MÁV baleseti statisztika: a figyelmetlenség és az öngyilkosságok miatt egyre több a tragédia
A MÁV hálózatán a tavalyihoz képest jelentősen növekedett a vasúti átjárókban történt balesetek, a gázolások és a sorompórongálások száma, emellett egyre több az öngyilkosság – írja baleseti statisztikájában a vasúttársaság.
2024-ben eddig 47 baleset történt a MÁV vonalain vasúti átjáróban – ez tizennéggyel több, mint a tavalyi év megegyező időszakában. A balesetek során tíz ember vesztette életét, ami tízszer annyi, mint tavaly ilyenkor.
A balesetek közel 60 százaléka biztosított, azaz fénysorompóval, illetve félsorompóval kiegészített fénysorompóval védett vasúti átjáróban történt. A legtöbbször, 29 esetben személygépkocsival ütközött a vonat, de kamion, tehergépkocsi és traktor is okozott balesetet. Három személyelütés történt, ugyanennyi alkalommal gázolt a vonat kerékpárost és motorost. A vasúttársaság az útátjárós balesetekben idén eddig több mint a 131 millió forintos kárt szenvedett.
A legtöbb vasúti átjárós balesetet a MÁV közleménye szerint a gyorshajtás, az agresszív vezetési stílus, a vezetés közbeni telefonálás és a vasúti fényjelző tilos jelzésének figyelmen kívül hagyása okozza.
A záródó sorompórudakat látva a járművezetők megállás helyett sokszor gyorsítanak, néhányan még a lezáródott félsorompót is megkerülik, vagy egész egyszerűen észre sem veszik azt. Évente átlagosan 800 félsorompó rúdját törik le az autósok.
A MÁV hálózatán idén eddig 570 sorompórongálás történt, 79 esettel több, mint tavaly ilyenkor. A balesetek a járműállományt is csökkentik az érintett járművek működésképtelenné válhatnak, vagy a javítás idejére ki kell vonni őket a forgalomból. A balesetek sok esetben több órás késéseket is okozhatnak.
A gázolások száma is emelkedik, idén 32 ilyen eset történt, 20 ember vesztette életét.
Sajnálatos módon nőtt a vasúton történt öngyilkosságok száma is – írja a közlemény. Az öngyilkosságok száma idén eddig 73, míg a tavalyi év azonos időszakában 52 öngyilkosság, vagy annak kísérlete történt. A MÁV hangsúlyozta: a vasúti átjárók védelme, biztosítási módja mindenhol megfelel az előírásoknak és a vasút hibájából halálos baleset 16 éve nem történt vasúti átjáróban.
24.hu
(Kép: Adrián Zoltán)