Kevesebb képernyőidő, élmények a valóságban

facebook megosztás

A minél több offline idő gyűjtése a célja az Analóg november pályázatnak, mely a valódi kapcsolatokat helyezi előtérbe. A csatlakozó iskolák tanulói, tanárai és szülői közösségei a fővárosi, városi és kistelepülési kategóriákban applikáció segítségével vehetnek részt a programban. A legtöbb offline időt összegyűjtő intézmények sportszerutalványokat, könyveket és egyéb értékes nyereményeket kaphatnak.

A digitális eszközök napjaink meghatározó részévé váltak, mely jelenség mentális problémákat okoz. A túlzott eszközhasználat már a legkisebbektől a fiatal felnőttekig sok családban jelen van. A szakemberek szerint az életkor-specifikus következetesség, szabálytartó mindennapok és egy jól kialakított jutalmazási és büntetési rendszer segíthet a gyerekeknek csökkenteni a túlzott digitális eszközhasználatot. A fokozatosság elve kulcsfontosságú, ahogy azt Lugosi Alexandra klinikai szakpszichológus is hangsúlyozza.

- Amire tök jó ez a program, hogy akár jutalmazhatjuk is őket, hogyha többet szeretnének esetleg ’kütyüzni’, akkor csinálják meg a házimunkát, tanuljanak, menjenek ki a szabadba, és akkor este mondjuk egy fél órával, vagy órával többet lehetne számítógépet, tabletet, playstation-t használni. Úgy gondolom, amit így összefoglalóan el tudok mondani, hogy korlátokat vezessünk be, mennyiségben és minőségben szűrjük az internet és kütyü használatot - tudtuk meg Lugosi Alexandrától. 

analóg november

A szociális kapcsolatok fontosságát is kiemelte a szakember, hiszen a chat helyett igazi találkozások szükségesek. Az okostelefonok használatának mérséklése pedig javíthatja az általános mentális egészséget. A javasolt napi átlag képernyőidő alsós diákoknál maximum 60 perc, nagyobb tanulóknál napi másfél óra. Ezek ellensúlyozására pedig napi legalább egy órás mozgásra lenne szükség – vélik a szakemberek. Ezt a szabályt az iskolákban és otthon is be kellene tartani, mivel a fizikai aktivitás fontos része a kiegyensúlyozott életmódnak. A pedagógusok többsége támogatja a programot, de a szülőkkel való együttműködés kulcsfontosságú a valódi változások eléréséhez – mondta el Gábris Jácint pedagógus.

- Ez egy fajta addikció, amitől a gyerekeket meg kell óvni, meg kell menteni hiszen nap, mint nap tapasztaljuk akár tanárok, akár szülők, hogy sajnos ennél a generációnál kialakult egyfajta függőség. Mindenképp jónak tartom, hogy erre egy válasz született, főleg abból a szempontból, hogy egy olyan korosztály képviselői, hiszen egyetemisták alkották az applikációt alkották meg ezt a nevezzük pályázatot, vagy projektet, amibe a fiatalok talán közvetlenebb módon be tudnak kapcsolódni - árulta el Gábris Jácint.  

A digitális világ kínálata egyre növekvő keresletet generál, így nem könnyű a virtuális élmények helyett valódi kapcsolódási pontokat találni. Azonban a szemléletváltás nem történhet meg egyik napról a másikra; fokozatosan, céltudatosan csökkenthetjük a gyerekek képernyő előtt töltött idejét. A probléma globálisan jelen van, ezért a digitális eszközök tudatosabb használata mindenki számára elengedhetetlen. Az Analóg Novemberhaz az Out! applikáción keresztül lehet csatlakozni az oktatási intézmény kiválasztásával.

R.H.

(Kép: Kanizsa Médiaház)

Minden jog fenntartva! © KANIZSA MÉDIAHÁZ Nonprofit Kft.