Élményszerű tanulás terápiás kutyákkal – így segíti a gyerekeket az állatasszisztált pedagógia
„Anyanyelvi kompetencia fejlesztése állatasszisztált pedagógiai módszerekkel” címmel tartottak szakmai, interaktív bemutatót csütörtök délután a Szivárvány EGYMI-ben. A programot Koller Rita gyógypedagógus vezette, aki két minősített terápiás kutya közreműködésével mutatta be a vármegye pedagógusai számára az állatasszisztált oktatás módszertani sajátosságait és gyakorlati alkalmazási lehetőségeit.
Az intézmény immár hatodik éve működik az Oktatási Hivatal bázisintézményeként, és ez idő alatt fontos szerepet töltött be a különféle gyakorlatok terjesztésében mind a többségi, mind pedig a szegregált intézmények felé. Küldetésük lényege, hogy a sajátos nevelési igényű gyermekek nevelését és oktatását támogató, innovatív, gyakorlatban jól használható módszereket mutassanak be a pedagógusoknak—óvodapedagógusoktól a középfokú intézményekben tanítókig. Az intézmény idei féléves szakmai programja két kiemelkedő elemből áll. Az egyik egy személyes jelenléttel megvalósuló, interaktív foglalkozás, amely az anyanyelvi kompetenciák fejlesztését célozza állatasszisztált és pedagógiai módszerekkel.
A bemutatón különböző intézménytípusokból érkező pedagógusok vettek részt, akik első kézből tapasztalhatták meg, hogyan segíti egy terápiás kutya a gyerekek kommunikációs és szociális készségeinek fejlődését.
- Nem minden intézményben van terápiás kutya, aki segíti a gyerekeknek a fejlődését, a nevelését, oktatását. Ez mindenképpen egy plusz. Illetve én azt gondolom, hogy ahol nincsen a kollégámnak a szakmai tudása, a szakmai módszertára nem olyan színes, hogyha eljönnek erre a rendezvényre, részt vesznek rajta, akkor is tudnak egy-egy olyan apró dolgot, módszert magukkal vinni, ami a sajátos nevelési igényű gyerekeknek a neveléséhez nagyban hozzájárul – fogalmazott Horváthné Szávai Brigitta, a Szivárvány EGYMI főigazgató-helyettese.
Az állatasszisztált foglalkozások lényege, hogy a tanítási-tanulási folyamatba a pedagógus a kutyák segítségét vonja be. A Szivárvány EGYMI-ben évek óta két vizsgázott terápiás kutya, Dió és Sammy támogatja a gyermekek fejlődését. A foglalkozások sokszínűek: tartalmaznak önálló munkát, diktálást, és olyan játékos feladatokat, amelyekbe a kutya is aktívan bekapcsolódik. Emellett a kutyák jelenléte már önmagában csökkenti a szorongást, oldja a feszültséget – hangsúlyozta Koller Rita gyógypedagógus. Hozzátette, a tapasztalatok szerint ezek a foglalkozások különösen hatékonyak a beilleszkedési és tanulási nehézségekkel küzdő gyermekeknél. A csütörtöki előadáson a résztvevők interaktív formában ismerkedhettek meg a különleges foglalkozással.
- A kollégák még nem tudják azt, amit én. Ők azt fogják látni, hogy én életkori szakaszokra bontva először picikékkel, aztán nagyobbakkal, aztán már a nyolcadikasainkkal megmutatjuk, hogy egy anyanyelvi nevelésben hogyan lehet, milyen játékokat lehet bevinni, hogy lehet színesebbé tenni, és amit ők még nem tudnak, hogy a végén ők fognak következni – árulta el Koller Rita.
Évről évre egyre többen érdeklődnek a program iránt, ami jól mutatja, mennyire nyitottak a kollégák az innovatív pedagógiai megoldásokra. A gyerekek és szülők visszajelzései ugyancsak pozitívak. A félév második programja egy online szakmai alkalom lesz „Sajátos nevelési igényű gyermekek inkluzív nevelése testnevelés- és egyéb tanórákon” címmel. Az érdeklődők az intézmény e-mail címén jelentkezhetnek: info@szivarvanyegymi.hu.
H-SZ.F.
(Képek: Kanizsa Médiaház)