Főként a magyar érettségit érintik az idén életbe lépő radikális változások

facebook megosztás

2024-től átalakul az érettségi feladatsor szerkezete, nagyobb lesz a hangsúly a tárgyi tudás ellenőrzésén. A legradikálisabb változások a magyar nyelv és irodalom tantárgyat érintik. A megkérdezett pedagógus szerint a reform több problémát is felvet, hiszen hátráltatja a diákok önálló gondolkodását, szövegalkotási képességét, valamint az irodalomszeretet kialakulását.

2023 tavaszán vizsgáztak utoljára a diákok a 2005-ben bevezetett rendszer alapján. Az új rendelet szerint történelemből új témaköröket vezetnek be, de változnak a természettudományos tárgyak vizsgái is, valamint korábban nem választható tantárgyakból is vizsgázhatnak a tanulók. A legnagyobb átalakuláson azonban a magyar érettségi esik át.

- 2005-ben kezdődött a kétszintű érettségi, és azóta tulajdonképpen úgy nézett ki a magyar nyelv és irodalom érettségi, hogy két részből állt. Az elején volt egy szövegértés, utána pedig egy szövegalkotás. Ez azért időközben módosult, hiszen a szövegértés mellé behozták, hogy egy rövid érvelés, illetve hivatalos levél közül lehetett választani, tehát volt egy rövid szövegalkotás és a szövegértés. A második rész pedig a klasszikus fogalmazás, amikor egy verset vagy egy novellát kellett értelmezni vagy pedig összehasonlítottak két verset. Ez most módosult a 2024-es érettségi vizsgaidőszakra már – tudtuk meg Tislérné Tóth Zsuzsannától, a Batthyány Lajos Gimnázium magyartanárától. 

érettségi

Idén a rövid szövegalkotás már nem lesz része a feladatlapnak. A szakemberek úgy vélik, ezzel hibát követ el az Oktatási Hivatal, hiszen ez a feladattípus gyakorlati szempontból nagyon hasznos volt a diákok számára. Az ehelyett beépített, irodalomhoz kapcsolódó feladattípus Tislérné Tóth Zsuzsanna szerint éppen ellenkező hatást fog elérni a tanulóknál, mint amit kellene.

- A szövegértés mellett egy irodalmi feladatlapot tettek bele a feladatsorba, ez azt jelenti, hogy a gyerekeknek tényeket, adatokat kell tudni, ez nem gondolom, hogy előre viszi az irodalomoktatást. Nagyon fontos, hogy az irodalom nem csak egy tudományág, hanem legfőképpen művészet. Mégis csak meg kéne kedveltetni a gyerekekkel, hogy majd későbbiekben is kezükbe vegyenek egy könyvet vagy elolvassanak egy verset, és nem biztos, hogy az irodalmi feladatlap az ebbe az irányba megy – mondta el a magyartanár. 

A korábbival ellentétben most egy kiválasztott mű, valószínűleg egy novella értelmezését kell végrehajtani a diákoknak és egy esszéírás is vár rájuk. Az új rendszerben jelentős változás az is, hogy a diákok használhatnak irodalmi szöveggyűjteményt a feladatmegoldáshoz. Tislérné Tóth Zsuzsanna hozzátette, a változással járó bizonytalanság nem csak a diákokra, de a tanárokra is kihat, mégis igyekeznek a lehető legtöbb segítséget megadni a sikeres felkészüléshez, például az Oktatási Hivatal honlapján található példafeladatokkal.

SZ.F.

(Kép: Kanizsa TV)

 

Minden jog fenntartva! © KANIZSA MÉDIAHÁZ Nonprofit Kft.