Újabb negatív rekord: soha nem voltak még ilyen öregek a magyar autók
Az első félév végén már 16,3 év volt a forgalomban lévő személyautók átlagéletkora, ami rekordot jelent. A hosszú távú adatokból kiderül, hogy a 2000-es évek közepe óta egyre idősebbek a magyar autók és egyre többen vannak.
Június végén a forgalomban lévő személyautók átlagéletkora 16,3 év volt Magyarországon. Ez új negatív rekord, a 2002-től vezetett statisztikában korábban nem volt hasonlóan magas érték. Igaz, a növekedés visszafogottnak mondható rövid távon, a múlt év végén ugyanis 16,2, míg egy évvel korábban 15,8 évnél tartott a magyar autóflotta.
Egyre többen, egyre öregebben
A hosszabb távú adatok alapján a 2000-es évek közepén volt a legfiatalabb a hazai autópark. 2002-ben az átlagéletkor még 11,7 év volt, ekkor 2,63 millió autó futott az utakon.
2005-re az autók száma 2,89 millióra emelkedett, miközben a járműállomány átlagéletkora 10,5 évre csökkent. A legfiatalabb állapotát 2006–2007-ben érte el a hazai személyautó-park: az átlagéletkor 10,3 év volt, és ekkor 2,95–3,01 millió autó volt forgalomban.
Ez követően indult el az autóflotta öregedése: 2010-re az átlagéletkor 11,3 évre nőtt, miközben a darabszám 2,98 millió volt. 2015-re az autópark már 3,2 milliósra bővült, de ekkor az átlagéletkor 13,7 évre ugrott.
Az emelkedés azóta sem állt meg: 2020-ra már közel 3,92 millió személyautó közlekedett Magyarországon, az átlagéletkor pedig 14,7 évre emelkedett. 2023 végén a 4,17 millió autó már 15,8 éves volt. Majd 2024-ben tovább nőtt az állomány 4,26 millió autóra, az átlagéletkor pedig 16,2 évre. Utóbbi rekord dőlt meg az idei első félév végén: a 16,3 éves átlagéletkort még több, összesen 4,33 millió autó hozta össze. Vagyis összességében egyre több autó van forgalomban, amelyek egyre idősebbek.
Ebben szerepet játszik az elmúlt években bekövetkezett drágulás, valamint az, hogy sok magánszemély elhalasztotta a nagyobb kiadásait az elmúlt években.
Bár a külföldről behozott autók átlagéletkor az idei első félévben 12 év volt a Datahouse statisztikái szerint, ez is kevés volt ahhoz, hogy az átlagéletkor csökkenésnek induljon. Részben azért, mert a behozott autók harmada 16 évnél idősebb és hasonló arányt képviselnek a 11-15 éves importautók.
Ráadásul az újautó-piac sem nyújt elegendő muníciót: a KSH adatai szerint 2020–2024 között évente 112-132 ezer új autót helyeztek forgalomba. Ez bőven elmarad a koronavírus-járvány előtti, 2019-es 163 ezres darabszámtól. Szintén bőven alulmúlja a 2005 és 2007 közötti időszakban feljegyzett 174-205 ezres volument.
hvg.hu