Immár 165 éve megy a gőzös Kanizsára
Idén 165 éves a nagykanizsai vasútállomás. Ez egy olyan évforduló, amely nem csupán technikatörténeti mérföldkő, hiszen a város társadalmi és gazdasági átalakulásának egyik legfontosabb momentuma volt az állomás megnyitása. A jeles alkalomból a Tourinform iroda vasúttörténeti sétát szervezett kedd délután.
A résztvevők a Csengery út 39. szám alatt található táblánál találkoztak, ami Fialovits Béla, világhírű gőzmozdonyvezető és építő emlékét őrzi. Az esemény ötlete a szeptember 27-i turizmus világnapjához kötődik, amit mintegy 20 éve minden évben megünneplünk valamilyen formában – mondta el Bali Vera, a Nagykanizsai Tourinform Iroda vezetője.
- Minden évben van egy tematikája. Nagyon gyakran a fenntarthatóság körül forog az elmúlt években, idén is. Az a címe, hogy „A turizmus és a fenntartható átmenet”. Én gondoltam egyet, hogy mi lehetne fenntarthatóbb, mint a vonatközlekedés – most tekintsünk el a magyar vasutak állapotától -, hiszen tulajdonképpen a vonat az egy fenntartható turizmust jelentene. És hát „megy a gőzös Kanizsára”, ezt tudjuk jól hosszú évtizedek, sőt most már több, mint másfél évszázada - fogalmazott Bali Vera.
A város 1858-ban 60 holdnyi területet ajánlott fel a vasút építéséhez, még az építőanyagot is kedvező áron biztosította – így született meg az a közlekedési központ, amely évtizedekre meghatározta Nagykanizsa arculatát. Az 1860. április 24-én átadott állomás nem kapott nagy felhajtást: a vonalat egyszerűen csak megnyitották, és ezzel lehetővé tették, hogy a helyi utas Trieszten át akár a tengerig is eljusson. Az elmúlt másfél évszázad mérföldköveiről a több, mint 40 éves mozdonyvezetői tapasztalattal rendelkező Banka Attila mesélt a résztvevőknek.
- A város a vasútnak köszönheti a felemelkedését. Ugyan Kanizsa híres volt előtte is nyilván, de ugye Kanizsa, amikor egyesült Kiskanizsával, akkor lett Nagykanizsa, addig csak Kanizsa város volt. És abban a pillanatban, ahogy itt a vasútépítés híre úgymond elterjedt, a környező kisebb városokból, úgy, mint például Csáktornya, vagy Varazsd, vagy akár Zalaegerszeg felől is egyre több kereskedő és vállalkozó települt Nagykanizsára, és így szépen az ipar elkezdett tulajdonképpen kiépülni – tudtuk meg Banka Attila nyugdíjas mozdonyvezetőtől.
A Csengery út mentén ma is felfedezhetjük a vasúti múlt emlékeit: az első vasutaskocsma helyét, vagy a VOKE Kodály Zoltán Művelődési Házat, amely 1945 óta szolgálja a közösséget. Eredetileg egy pénztárnok építtette az 1890-es években lakóháznak, majd egy 1944-es bombatámadás után újjáépítették, és a vasutasoknak adták át, miután korábbi otthonuk, a „Mozdonyvezetők Otthona” teljesen megsemmisült a háborúban. A séta során a résztvevők ezeknek az emlékhelyeknek a történetét ismerhették meg közelebbről, miközben végig haladtak a vasút fejlődésének útvonalán.
H-SZ.F.
(Képek: Kanizsa Médiaház)