Állóhelyek jöhetnek a fapados járatokra – ezeket a légitársaságokat érintheti a döntés

facebook megosztás

Újra napirenden van az állóhelyes repülőülések ötlete, miután az olasz Aviointeriors nyeregszerű Skyrider 2.0 modellje sikeresen teljesítette a biztonsági teszteket. Az állóhelyek lehetővé tenné a fapados légitársaságok számára, hogy több utast szállítsanak alacsonyabb árakon – igaz, kevesebb kényelemmel.

A közelmúltban ismét felmerült az ötlet, hogy a fapados légitársaságok – például a Ryanair és az easyJet – állóhelyes üléseket vezessenek be rövid távú járataikon. Bár ez a koncepció már több mint egy évtizede létezik, most újra napirendre került, mivel az olasz Aviointeriors cég Skyrider 2.0 nevű, nyeregszerű ülésének legújabb változata állítólag sikeresen teljesítette a biztonsági teszteket, és akár már 2026-ban bevezetésre kerülhet bizonyos járatokon. 

A Skyrider 2.0 egy félig álló, nyeregszerű ülés, amelyet úgy terveztek, hogy az utasok 45 fokos szögben, részben állva, részben ülve utazzanak, miközben biztonsági övvel rögzítve vannak. Ez a kialakítás lehetővé teszi, hogy a repülőgépek utasterében akár 20 százalékkal több utas férjen el, mivel az ülések mindössze 23 hüvelyk (kb. 58 centiméter) helyet foglalnak el, szemben a hagyományos 31 hüvelykes (kb. 79 centiméter) ülésekkel. Bár egyetlen légitársaság sem erősítette meg hivatalosan a Skyrider 2.0 bevezetését, az Aviointeriors közölte, hogy több fapados légitársaság is érdeklődést mutatott a koncepció iránt. 

A tervek szerint ezek az ülések csak rövid, legfeljebb kétórás járatokon kerülnének bevezetésre. 

Természetesen vannak előnyei az elsőre kényelmetlennek tűnhető állóhelyeknek: a megnövelt utaskapacitás lehetővé teheti egy olcsóbb jegykategória bevezetését. Viszont, mivel az utasoknak részben állva kellene utazniuk, hosszabb távon kényelmetlen lehet az utazás. 

Bár az Aviointeriors szerint az ülések megfelelnek a biztonsági előírásoknak, a szabályozó hatóságoknak még jóvá kell hagyniuk a használatukat. Az állóhelyes ülések bevezetése jelentős változást hozhat a rövid távú légi közlekedésben, különösen a fapados járatok esetében. Bár az alacsonyabb jegyárak vonzóak lehetnek, az utasoknak mérlegelniük kell a kényelmi és biztonsági szempontokat is. A következő években kiderül, hogy ez az innováció mennyire válik elfogadottá az utazóközönség körében.

Ráférne a vérfrissítés a fapados légitársaságokra, ugyanis a Ryanair példája is mutatja, hogy kicsit lefelé görbül mostanában a nyereségük. A március végén zárult 2024–2025-ös üzleti évben a Ryanair 1,61 milliárd euró adózás utáni nyereséget ért el, ami éves szinten 16 százalékos visszaesés. A cég az eredményt a jegyárak csökkenésével magyarázta.

vg.hu


 

Minden jog fenntartva! © KANIZSA MÉDIAHÁZ Nonprofit Kft.