Kiszámolták, mennyivel nőtt a magyar családok bevétele egy év alatt

facebook megosztás

Tovább nőtt a fogyasztásra fordítható pénzmennyiség a Nézőpont Intézet szerint, az élénkülés motorja az élelmiszer-vásárlás lehet. Közben az internetes vásárlás térhódítása megfékezhetetlennek tűnik.

Az internetes vásárlás terjedése megállíthatatlan, decemberben minden második (54 százalék) háztartás költött az interneten is. Az egy háztartásra jutó internetes vásárlás átlagösszege 49,5 ezer forint volt, így mintegy 200 milliárd forintos összköltés valószínűsíthető az online vásárlásoknak köszönhetően 2024 decemberében – írja a Nézőpont Intézet a Fogyasztói Barométerben.

Az intézet szerint több mint 100 ezer forinttal emelkedett a háztartási jövedelem: a 2023. decemberi 542 ezer forintról közel 20 százalékkal, 644,5 ezer forintra nőtt a háztartások összjövedelme 2024 végére. Az összeg a 2024 harmadik negyedév végi 600 ezer forinthoz képest is jelentős, 7,4 százalékos jövedelembővülés. 

Mindez erős bérdinamikára utal, amely megalapozhatja a fogyasztás élénkülését. Tovább nőtt a fogyasztásra fordítható pénzmennyiség is: a háztartások jövedelméhez a hitel- és kölcsönfelvételt (54,5 ezer forint), illetve a korábbi megtakarításaik felhasználását (72,5 ezer forint) hozzáadva a háztartások havi elkölthető pénzmennyisége nettó 771,5 ezer forintra emelkedett a szeptemberi 737,5 ezer forintról. 

Hiteltörlesztésre 35,5 ezer forintot költenek a háztartások, és 87 ezer forintot takarítanak meg, így a ténylegesen fogyasztásra fordítható pénzmennyiség nettó 649 ezer forint. A fogyasztás élénkülésének motorja az élelmiszer-vásárlás lehet. A háztartások alapvető fogyasztásra fordított kiadásai 2024 decemberében nettó 296 ezer forintot tettek ki. 

Élelmiszerekre egy átlagos háztartás 173 ezer forintot költ, míg lakhatásra 83,5, közlekedésre 39,5 ezret. Az élelmiszerekre fordított kiadások növekedése meghaladja a referencia-időszakban mért élelmiszer-inflációt, így feltehetően a háttérben mennyiségi vagy minőségi javulás valószínűsíthető.

vg.hu

Minden jog fenntartva! © KANIZSA MÉDIAHÁZ Nonprofit Kft.