Mennyit árt a digitális világ? - Okostelefon vs könyv?

facebook megosztás

Digitális korszakot élünk, annak minden előnyével és hátrányával. A technikai fejlődés, mondják sokan, ördögi körbe vezeti a szülőket és a pedagógusokat is.A családokban gyakran felteszik a kérdést: kell a gyereknek az okostelefon, vagy inkább egy könyv jobb lenne?



Szimbólumok, jelek, rövidítések – a gyerekeknek ma már ez a természetes… (Fotók: Bakonyi Erzsébet)

A mobiltelefonok már nemcsak telefonként, hanem mini kommunikációs birodalomként működnek, kezdte beszélgetésünket Tulman Géza, a Bolyai-iskola tagintézmény-vezetője. S bár ő is a fiatalabb korosztályhoz tartozik, de pedagógusi pályafutása során egyre inkább tapasztalja a „digitális korszak” negatív hatásait.

– Hogy milyen következményei lehetnek – és vannak – a mobilizált, digitalizált világnak pedagógia szempontból? Mindenképpen satnyul az íráskép, a helyesírás romlik. A mobiltelefonnal történő kommunikáció egyértelműen nem a hosszú gondolatokra és mondatokra van felfűzve, hanem a rövid tartalmi egységekre. A gyerek megszokja, hogy állandóan rövidíteni kell. Különböző szimbólumokat, jeleket használ, amiket meglepő módon beleépít egy-egy iskolai dolgozatba is. Sajnos tapasztaltam már ilyet. És a szókincs is sérül a mai, digitális világ, illetve a mobiltelefonok használata által. A rövidítések és hangulatjelek miatt az olvasó 20-25 karaktert fogad be, csak az a baj, hogy egy iskolai fogalmazás, vagy szövegértés során rádöbben a gyerek, nem tudja megfogalmazni, amit szeretne – összegzi véleményét Tulman Géza.



Tulman Géza: Az egyensúlyt kell megtalálni, amihez a szülő és a pedagógus együttműködésére van szükség

A Bolyai-iskola vezetője szerint a harmadik következménye az okostelefonok világának az, hogy állandó vizuális élmény éri a gyerekeket. Úgy mondja a szakember: „vizuális özönvíz ez, a nap 24 órájában”.

Az oktatás és nevelés során nehezen lehet elérni azt, hogy állandó ingerváltozás legyen a 45 perces órák keretében. A gyerek hozzászokik az állandó pörgéshez, amihez képest egy tanóra sivár, ingerszegény. Pedig digitális tábla és számtalan, a mai kornak megfelelő eszköz áll rendelkezésre az iskolákban. Ráadásul ma már sokszor segítséget kaphatnak a gyerekek az Internet-használat által, s a pedagógusok rugalmasak e téren.

A gyerekek, folytatja a pedagógus, használhatják a világhálót a különféle feladatok megoldása során, ami által a diáknak sikerélménye lesz és tudást szerez. De az ördögi kör újra kezdődik…, hiszen a digitális korszak negatív hatásaként redukálódik a nyelvhasználat. A szókincs pedig csak akkor marad fent, ha olvas a gyerek.

–Nagyon nehéz felvenni a versenyt a mobiltelefonnal és az internettel. A mi generációnknak, és az idősebbeknek az Egri csillagok, a Pál utcai fiúk az érték, s ezt akarjuk továbbadni, de természetesen el kell fogadnunk a digitális világ hozta változásokat is. Az egyensúlyt kell megtalálni, amihez a szülő és a pedagógus együttműködésére van szükség. Azt szokták mondani, hogy székben ülve tudjuk a legjobb kalandokat átélni, tehát aki olvas, az éli át a legnagyobb kalandokat. A mai világunkban mindehhez idő és türelem kell – szögezte le Tulman Géza.

Vincze Adél

Minden jog fenntartva! © KANIZSA MÉDIAHÁZ Nonprofit Kft.