Írásbeli felvételi 2024: átlagos nehézségű feladatsorok, egy-egy szokatlan feladvánnyal

facebook megosztás

A mesterséges intelligencia által generált szavak felismerése okozott gondot a diákoknak a központi írásbeli felvételin. Kanizsán is több száz negyedikes, hatodikos, valamint nyolcadikos diák tett vizsgát a gimnáziumi osztályokba kerülésért. A megkérdezett iskolaigazgatók szerint a korábbi évekhez hasonló nehézségű, egyes elemeikben azonban meglepő feladatsorokról volt szó.

Sok diák életében ez az első nagy megpróbáltatás, amin akár a jövőjük is múlhat - hangsúlyozta Böszörményi Géza, a Piarista Iskola intézményvezetője. Éppen ezért igyekeznek a vizsga előtti időszakban minden szellemi és lelki segítséget megadni a diákoknak, ehhez pedig a szülők megfelelő tájékoztatása is beletartozik. Célzott felkészítést tartanak a diákoknak, mind a magyar-, mind a matekórák anyagaiba beleépítik az előző évekből megismert típusfeladatokat. A felvételivel kapcsolatos visszajelzés idén is megosztó volt a tanárok és a diákok körében egyaránt.

iskola

- Átlagosan nehéz, mármint a korábbi évekhez képest átlagosan nehéz vagy nehezebb feladatsort kaptak a diákok. A nehezebb feladatsort idén a hatodikos magyar, illetve a nyolcadikos matematika-feladatsor jelentette, legalábbis az első benyomások alapján. Matematikából, ahogy mondtam, vannak ilyen becsapós, elgondolkodtató feladatok is, amik azért rutinból nem oldhatók meg. Illetve matematikában nagy szerepe van a szövegértésnek, tehát az a diák, aki jól tud számolni egy egyenletből, az nem biztos, hogy itt elég, mert itt a feladatok szövegeinek értelmezésére is nagy hangsúly esik – fogalmazott Böszörményi Géza, a Piarista Iskola intézményvezetője. 

Györek László, a Batthyány Lajos Gimnázium intézményvezetője elmondta, általában nem is a feladatok nehézségével, hanem inkább a hagyományos, jól begyakorolt típusfeladatok között megbúvó szokatlan feladványokkal van baj. Így történt ez idén is, a 9. évfolyamba készülők magyar feladatai között ugyanis egy mesterséges intelligencia által kitalált szóasszociációs-feladat is szerepelt. Ez nem csak a tanulóknak, de tanáraiknak is meglepő volt. Györek László hozzátette, igazából egy teljesen természetes dologról beszélünk, hiszen az úgynevezett AI egyre inkább beférkőzik mind a gyerekek, mind az oktatási intézmények életébe.

iskola

- Egyrészt a gyerekek kíváncsiak és foglalkoztatja őket a kérdés, tehát nyilvánvalóan kipróbálják a ChatGPT-t mondjuk, ez nem is kérdés, sőt, talán néha még dolgozatot is megpróbálnak vele írni. Előbb-utóbb számítanunk kell rá, hogy ez elterjedtebb lesz és ezt fel kell használnunk az oktatásban. Nem feltétlenül kell tehát a gyerekeknek minden olyasmit megtanítanunk, ami lexikális tudás, hanem inkább képességet arra, hogy ezeket az általuk tudott dolgokat jobb formába öntsék. A mesterséges intelligencia még messze van a tökéletestől, úgyhogy ezzel azért még várunk egy kicsit, de mindenképpen számítanunk kell arra, hogy ezzel foglalkoznunk kell – tudtuk meg Györek Lászlótól, a Batthyány Lajos Gimnázium intézményvezetőjétől. 

Az írásbelik eredményeit még a héten közlik a diákokkal, akik aztán pontszámaik tudatában adhatják be jelentkezésüket a középiskolákba. Mind a Piarista Iskolában, mind a BLG-ben szívesen várják a jövőbeli tanulókat a megszokott osztályokkal, utóbbi intézményben azonban a 2024/25-ös tanévtől már a két tanítási nyelvű képzés iránt érdeklődőknek is kedveznek.  

SZ.F.

(Borítókép: Kanizsa TV)

Minden jog fenntartva! © KANIZSA MÉDIAHÁZ Nonprofit Kft.