Asztalra csapnak a magyar dolgozók: ez ma már alap a munkahelyeken, nem engednek belőle
Az irodával és az irodai munkavégzéssel kapcsolatos elvárások gyökeresen megváltoztak az elmúlt években, számos iparágban ma már megkerülhetetlen a home office, a vállalatok jelentős része mégsem mondhat le a bejárásról. Az irodaházak üzemeltetői és kezelői együttesen ugyanakkor sokat tehetnek annak érdekében, hogy a bérlők munkavállalói számára vonzóbbá tegyék az irodát és hatékonyabbá a munkavégzést.
Nem csak a vállalatok home office szabályozásaiban megkerülhetetlen a rugalmasság, hanem az irodaházakban is. A távmunka, a hibrid munkavégzés terjedésével váltakoznak az olyan napok a vállalatok életében, amikor csupán egy-két kolléga dolgozik az irodából, máskor pedig közel a teljes kollektívának helyet kell biztosítani.
Az összes munkavállaló kényelmes elhelyezése és akár változó méretű helyiségek kialakítása ma már könnyedén megoldható például mozgatható válaszfalakkal, de az irodai tereket gazdaságosan hűteni-fűteni, szellőztetni, világítani komoly üzemeltetési feladat. A bérlők egy része a változásokra reagálva már lemondott a saját tárgyalóról és közösen használ irodatereket a nagyobb létszámú rendezvények, megbeszélések lebonyolítására.
Az üzemeltetési terület számára a jövőben is kiemelt feladat marad a digitális technológiákkal és automatizálással ellátott irodai funkciók igények szerinti rugalmas biztosítása, kiegészítve a felhasználó által elvárt szintű adatszolgáltatással. A tulajdonosok és bérlők számára is egyre fontosabb, hogy pontos közműfogyasztási adatokkal tudják bizonyítani: ingatlanjaik megfelelnek az egyre szigorodó energetikai szabályozásoknak, ezzel eleget téve a tanúsító szervezetek elvárásainak éppúgy, mint a munkavállalók igényeinek – mondta el hozzá Flück Róbert, az ICON Real Estate Management facility management igazgatója.
Az ma már szinte közhelynek számít, hogy az ideális iroda legyen tömegközlekedéssel és saját járművel is könnyen megközelíthető, a kialakítása alkalmazkodjon az ott dolgozók igényeihez, a hatékony munkavégzés követelményeihez. A munkavállalóknak a szünetekben vagy munka után ne kelljen nagy távolságot megtenniük a különféle szolgáltatások, pl. éttermek, kávézók, bolt, posta, gyógyszertár, ruhatisztító eléréséhez. Az is vonzóvá tehet egy munkahelyet, ha a közelben van konditerem vagy szépségszalon.
A bérlők egyre nagyobb hányada ismeri fel, hogy az iroda mára a toborzás, a HR fontos eszköze lett. Különösen a Z generációs munkavállalók igénylik, hogy az iroda ne csupán a munkavégzés helye legyen, hanem élményt is adjon, legyen egyszerűen megközelíthető, és kínáljon az irodaház vagy a lokáció kényelmi szolgáltatásokat – összegezte tapasztalatait Kákosy Zsolt MBA MRICS, az ICON Real Estate Management property management területért felelős szenior igazgatója.
Változó, hogy a vállalatok milyen megoldásokkal próbálnak élményeket kínálni jól teljesítő dolgozóiknak az értük folyó, egyre élesebb versenyben. A cég tapasztalatai szerint a gyümölcsnap vagy a játékszoba kialakítása viszont nem igazán váltotta be a hozzá fűzött reményeket. Ugyanakkor azt például kifejezetten jól fogadják a munkavállalók, ha az irodák elkülönített részén, akár a recepció mellett biztosítanak számukra automatizált, küldemények, ételszállítmányok fogadására alkalmas rekeszes csomagátvételi pontokat.
penzcentrum.hu
(Kép: Getty Images)