Az utazási kibercsalásokra figyelmeztet az MNB nyári kampánya

facebook megosztás

A nyaralás alatti pénzügyi kockázatok csökkentését támogatja a Magyar Nemzeti Bank (MNB) új fogyasztóvédelmi kampánya.

A jegybank csütörtöki közleményében jelezte: az ügyfélpanaszok szerint folytatódnak a szállásadói, autókölcsönzői és egyéb partnerekre hivatkozó kibercsalási kísérletek.

A fogyasztók egyes esetekben ismert szálláskereső portálok hivatalos üzenőfelületén újabb értesítést kapnak vendéglátójuktól. A sürgető, a foglalás törlésével fenyegető üzenetek szerint a foglalást ismét meg kell erősíteni bizalmas kártyaazonosítóik, illetve a kétfaktoros ügyfélhitelesítés kódjainak megadásával. Az azonosítókkal azután pénzt emelnek le az ügyfél számlájáról.

Az ügyfeleket megtévesztheti, hogy a bűnözők sokszor látszólag nem kérnek újabb pénzt, illetve a megszokott szálláskereső cégek felületéről jön az értesítés. Ennek oka az lehet, hogy a kibercsalók előzőleg hozzáfértek az adott szállásadók számítógépeihez, innen tudják meg a vendégek konkrét szállásfoglalásainak részleteit - ismertette az MNB.

A kibercsalások ellen érdemes korlátozni a bankkártyák vásárlási és készpénzfelvételi limitjeit, illetve egyszer használatos virtuális kártyával fizetni a szállásfoglalást. Célszerű igénybe venni a kártyás tranzakciókat azonnal jelző sms vagy felugró ablakos banki értesítési szolgáltatást, gyanús tranzakciók észlelése esetén pedig azonnal letiltatni a kártyát - hívta fel a figyelmet a jegybank.

Változatlanok a közösségi oldalakon meghirdetett szolgáltatáshoz, áruhoz kötődő csalások. Előfordulhat, hogy a csalók nyári munkavégzést hirdetnek, amelyhez előzetes befizetéseket kérnek. Ha a fogyasztók a csalók által küldött hamis banki honlapokon adják meg bizalmas kártya- vagy bankszámla-azonosítóikat, szintén veszélybe kerül a pénzük.

A megküldött honlapok helyett érdemes a hivatalos weboldalon teljesíteni a fizetést. Gyanús lehet az is, ha elkérnek az online tranzakciókhoz nem szükséges további adatokat, például a bankkártya PIN-kódját vagy a kétfaktoros ügyfélazonosítókat - figyelmeztet az MNB.

Az online vagy telefonon megkötött utasbiztosításoknál a legtöbb jogvita oka, hogy a biztosítottak szerint a biztosító jogtalanul utasítja el a kártérítési igényt, vagy sokkal kevesebbet fizet ki. A vita elkerülhető, ha az utasbiztosítási díjak mellett az ügyfelek előzetesen alaposan ellenőrzik a biztosítók által kínált szolgáltatások feltételeit, kifizetési limitjeit és a szerződéses tartalmakat.

A jegybank szerint az egyes konstrukciók kiválasztásánál célszerű figyelni a nyári utazás módjára, az utazás céljára, illetve az egyéni adottságokra is.

Az MNB új fogyasztóvédelmi kampányában Pénzügyi Navigátor honlapja tematikus tartalmai, a vármegyeszékhelyeken elérhető Pénzügyi Navigátor tanácsadó irodák, illetve a jegybank ügyfélszolgálatának munkatársai segítségével ad tanácsokat.

MTI

Minden jog fenntartva! © KANIZSA MÉDIAHÁZ Nonprofit Kft.