A szülőktől, tanároktól is függ, hogy mennyire könnyű egy gyereknek iskolát váltani

facebook megosztás

Pszichológiai szempontból is komoly hatással lehet a tanévkezdés azokra a gyerekekre, akik szeptemberben új oktatási intézményben folytatják tanulmányaikat. Molnár Ibolya klinikai és mentálhigiénés szakpszichológus szerint még nehezebb helyzetben vannak azok a fiatalok, akik kényszerből váltanak iskolát, nem az óvodából ülnek át az iskolapadba vagy az általános iskolából a középiskolába.

Százezernél is több kisgyermek kezdi meg minden év szeptemberében általános iskolai tanulmányait. A szakemberek úgy vélik, a legfiatalabb generáció számára ez az első nagyobb váltás az életük során, éppen ezért is számít létfontosságúnak az iskolai beilleszkedésük. Abban, hogy a gyerekek mennyire kezdik könnyen az iskolát, a szülőknek is fontos szerepük van.

– Egy óvodából átmenni az általános iskolába, azt egy szertartás előzi meg, várakozás előzi meg. Nagyban függ az, hogy a gyerek ezt hogyan éli meg attól, hogy a szülők ezt hogyan kommunikálják neki, hogy mi vár rá az iskolában. Természetesen ha a szülők azt mondják, hogy „bezzeg, ezt nem tehet az iskolában, bezzeg az iskolában majd azt és azt kell tenned”, akkor a gyerekben egy csomó szorongás fog kialakulni és félelem. Ha viszont úgy kommunikálják a gyerek számára az iskolakezdést, hogy ez egy pozitív dolog, hogy „ott jó dolgok várnak rád, szép élményeid lesznek, új pajtásaid lesznek, kedves emberek várnak” akkor a gyerek sem fog annyira szorongani  –   nyilatkozta Molnár Ibolya klinikai és mentálhigiénés szakpszichológus.

Molnár Ibolya szerint kiemelten fontos hatása van az új környezetnek azon fiatalok esetében, akik két tanév között vagy félévkor kerülnek új oktatási intézménybe. Kamaszok esetében az iskola hírneve és az első napokban tapasztalt elvárások szintén döntően befolyásolhatják a személyiségfejlődést. A szakember szerint nem elképzelhetetlen, hogy egy korábban zárkózott gyermek az új impulzusok hatására megnyílik, de az sem ritka, hogy ennek az ellentéte történik.

 – Ha a gyereknek van ismerőse az adott új osztályban, az megkönnyíti a gyerek feladatát. Nagyon-nagy szerep jut ilyenkor az osztályfőnöknek, hogy bevezesse a közösségbe azt az új gyereket, hogy bemutassa a többieknek, és az osztályról is adjon új információt a gyerek számára. Természetesen nem baj, ha van ott egy iskolapszichológus, aki segíti ezt a beillesztést, illetve, ha segíti az előző intézményben történt dolgoknak a feldolgozását, annak az értékelését, az abból való tanulságnak a leszűrését – tette hozzá a szakember.

Molnár Ibolyával bővebb beszélgetést láthatnak a témában mai, Napi Kanizsa című magazinműsorunkban. 

K.T.



(Borítókép: Kanizsa TV)

Minden jog fenntartva! © KANIZSA MÉDIAHÁZ Nonprofit Kft.