Az aszfalt szól, ha pocsék az út állapota
Szenzorok szőhetik át a jövő útjait, és ezzel mindenki jól járhat. A fenntartó mellett, illetve elsősorban az, aki használja.
Egy nagyobb országban több százezer kilométernyi közút lehet, de van, ahol sokmilliós a nagyságrend. Ennyi út állapotát természetesen nem lehet állandóan, minden méterre kiterjedően figyelni – egy új okosszövet azonban segíthet ezen.
Az innovatív megoldást a német Wilhelm-Klauditz Faipari Kutatóintézet (WKI) kutatói dolgozták ki, akik a SenAD2 technológiai projekt szakértőivel is együttműködtek.
A dolog lényegében egy bioszövet, melyeket érzékelővezetékekkel szereltek fel – ezt kell közvetlenül beépíteni az aszfaltba. A szövet ezt követően méri az aszfalt alaprétegében fellépő terhelést és feszültséget – az így nyert adatokat pedig a mesterséges intelligencia elemzi, hogy így valós időben lehessen betekintést nyerni az útburkolat állapotába. Az elváltozások megváltoztatják a szövet elektromos ellenállását, így folyamatos adatáramlás érkezik az út állapotáról.
Mint az Interesting Engineering kifejti, az utak állapotának felmérése régóta egy mélyebb fúráson vagy a látható aszfaltréteg (a kopóréteg) állapotromláson alapszik. Bár sok hiba könnyen észrevehető, a forgalom és a környezeti hatások által kiváltott elváltozások felméréséhez még mindig szükség van az út megfúrására.
Ez ugyanakkor költséges és nem túl hatékony javításokhoz vezethet, sőt, a forgalmat is zavarhatják, miközben rövidítik az út élettartamát. Ennek megoldására fejlesztették ki az új mérési módszert a kutatók – így már nincs szükség az utat sok esetben roncsoló állapotfelmérésekre.
A szenzorszövet egyébként igen könnyű, mivel lenrostból készül, mely egy természetes anyag, és gyártani is olcsó. A vastagsága kevesebb mint egy milliméter.
A megoldást jelenleg ipari zónákban lévő útszakaszokon tesztelik, és egyelőre nem tudni, hogy mikor kerülhet kereskedelmi (és közúti) forgalomba.
hvg.hu