A mobilcégek bekebelezik a tévét és a netet is: így változik a távközlési piac
Az utóbbi években látványosan megváltoztak a magyar háztartások távközlési szokásai: egyre többen rendelik meg egy csomagban a mobil-, internet- és tévészolgáltatásokat, derül ki a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) friss kutatásából.
A helyhez kötött szolgáltatások, vagyis a klasszikus tévé, internet és vezetékes telefon, ma már egyre nagyobb arányban a mobilszolgáltatókhoz vándorolnak át. Míg 2018 végén a fix szolgáltatásoknak csak 11 százaléka volt mobilcsomaggal együtt megrendelve, addig 2024 végére ez az arány már 27 százalékra nőtt és a tendencia gyorsul.
Az NMHH szerint két fő ok hajtja a változást:
- Csomagkedvezmények: Minden nagyobb mobilszolgáltató kínál már otthoni (tévés, internetes) szolgáltatásokat is. Azok, akik ezeket mobilelőfizetéssel együtt veszik igénybe, akár 20–30 százalékot is megtakaríthatnak. Ez egyre több háztartás számára vonzó opció.
- Megváltozott igények: Egyre kevesebben vannak azok, akik csak egyféle otthoni szolgáltatásra tartanak igényt. Míg 7 éve még több mint egymillió háztartás fizetett csak tévére, mára ez 640 ezerre csökkent. A csak vezetékes telefont használók száma is látványosan, 140 ezerre apadt.
Ugyanakkor nőtt azok aránya, akik tévét és internetet is használnak (320 ezerről 540 ezerre), és tízszeresére ugrott azok száma, akik tévét, internetet és mobiltelefont is egy helyről rendelnek (45 ezerről 410 ezerre).
Az, hogy ki élhet a kedvezményes csomagolás előnyeivel, életkortól és jövedelemtől is függ. A fiatalabbak gyakran csak mobilra és netre tartanak igényt, a tévét már nem nézik, míg az idősebbek jellemzően csak tévét fizetnek elő. Így épp a középkorúak azok, akik a leggyakrabban élnek a csomagos ajánlatokkal.
A jövedelmi helyzet is meghatározó: az alacsonyabb keresetűek többnyire csak a legszükségesebb szolgáltatásokra költenek, így gyakran lemaradnak a kedvezményekről, amik pedig épp nekik jelentenének nagy segítséget.
mediapiac.com