Az Estöri történelmi verseny májusi döntőjébe jutott a kanizsai BLG csapata
Huszonegy középiskolai diákcsapat versenyzett az Estöri - Kreatív Történelmi Verseny döntőjébe jutásáért, végül a tizenkét továbbjutó között dőlhet majd el május közepén, hogy ki nyeri az idei, Európai Unióról szóló vetélkedő fődíját és dobogós helyeit. Az Esterházy Magyarország Alapítvány által évek óta szervezett verseny idei témája az Európai Unió létrejötte, története 1957-2004 között, meghatározó kulturális gyökerei és napjainkban betöltött szerepe, új együttműködő partnere pedig az Európai Parlament Magyarországi Kapcsolattartó Irodája, amely a középdöntő helyszínét is adta. A döntősök közzé 4 fővárosi, hat vidéki és két határon túli csapat jutott be, közöttük a nagykanizsai Batthyány Lajos Gimnázium csapata.
Február 24-én nyolc vidéki (Békéscsaba, Baja, Győr, Pilisvörösvár, Nagykanizsa, Pannonhalma, Szentendre), két határon túli (Marosvásárhely, Révkomárom), valamint négy budapesti középiskola kilencedik és tizedik osztályos diákjainak összesen 21 háromfős csapata – mérte össze tudását, kreativitását a középdöntőben.
A diákoknak 1957-től 2004-ig, Magyarország csatlakozásáig kellett feldolgozniuk az Európai Unió történetét. Ehhez – a verseny szellemiségéhez híven – mobileszközöket, digitális technológiát is felhasználhattak, ám a középdöntőben és a döntőben már számot kellett adniuk arról is, hogyan tudnak megbirkózni a személyes jelenlétet kívánó, offline feladatokkal.
Az októberben elstartolt idei versenyévadba több mint száz csapat nevezett be. Nekik egy online beugró kvíz kérdéseit kellett helyesen megválaszolniuk, valamint egy fiktív, online, európai uniós magazin címlapját, vezércikkét és egy csapatfotót elkészíteniük ahhoz, hogy a középdöntőbe kerülhessenek. A személyes megmérettetéssel járó középdöntőre pedig egy kreatív prezentációval és egy rövid videóval készültek, melynek témájában további kérdések, feladatok is vártak rájuk az eseményen.
„Minden résztvevő csapat nagyon büszke lehet a teljesítményére: nemcsak a tárgybeli tudásuk volt kiemelkedő, hanem a kommunikációs, retorikai képességeiket, digitális írástudásukat is megcsillogtatták. Szívből gratulálok a továbbjutóknak!” – mondta Czigány Balázs, az Esterházy Magyarország Alapítvány képviselője „Az elmúlt évek vetélkedői hazai történelmi korszakokat vettek sorra, így jutottunk el a már a jelenünket meghatározó témához. Ezúttal a diákoknak egy holisztikus látásmódot kellett elsajátítaniuk ahhoz, hogy megnevezzék Európa, mint kulturális régió meghatározó értékeit, hiszen csak ezek ismeretében lehetett feltárni az 1957-től 2004-ig tartó folyamatok mozgatórugóit. Ez érett, kritikai gondolkodást feltételez. Ezért is volt élmény zsűrizni a diákok munkáit. Úgy gondolom, minden zsűritag izgatottan várja a döntőt, ahol hasonlóan kreatív, és analitikus gondolkodást igénylő feladatok várnak a diákokra.”
Lővei Andrea, az Európa Parlament Magyarországi Kapcsolattartó Irodájának vezetője elmondta: „Az Európai Parlament számára kiemelten fontos, hogy a fiatalok minél tájékozottabbak legyenek az unió történetével és fejlődésével kapcsolatban. Ennek megfelelően az Európai Parlament Magyarországi Kapcsolattartó Irodájának tevékenységében szintén prioritást élveznek az ifjúságot célzó programok, és ezért is szolgált nagy örömünkre ez az együttműködés a verseny középdöntőjének és döntőjének megrendezésében. Bízunk benne, hogy a mai versenyen keresztül is sikerült még több fiatal érdeklődését felkeltenünk az európai uniós témakörök iránt.
Az Estöri - Kreatív Történelmi Verseny májusi döntőjébe végül három budapesti, hat vidéki és két határon túli középiskolából összesen 12 háromfős csapat jutott be. A döntőbe jutott csapatok:
Budapest Deák 10.a
Révkomárom Selye 9-10. vegyes
Pannonhalma Bencés 10.
Marosvásárhely Bolyai 10.
Győr Révai 10.c/1
Nagykanizsa Batthyány. 10.f
Budapest Babits 10./1
Békéscsaba Andrássy 10.b/1
Győr Lukács 10.g
Budapest Zrínyi 9./2
Pilisvörösvár Friedrich 10.c/1
Budapest Babits 10./2
A döntőbejutókat további izgalmas feladatok várják őket egy megadott európai uniós jelenséghez, folyamathoz kapcsolódóan. Ezt követően, a személyes részvétellel zajló megmérettetésen az ábrázolt jelenséghez kapcsolódó gyakorlati feladatok megoldásával mérik össze tudásukat és kreativitásukat, hogy kiderüljön, mely csapatok vihetik haza a végén az értékes jutalmakat.
A versenyről bővebb információ a verseny honlapján és az Alapítvány Facebook-oldalán érhető el.
Forrás: estori.hu
(Borítókép és fotó: Gosztom Gergő)