Újravizsgáztatná az Európai Bizottság a 70 év feletti sofőröket
Szigorítást vezetne be az Európai Bizottság a jogosítványok kapcsán, amit a közlekedés biztonságának növelésével indokolnak. Ez alapján a 70 év felettieknek gyakrabban kellene orvosi vizsgálaton átesni, de felvetették azt is, hogy elméletből és gyakorlatból is újra kellene vizsgázniuk az idős sofőröknek. Az egyik kanizsai autósiskola vezetője szerint ezen a téren nincs szükség szigorításra, amit a megkérdezett helyiek is megerősítettek.
Magyarország követendő példa abból a szempontból, hogy ahogy idősödünk, annál rövidebb időre kapjuk meg a háziorvostól az orvosi alkalmasságit – szögezte le Pálné Péter Eszter. Az autósiskola vezetője ugyanakkor kiemelte, sok más uniós országban nem ilyen szigorú a szabályozás. Az Európai Bizottság javaslata azonban nem csupán az egészségügyi alkalmasságra terjed ki. A 24.hu cikkében rávilágítottak arra is, hogy akár a forgalmi vizsga megismétlését is bevezetnék 70 éves kor felett. Pálné Péter Eszter szerint az autósiskolák kapacitása miatt erre nem feltétlenül lenne lehetőség.
– A közlekedési hatóság számára is meggondolandó, hogy van-e annyi vizsgabiztos, aki ezt az új célcsoportot le tudná kezelni, amennyiben vizsgával zárulna, de ahogy mondtam, ezt a témát nagyon óvatosan kell kezelni – mondta el Pálné Péter Eszter.
Az Európai Bizottság szerint a szigorítás által csökkenne a közúti balesetek száma, a megkérdezett helyiek azonban úgy látják, leggyakrabban nem az idősek az okozóik.
– Okoznak a fiatalabbak is. Mennek, mint az eszetlenek. Ahol én lakom, külső út, sima egyenes. Ott minden évben legalább 5-6-an meghalnak, az biztos. Motorosok, autósok. Egy sem öreg, mind fiatalok – tudtuk meg Kancsal Andrástól.
Van, aki rászorul, van, aki nem – ezt Zentai Gábor mondta, aki szerint főként az a probléma, ha valaki nem tartja be a KRESZ-t. Ő leginkább azt tapasztalja, hogy sokan nem ismerik a jobbkéz-szabályt, míg az idősek jobban odafigyelnek vezetés közben.
– Óvatosan közlekednek. Azt kell mondanom, hogy inkább túl óvatosan. Én is idősebb vagyok, úgyhogy én is óvatosan közlekedek, és még mindig élek – fogalmazott Zentai Gábor.
Mások is úgy gondolják, hogy a biztonságos közlekedés nem életkor függvénye, és Böröcz Bernadett szerint sem az idősek okozzák a legtöbb balesetet.
– Azt gondolom, hogy ez változó. Éppen ki milyen állapotban van az idősek körében, hogy ez mennyire jelentős lenne vagy mennyire fontos. Van olyan 70 éves, aki jobb állapotban van, van olyan 70 éves, aki más állapotban van – mondta el Böröcz Bernadett.
Magyarországon jelenleg 10 évre hosszabbítják meg a jogosítványt, 50 és 60 év között 5, 70 éves korig 3 évre, az idősebbek esetében pedig két évre. Pálné Péter Eszter ennek kapcsán hozzátette, egészségügyi állapottól függően ez az időtartam akár egy évre is csökkenhet.
T.CS.
(Kép: Kanizsa Médiaház)