A Z generáció beintett a régi munkahelyi szabályoknak

facebook megosztás

Nem az irodai hűség a Z generáció erőssége – hanem a fejlődés, a kíváncsiság és a szabadság. A legfiatalabb munkavállalók újraírják a karrierépítés szabályait, miközben továbbra is vágynak a biztonságra és az egyensúlyra.

Egyre világosabban látszik, hogy a Z generáció másképp gondolkodik a munkáról, a lojalitásról és a karrierről, mint az őket megelőző korosztályok. Egy friss, közel 2500 fiatal bevonásával készült kutatás most részletes képet ad arról, hogyan látják a legfiatalabb munkavállalók a jövőjüket, és milyen értékek mentén választanak munkahelyet.

A vizsgálat a Quantum Digitális Diákszövetkezet, a SteiGen, a PwC és a Diverzum együttműködésében készült, és hazai viszonylatban az egyik legátfogóbb munkaerőpiaci tanulmányként igyekszik feltérképezni a Z-sek attitűdjeit más generációkhoz viszonyítva.

Több cégnél, több tapasztalattal

A fiatalok kevesebb mint fele, mindössze 49 százalékuk képzeli el, hogy egyetlen vállalatnál építse fel karrierjét. Az idősebb korosztályoknál ez az arány jóval magasabb: az X és Y generáció tagjai közül 71 százalék gondolja úgy, hogy egyetlen vállalatnál maradna hosszú távon. A Z generáció azonban inkább a többféle tapasztalatban, a gyors fejlődésben látja az előrejutás kulcsát.

„A Z generáció megtanulta, hogy számára nem kifizetődő az egyoldalú hűség. Valószínűleg sokat tanultak a szülők példájából, hogy a hűséges szülőtől gyorsan megváltak a kényszerhelyzetben levő cégek” – fogalmazott Steigervald Krisztián, a SteiGen alapítója és generációkutatója a témában tartott sajtótájékoztatón.

Ugyanakkor a fiatalok sem vetik el a stabilitást: 61 százalékuk továbbra is a kiszámítható, biztonságos munkahelyeket részesíti előnyben, még ha nem is hosszú távú elköteleződéssel. Az igazán fiatal korosztály, a 18 év alattiak még rugalmasabban gondolkodnak: 57 százalékuk inkább a projektalapú, szabadabb munkarendet választaná.

Az „élethosszig tartó tanulás” a Z generáció számára nem üres frázis, hanem valós cél. Tízből közel hat fiatal (58 százalék) tartja „rendkívül fontosnak” az új dolgok tanulását, és karrierjét is ennek rendeli alá. A fejlődés iránti vágy azonban kéz a kézben jár az elismerés iránti igénnyel: 32 százalékuk számára fontos, hogy mások tiszteljék és csodálják őket.

A siker tehát számukra nem csupán anyagi biztonságot vagy státuszt jelent, hanem a személyes növekedést és az érezhető megbecsülést is.

Egyensúlyban a munka és a magánélet

A kutatás minden korosztályban kimutatta, hogy a munkahelyváltás legfőbb oka a jobb munka–magánélet egyensúly iránti igény. A Z generáció különösen érzékeny erre: 51 százalékuk kiemelten fontosnak tartja a karrier és a család összehangolását.

A fiatalok tudatosabban figyelnek az életminőségükre is. Több mint a felük (53 százalék) számára lényeges az egészséges életmód, 71 százalékuk pedig aktívan törekszik a betegségek megelőzésére. A kutatás szerint a jövőben azok a munkahelyek lehetnek vonzóak számukra, ahol a vállalati kultúra támogatja ezt az egyensúlyt – a jóllét (wellbeing) programok és a rugalmas munkarend pedig egyre inkább a munkáltatói márka (employer branding) központi elemévé válhatnak.

A teljes cikk itt olvasható. 

economx.hu

Minden jog fenntartva! © KANIZSA MÉDIAHÁZ Nonprofit Kft.