Közgyűlésre hangolódva – visszatekintés

facebook megosztás

Az Országgyűlés elfogadta a koronavírus-járvány miatti veszélyhelyzet megszüntetéséről szóló törvényt, valamint jóváhagyta az átmeneti szabályokról és a járványügyi készültségről szóló jogszabályt. A katasztrófavédelemről szóló törvény értelmében veszélyhelyzetben a települési önkormányzat képviselő-testületének feladat- és hatáskörét a polgármester gyakorolja. A kormány a koronavírus-járvány miatt március 11-én hirdette ki a veszélyhelyzetet, ami június 20-án ért véget. Megszűnt a rendkívüli jogrend, vélhetően 25-én újra megkezdi munkáját a közgyűlés. Arra voltunk kíváncsiak, hogyan készül rá a testület, és hogyan értékeli az eltelt 3 hónap történéseit.



Balogh László polgármester

Ígéretével ellentétben Balogh László polgármester lapzártánkig nem juttatta el hozzánk az összefoglalóját, a Fidesz-KDNP frakcióvezetője, Bizzer András alpolgármester pedig írásban közölte a válaszát, mely szerint nem kíván nyilatkozni a témában.

A közgyűlésben többséget adó Éljen VárosuNK! Egyesület frakciója szerint Balogh László polgármester veszélyhelyzet alatt hozott döntései nem a város működését szolgálták. A városvezető hibás határozatai több tízmillió forintos kárt okoztak Nagykanizsának.

Fodor Csaba, az ÉVE frakcióvezetője a polgármester indokolatlan és pazarló döntései közé sorolta:

A helyben gyártott maszkok nagyobb számban történő rendelése helyett a kínai védőeszközök vásárlását közel 20 millió Ft. értékben. A város a saját cége helyett más cégtől vásárolt sokkal rosszabb minőségű egyszer használatos maszkokat, amikor a város cégénél még ma is több mint 30000 db maszk van legyártva;

A polgármesteri kabinet nem szakmai alapon történő bővítését, új munkatársak felvételét a polgármester közvetlen környezetében, és nem a szakosztályokra, ahol szükséges lenne. Ez több mint 10 millió Ft összeggel terheli meg a költségvetést;

A református óvodára adott támogatást, ami egy pályázati pénzből megvalósuló beruházás. Ez a 7,5 millió forint nagyon hiányzik a saját intézményeink, óvodáink felújítási keretéből – hangsúlyozta Fodor Csaba, hiányolva a sürgősség és arányosság figyelembevételét a döntésnél. – Miért nem azokat újítjuk fel, s miért egy olyan óvodát támogatunk, ami még csak készülőfélben van, sőt, csak tervezőasztalon, hiszen a munkálatok el sem kezdődtek. Ennek a magyarázatát zavarosnak tartjuk, mely szerint a projektnek az a baja, hogy 160 millió forinttal több volt a bekerülési költség, mint a tervezői költség. Mindeközben 35 millió Ft-ot kíván elvonni a kanizsai óvodák idei működési költségeiből.

A frakcióvezető továbbá kiemelte, hogy a Piért raktárral és a HACSUNK-kal kapcsolatban a határidőre való hivatkozás is hazugság, hiszen a benyújtás határideje 2020. 08. 31., és ez már eddig 3 millió Ft-ba került. Az emléktáblához adott 4,4 millió Ft, a Lovas sport támogatására adott 1,5 millió Ft, és a Zalaszántói Egyesületnek nyújtott 680.000 Ft azt mutatja, hogy a polgármester módszeresen költi a város pénzét, igyekszik „lenullázni” a költségvetést, hogy a veszélyhelyzet elmúltát követően szinte üres legyen a kassza.

A fontos dolgok közül csak egy-kettőben egyeztetett a frakcióval, de leginkább azokban kérdezett meg bennünket, amelyek szinte csak technikai jellegűek voltak.

Amiben kérte a véleményünket, ott nem vette azokat figyelembe, vagy már a véleményünk megküldése előtt meghozta és közzétette a döntését.

Balogh László a veszélyhelyzet alatt sem akart, és nem is működött együtt a frakciónkkal, hanem erőből ésszerűtlen döntéseket hozott. Ezek helyett fontosabb lett volna, ha rendszeresen tájékoztatást ad a városlakóknak a Kanizsát érintő megbetegedésekről, a karanténról, a város egészségügyi helyzetéről. Hasonlóan járhatott volna el, mint ahogyan Zalaegerszeg polgármestere tette. Persze Zalaegerszeg polgármestere könnyebb helyzetben van, mert felette nem uralkodik Cseresnyés Péter.

A Fidesz nagykanizsai csoportja a megyei napilapban megjelentetett közleményében reagált az ÉVE-frakciót képviselő Fodor Csaba és Horváth Jácint sajtótájékoztatójára. A közleményt nem juttatták el a lapunknak.

Az abban leírtak szerint Balogh László polgármester és Bizzer András alpolgármester olyan esetekben döntöttek, ami a határidő miatt vált szükségessé, és amelyek a károk enyhítéséhez és a védekezéshez járultak hozzá. Mivel előzetesen és időben tájékoztatták minden döntési szándékukról a frakcióvezetőket, lett volna lehetőségük arra, hogy elmondják a véleményüket, de ezzel nem éltek.

