Jönnek az árrésstopos bébiételek
A kormány újabb termékkörre terjeszti ki az árrésstopot, így a bébiételek ára is mérséklődhet decembertől. A hazai piacon a jól ismert márkák mellett már a drogériák saját termékei is komoly versenytársnak számítanak, miközben a fogyasztói igények a speciális, növényi alapú és allergénmentes kínálat felé tolódnak. Az árfigyelő adatai alapján nagy a különbség az egyes márkák között, de a szülők széles kínálatot találnak a drogériákban is.
A kormány bejelentette, hogy árrésstoposak lesznek a bébiételek is, ami azt jelenti, hogy december 1-től árcsökkenésre készülhetünk ebben a termékcsoportban is.
Magyarországon az elmúlt években a növényi alapú, hús- és laktózmentes termékek térnyerése indult ez, de ebben nem különbözik a nemzetközi trendektől. Egy 2023-as Nielsen jelentés szerint kiszerelés tekintetében a tasakos bébiételek térhódítása jelentős, bár az üveges termékek kedveltsége még mindig az első helyen áll. Szintén megfigyelhető trend, hogy egyre több nehezebben beszerezhető alapanyag és idénygyümölcs kerül be a választékba. A bébiételpiac az előző években a pandémia hatására megerősödött, de később visszaállt a válság előtti szintre.
A globális piac 2024-ben már meghaladta a 100 milliárd dollárt, és várakozások szerint tovább bővül, elsősorban az Ázsia–Csendes-óceáni régió dinamikus növekedésének köszönhetően.
Mi derül ki az Online Árfigyelőből?
Magyarországon az Online Árfigyelőben összesen 1 180 különböző pépes bébiétel szerepel, ebben benne vannak az egyes márkák különböző ízesítésű és méretű termékei is. Ebből leszűrtük azt az 1 128 terméket, amelyből október elejétől folyamatosan vannak adatok.
A legnagyobb termékvertikummal a három drogéria képviselteti magát, majd a szupermarketek és a diszkontok következnek.
A kilogrammonkénti átlagárak 3 860 forint körül mozognak, a piacot a sajátmárkás termékek mellett a Hipp, az Univer és a Kecskeméti dominálja. Az összevetést nehezíti, hogy sok sajátmárkás termék "Bio" néven szerepel az árfigyelőben, amely nem feleltethető meg egy konkrét márkának.
A láncok szerinti bontásból kiderül, hogy az Aldi kínálata a legolcsóbb, de ez az átlagos összeg 8 termékből jött össze, vagyis ennyiről volt folyamatosan adat az árfigyelőben. A Tesco drágább, de 180 termék esetében a szórás is nagyobb.
Az árrésstop elvileg február végéig tart, de ahogy a novemberi időponttal kapcsolatban is sejteni lehetett, borítékolható, hogy a kormány nem fog a választások előtt kockáztatni áremelkedést olyan alapvető termékek esetében, mint amelyek az árrésstop hatálya alá esnek.
portfolio.hu