Most már nekem is van autóm, és testközelből szembesültem a helyzettel: itt a parkolás felér egy tökéletes káosszal” – mondta el véleményét a Kazanlak körúton lakó Habda Ivett.
- Nem elég, hogy sokszor idegen autók foglalják el a helyeket – hiszen mi, akik itt élünk, nagyjából tudjuk, kinek milyen autója van – de sok esetben még a helyiek is egymásnak ugranak. Nincsenek tekintettel egymásra, véletlenül sem parkolnának normálisan, szabályosan. Nem érdekli őket a másik - összegezte véleményét a fiatal anyuka.
A probléma a legutóbbi közgyűlésen is felvetődött, Bizzer András, a Fidesz-KDNP frakcióvezetője a keleti városrészben lévő parkolók felfestése ügyében interpellált.
- Az előző ciklusban is felvetettem már, ez véleményem szerint enyhítene az ott lévő parkolási helyzeten. Ha felfestenénk a nagyparkolóinkat, szabályosabban állnának be az autósok, és akár az is előfordulhatna, hogy ott, ahol jelenleg öten parkolnak – ha helyesen állnak be – akár hatan is elférnének. Az összes nagyparkoló felfestése 20%-os emelkedést is jelenthet. A javaslatom az, hogy erre a célra különítsünk el 5 millió Ft-ot a költségvetésben - kérte Bizzer András az interpellációjában.
A keleti városrész parkolási problémái a Via Kanizsa előtt sem ismeretlenek. Szabó István, a Társaság vezérigazgatója elmondta: a probléma egyik legalapvetőbb forrása, hogy amikor a városrészben a lakótömböket építették a parkolókkal, egy családhoz egy autó tartozott, az is csak jó esetben. Ma már nem ritka, hogy családonként két-három autóval lehet számolni. Bizzer András önkormányzati képviselő felvetésére a Társaság vezetője kifejezetten pozitívan reagált, a Via szívesen működne közre a parkolók felfestésében.
- A parkolók bővítése érdekében a korábbi években is történtek lépések, a Városkapu körúton és a Bartók Béla utcában is, utóbbi helyszínen a zöldterület rovására. A munkát folytatni szeretnénk, a Via gyakorlatilag egy közreműködő szerv. Az ötleteléstől a terület kiválasztásán át az engedélyeztetési folyamatig minden fázisban részt veszünk, mint közútkezelő, és az építés során is folyamatosan jelen vagyunk egészen a forgalomba helyezésig. Ám a döntés a város, illetve a közgyűlés kezében van - hangsúlyozta Szabó István vezérigazgató.
A szakember hozzátette: az idei tervek között szerepel, hogy a vagyongazdálkodási és városüzemeltetési csoport szakembereivel közösen végigjárják a kritikus utcákat, és vizsgálják annak lehetőségét, hol, miként lehetne még parkolóhelyeket kialakítani a zöldterület minimális csökkentésével.
A zöldterület kontra parkoló ügy mindig kényes téma volt, a városban több helyen okozott lakossági konfliktust. Horváth Jácint, az Éljen VárosuNk! önkormányzati képviselője szintén felszólalt a témában a januári önkormányzati ülésen.
- A Zemplén utca 7-9. környékéről érkezett hozzám lakossági jelzés parkolási problémák miatt, de ez szinte folyamatos a keleti városrészben élőktől. A szóban forgó területen van egy nagyobb zöldterület, aminek rovására természetesen nehéz parkolót kialakítani. A javaslatom az, nézzük meg, milyen vegyes megoldások lehetnek, természetesen a lakókkal egyeztetve. A probléma pedig véleményem szerint az egész keleti városrészre érvényes - mondta felszólalásában Horváth Jácint.
Az ügyben tehát egyetértés van, ráadásul a Via Kanizsa készített egy felmérést a keleti városrész, valamint több lakótelep parkolóhelyzetével kapcsolatban, ami jó alapot képezhet a megoldásra.
És végül következhet – ahogy a filmekben mondják – az egymillió dolláros kérdés: Mi lesz akkor, ha a Bartók Béla utca 1. szám alatti „szellemház” megújul és benépesül? Ahogy Szabó István, a Via Kanizsa vezérigazgatója fogalmazott: Ez egy jó kérdés, és a jövőben komoly problémát jelenthet, a megoldáson pedig már most gondolkodni kell.
Vincze Adél