Trendi ajándékok
Idén a magyarok várhatóan ugyanannyit terveznek költeni karácsonykor, mint az elmúlt évben – derült ki egy friss kutatásból. Az eredmények szerint csökkent a nagyobb költést tervezők aránya, miközben a megajándékozottak köre, illetve a szélesebb családdal ünneplők száma is szűkült.
A legnépszerűbb termékkategóriák nem változtak az előző évekhez képest: a legtöbben továbbra is ruházattal, játékokkal és elektronikai cikkekkel lepik meg szeretteiket. Az elektronikai cikkek népszerűségét elsősorban a fejhallgatók/fülhallgatók és az okostelefonok vezetik, ezt követi az okosóra, a játékkonzol és a hozzá tartozó játékok, valamint a telefonos kiegészítők. Az ajándékvásárlás során a legfontosabb szempont, hogy az ajándék személyre szabott, hasznos és megfelelő árú legyen. Tavalyhoz képest nőtt annak a jelentősége, hogy egyedi és fenntartható ajándékot válasszanak, ami különösen a 18–29 éves korosztály számára fontos. Érdekesség, hogy a kitöltők többsége jobban szereti, ha előre nem megbeszélt meglepetést kap, ugyanakkor örülnek annak is, ha előzetesen tudják, mit szeretne kapni az ajándékozott – számolt be a kutatásról az economx.hu. Mi annak jártunk utána, hogy Kanizsán és környékén mivel lepik meg szeretteiket az ajándékozók.
– A fiatalok körében egyre népszerűbb a festményajándékozás. Sok gyűjtőt nem a trend, hanem a megszokott alkotók munkái vonzanak. A lakberendezők inkább megrendelnek, adott helyszínekre, terekbe szánt alkotásokat keresnek. A színház és a koncert mellett a festmények is élményalapú ajándékok: általában a „meglátni és megszeretni” segít a vásárlóknak a választásban – mondta Ludvig Klára, a Kendlimajorban rendezett képzőművészeti vásár tapasztalatait megosztva. – A Ludvig Nemzetközi Művésztelep anyagából válogatva többnyire az ajándékozott választ, hiszen személyes választásra van szükség – hangsúlyozta. Minden képhez tartozik egy történet, és a szemlélő gyakran a saját életébe helyezi be az alkotást. A választást sokszor a kép mérete is befolyásolja, hiszen a terek adottak, ahova kerül majd a festmény, és ehhez párosul egy költségkeret is. Az adventi időszakban egyre többen nyitnak a képzőművészeti alkotások felé. A generációváltás miatt változik a szemlélet és a hozzáállás: a vásárlók egyre inkább kortársabb, modernebb képeket választanak. Az ajándékozók emellett egyre gyakrabban keresnek művészeti kurzusokra szóló utalványokat, az együtt alkotás élményét ajándékozva. A résztvevők különböző anyagokat és eszközöket próbálhatnak ki szakértői segítséggel, majd a kurzus végén saját alkotással térhetnek haza.
S ha már élmény, egyre inkább trend tárgyi ajándék helyett az élménnyel meglepni egymást. A Kanizsa Kulturális Központ munkatársai szerint az emberek szívesen vásárolnak jegyeket koncertekre, színházi és egyéb előadásokra, hiszen az ilyen jellegű kikapcsolódás, az együtt megélt élmény értéke megfizethetetlen. Koros Eszter, a HSMK vezetője elmondta, hogy Nagykanizsán a jövőben igazán színes lesz a kulturális paletta. A klasszikus Szabó Magda-daraboktól kezdve, Egressy Zoltán Portugálján át, a stand-up is megjelenik a színpadon. A zenekedvelők újévi gálán, operetten, valamint kuriózumként a Harry Potter zenei koncerten is részt vehetnek. – A COVID óta azt látjuk, hogy az emberek főleg a vidámabb, zenés előadásokra nagyon nyitottak. A könnyedebb műfajú előadások sokkal kelendőbbek. A fiatalok körében a stand-up az első, de a középkorúak is érdeklődnek. A komolyabb hangvételű előadások kevésbé látogatottak, a magasabb kultúrát megcélzó programokat pedig a tavaszi fesztivál programjaiba építjük be – tette hozzá a vezető.
Az örökzöld ajándékok közé tartozik az ékszer és az óra: stílusos, értéket képvisel és időtálló. Petró Ágnes neve Nagykanizsán egyfajta minőséget képvisel. A Petró Galériában több cég termékcsaládja is megtalálható. – Nálunk is a legkedveltebb a „P” betűs világhírű ékszermárka. Nagyon sok ponton kapcsolódik a karácsonyhoz, azért is szeretik, mert moduláris ékszerről van szó. Tehát nem egyszeri ajándék, hanem általában gyűjtik a hölgyek. Még mindig igaz, hogy azt a márkát ajándékozzák, amit megszerettek, és azt is keresik évről évre. Nagyon divat most, hogy nem egy gyűrűt hordanak, hanem többet, akár két–három réteget is. A fülbevalóknál a pici darabokból szintén többet viselnek egyszerre, nem feltétlenül egyformákat. Az árban elérhető minőség mellett keresik a klasszikus ékszereket, illetve az aranyozott ékszereket, gyöngyökkel kiegészítve, amelyek mindig népszerűek karácsonykor. Vannak jelképek, amelyek évről évre jelen vannak, de a világmárkáknál a megújulás a trend – hangsúlyozta Petró Ágnes.
Praktikus és stílusos meglepetések olyan darabok, amelyek nemcsak az átadás pillanatában okoznak örömet, hanem hosszú éveken át a mindennapok részévé válnak, szemünk előtt vagy élmény formájában. A 2025-ös karácsonyi ajándéktrend lényege nem a túlzás, hanem a tartós értékek megbecsülése.
Rádi Hajnalka
(Megjelent a Kanizsa Újság 2025. december 17-ei számában.)