Néhányat kiemelünk a polgármester közösségi oldalán megosztott járványügyi intézkedéseiből:

  • A koronavírus-járvány 2020 első felében példátlan helyzet elé állította a világ összes országát. Mi magyarok összefogtunk, a fertőzés terjedését sikerült megfékezni. Mindez köszönhető annak, hogy a kormányzati és a helyi intézkedések időben megszülettek, a magyar emberek pedig együttműködőek voltak, betartották a szabályokat és az ajánlásokat. Egészségünk védelme mellett most kiemelt cél a magyar gazdaság talpra állítása. A kormány által biztosított támogatások mellett saját lehetséges eszközeivel városunk is segíti az itt élő és dolgozó vállalkozásokat. Az önkormányzat a veszélyhelyzethez igazodva a helyi mikrovállalkozásoknak két új pályázati lehetőséget kínál: a munkahely-megtartó, illetve a megszűnt munkahelyek visszaállítását segítő támogatást.
  • Felmértük a közétkeztetéssel kapcsolatos lakossági igényeket. A közétkeztetést az étel kiszállításával folyamatosan biztosítjuk azok számára, akik ezt igénylik.
  • Döntés született a város költségvetésének módosításáról a gazdasági világválság súlyos következményeinek enyhítésére.
  • Az Egészségügyi Alapellátási Intézmény számára félmilliló forint külön támogatást biztosítottunk védőeszközök és hatékony fertőtlenítést biztosító hordozható ózongenerátorok beszerzésére.



Horváth Jácint és Fodor Csaba

Horváth Jácint önkormányzati képviselő, frakcióvezető-helyettes (ÉVE) a sajtótájékoztatón utalt arra a megyei napilapban megjelent interjúra, melyben Cseresnyés Péter államtitkár, országgyűlési képviselő kifejtette: az Éljen VárosuNk! frakció tagjai hiába próbálják elhitetni a kanizsaiakkal, hogy a most zajló beruházások nekik köszönhetők, a választók pontosan tudják, hogy ezek a fejlesztések az elmúlt 10-12 év erőfeszítéseinek eredményei.

A frakcióvezető-helyettes véleménye szerint az előző éra munkáját jól jelzi, hogy 3 horvát-magyar projektet nyújtott be, ezek közül egy kerékpáros-fejlesztés nyert, azonban ott is jelentős túlárazásokat találtak a bírálóbizottság tagjai.

– Ez a fejlesztés, ami nyert, ez is jelentős költségcsökkentéssel tudott csak átmenni a bírálóbizottságon. Ugyanis mi történt? – Az, hogy megnézték a piaci árakat a bírálóbizottság tagjai, s azokat az árakat is, amelyeket a városfejlesztő kft. előző ügyvezetője leadott ebben a pályázatban. S kiderült, hogy sokszor két-háromszoros túlárazások voltak ebben a projektben. Ezt a szakértők észrevették és a felére csökkentették ennek a projektnek is a támogatását. Ebből gondoljuk, hogy a másik két projektnek a minősége is hasonló lehetett – hangsúlyozta Horváth Jácint.

S hogy milyen témákban kérte ki a döntésénél a polgármester az ÉVE-frakció véleményét, arról Horváth Jácint frakcióvezető-helyettes elmondta:

– Balogh László a veszélyhelyzet alatt közel 1700 határozatot vagy rendeletet hozott a mai napig. Ezek jelentős többsége települési szociális támogatás, vagy politikai jelentőséggel nem bíró, de a város működése szempontjából szükséges döntések. Ezek egy részét egyeztette csak a közgyűlési többséget adó ÉVE képviselőcsoportjával. A legtöbb politikai visszhangot kiváltó alpolgármesteri kinevezést, a tanácsnokok visszahívását vagy a közgyűlési szervezeti és működési szabályzat kétszeri módosítását előtte egyáltalán nem egyeztette velünk. Így tehát könnyen belátható, hogy egyszerű hazugság az, hogy minden döntést egyeztettek. Ezekről mi is a döntést követően, a kihirdetéskor e-mailben kaptunk tájékoztatást. Mindezek mellett tipikus volt a költségvetés módosítása, amikor a polgármester egy májusi szerdai délelőtt egyeztetésre hívta Fodor Csabát és engem, és elénk tárta azt a költségvetés-módosítási tervezetet, amit ők heteken át készítettek. Amikor megkérdeztük, mire kérik a választ a tervezettel kapcsolatban, azt felelték, hogy másnap délig. De jellemző módon ugyanerre a másnap déli időpontra már sajtótájékoztatót is összehívott Balogh László, ahol bejelentette, hogy módosítja a költségvetést. Így a véleményünknek esélye sem volt beépülni, nem is voltak rá kíváncsiak. Ugyanez volt helyzet a sport- és kulturális támogatások odaítélése során is, amikor mindössze két órát hagyott volna nekünk a véleményezésre. Ennyi idő alatt azonban még a pályázatokat sem lehet áttekinteni. De nem kérte ki a véleményünket egyes, számára kellemetlen támogatások odaítélése esetén sem. Abban az esetben, amikor kikérte, de a javaslatával ellentétes véleményen voltunk, soha nem vette azt figyelembe, és az eredeti, általa vagy talán Cseresnyés Péter által diktált határozatot hozta meg. A bizottsági hatáskörbe utalt döntéseknél telefonon felhívta az érintett bizottsági elnököt, és beolvasta neki a sokszor több oldalas határozat címét. Ez alapján kellett volna minden esetben megmondanunk, hogy egyetértünk-e vele, vagy sem. Többször jeleztük felé, hogy ezt csak tájékoztatásnak tudjuk tekinteni, mert csak a cím alapján nem hozható meg a döntés. Így Balogh László egyeztetési és demokratikus működési felfogása nem érte el a minimálisan elvárható szintet sem. Az pedig, hogy ezután még azt merik állítani, hogy mindenről egyeztettek, az kanizsai választók többségi akaratának arculcsapását jelenti.

Bakonyi Erzsébet

Minden jog fenntartva! © KANIZSA MÉDIAHÁZ Nonprofit Kft.