Társasjáték Magyarországon: durva, mennyibe kerül karácsonykor – de megéri
A szórakoztató társasjátékok mögött egy többmilliárdos iparág húzódik Magyarországon számos szereplővel és több százezer játékossal. De mi magyarázza a felfokozott érdeklődést? A társasjáték egy apró ötlet egy dobozban, ami segít a személyes kapcsolódásban és a kompetenciák fejlesztésében.
Robbanásszerűen bővült a magyar társasjátékipar az elmúlt néhány évben. Míg húsz éve négy-öt, addig mára húsz kiadó is képviselteti magát a magyar piacon, ami megmutatja, mekkora az igény: sokkal többen játszanak társasjátékokkal és sokkal többet is költenek a területen.
A társasjáték nem feltétlenül gyerekjáték
Manapság már minden korosztály megtalálhatja a játékát az óvodástól az idős nagyszülőkig, és sok olyan társasjáték is van, amelyekkel a különböző generációk együtt játszhatnak, akár családi és baráti összejöveteleken.
Szöllősi Péter, a Vagabund kiadó és webshop tulajdonos-ügyvezetője kiemelte, hogy nagyon sokféle társasjáték létezik a partijátékoktól a gamerjátékokig. Minél nehezebb egy játék szabálya, annál szűkebb a vásárlói réteg. Szöllősi Péternek korábban több mint tíz társasjátéka jelent meg saját kiadásában. Kis kiadóként ő egészen máshogy gondolkodik, mint a nagyok: azokat a címeket keresi, amelyek elkerülik a multik figyelmét. Szerinte az izgalmas és újszerű témákkal lehet megszólítani a szórakoztató világba vágyó játékosokat.
Világszerte és Magyarországon is rengeteg társasjáték jelenik meg
A társasjátékipar legnagyobb eseményét minden év őszén a németországi Essenben rendezik meg, ahol 1500-2000 játék jelenik meg. Ezekből mintegy ötszáz érkezik a magyar piacra. „A játék sikeressége azon is múlik, hogy tud-e valami olyat hozni, amitől újszerűnek hat, amitől az az érzés fogalmazódik meg a játékosban, hogy valamitől más, mint a többi” – magyarázta a Piatnik hazai vezetője.
Gyöngyösi Gábor szerint nehéz megmondani, hogy mekkora a magyar játékpiac, akár milliárdos tévedéseket is lehet véteni a társasjáték-értékesítés struktúrája miatt. A társasjátékok ára folyamatosan nő.
Mennyibe kerül a társasjáték Magyarországon?
A játékkiadásban is él a kapitalizmus: nagy a harc a vásárlók kegyeiért. A piacon a kis kiadóknak szűkebbek a lehetőségeik. Szöllősi Péter szerint fejlesztőként is őrült nehéz megélni Magyarországon, súrolja a lehetetlenség határát.
Az eladási árból a szerzők 3-7 százalék körüli összeget kaphatnak, az ismertebbek magasabb jogdíjat is ki tudnak harcolni. Mindig a terjesztőnek kell rátennie a legnagyobb hasznot, mert ő értékesít, és nála merülnek fel a legmagasabb azonnali költségek. A kiadó a nagy példányszámok miatt jár jól, főleg, ha nem csak egy olyan kis országba értékesít, mint Magyarország.
Ez egy üzlet, profittermelő iparág, nagyon sokan dolgoznak benne a játékszerzőktől kezdve a kiadókon, a nyomdákon, a szállítókon át az eladókig. Egy játék legalább száz kézen megy keresztül, mire a boltok polcaira ér. Az idén karácsonykor egy elkötelezett játékos 40-50 ezer forintot is könnyedén elkölt, mivel lassan 20 ezer forint egy komolyabb játék. Gyöngyösi Gábor szerint a gyerekeknek és családoknak szóló játékok általában 6–11 ezer forint között mozognak, míg a gamereknek szólók 20 ezer fölött kezdődnek.
Karácsonykor pedig egy átlagos vásárló 20-30 ezer forintot biztos, hogy költeni fog társasjátékra.
A teljes cikk itt olvasható.
vg.hu