Mi lesz veled, Lokomotív Expressz?

facebook megosztás

Megmentené egy civil csoport az egykori Lokomotív Expresszt. A MÁV-csarnok mellett álló szerelvény állapota évek óta romlik, mára a város egyik szégyenfoltjává vált. Az ügy jelenlegi állása szerint a mozdony és a szerkocsi maradna Kanizsán, míg az egykor büféként üzemelő pullmankocsit Budapesten restaurálnák és egy állandó kiállítás része lenne a fővárosban.

– Az Izzó SE-sportcsarnok mellett áll egy régi időket idéző mementó, a Nagykanizsai Lokomotív Expressz, ami sokáig büféként üzemelt. De ma már olyan leromlott az állapota, hogy valamilyen hasznosítást ki kellene találni. Úgy tudom, ez a MÁV tulajdona, tehát mindenképpen meg kellene keresni a közlekedési múzeumot, hogy mi a terve ezzel a mementóval – mondta el Radics Bálint, a Fidesz önkormányzati képviselője.

A legutóbbi soros ülésen is téma volt a Lokomotív, Radics Bálint nyitott kapukat döngetett, hiszen a szerelvény sorsáról már a nyár elején elindultak a tárgyalások.

– Ebben már tárgyalásokat folytattunk, s úgy néz ki, sikerül ezt a mozdonyt, vasúti szerelvényt megszerezni, restaurálni, s azt keressük, hogy Nagykanizsán hol lesz olyan közterület, ahol ezt fel tudjuk állítani. Ennek a vizsgálata már folyik. Köszönjük szépen Radics képviselő felvetését, reméljük akkor is egységesen fogjuk tudni támogatni ezt az ügyet, amikor idekerül –emelte ki Fodor Csaba, az ÉVE frakcióvezetője.

Arról saját szemünkkel is meggyőződtünk, hogy a szerelvény az utolsó utáni órában van. Az egykori büfének szemlátomást „lakói” is vannak, holott egy 2018. július 31-i keltezésű önkormányzati szerződés, mintegy 1 millió 200 ezer forintot szánt a lebontására. Berta Krisztián többször egyeztetett az elmúlt hetekben azzal az újonnan alakuló civil csoporttal, amely megmentené a szerelvényt vagy annak legalább egy részét. Amennyiben ez sikerül, információink szerint a belvárosban kapna a későbbiekben új szerepet a Lokomotív.  

– Onnan indultunk, hogy olyan hírek voltak, miszerint az egész szerelvényt el akarják szállítani Kanizsáról Dombóvárra, ott lett volna kiállítva. Most jelenleg ott tartunk, hogy csak a második kocsi lenne kiállítva Budapesten, egy állandó kiállítás keretében. S azon dolgozunk, hogy a mozdony, s ha nem is a most mögötte látható kocsi, de egy másik kocsi maradhasson a városban. S egy új funkciót tudjunk neki adni, akár egy kiállítás részeként vagy kis kávézó keretében –árulta el Berta Krisztián, az ÉVE önkormányzati képviselője.

Szinte napra pontosan 10 éve kezdték el a mozdony legutóbbi felújítását. A megyei napilap akkor büszkén számolt be a civilek munkájáról, mondván, azért mennek a gőzösök Kanizsára, mert ott felújítják őket. A munkát a Civil Kerekasztal Egyesület és a Vasútbarátok Köre végezte pályázati forrásból, élükön az azóta elhunyt Kanász Ferenc pedagógussal és Zsoldos Tamással, kiegészülve a cserhátis fiatalokkal. Zsoldos Tamás már akkor hangsúlyozta, ha nem lesz bekamerázva a terület, vandálok áldozatává válhat.

– Birtokukba vették, nem a vendégek, hanem sajnos a hajléktalanok és teljesen tönkre is tették. Egy idő után a város szégyenévé vált. Eredetileg nem ez a kismozdony állt itt, hanem egy háromtengelyes, hatkerekes ipari kis gőzmozdony, de az egy cseremegállapodás folytán Zágrábba került, az ottani vasútállomáson van kiállítva. Cserébe viszont kaptunk egy különleges, 424-est, ami eredetileg itt, Nagykanizsán működött – hangsúlyozta Zsoldos Tamás, a Cserháti-technikum rendszergazdája.

A 424-es elkerült Budapestre, a most látható mozdony korábban egy gázgyárban szolgált, aztán jött Nagykanizsára. A 2013-as felújításnál a büdzsé csak a mozdony szépítésére volt elég, a szerelvénykocsikat nem építették át. Lengyák István szerint akkor sem volt egyszerű dolga a civil szervezeteknek, de a mai finanszírozási és vasútpolitika mellett, szinte lehetetlen egy ilyen kezdeményezést sikerre vinni.  

– Mostanában az alulról jövő, önszerveződő civil szervezetek szinte teljesen kiesnek, mondjuk így, a központi támogatások, pályázatok lehetőségeiből. Nem akarom elbagatellizálni a dolgot, de jobbára az államilag szervezett, mesterséges egyesületek azok, amelyek a pénzeket kapják – véleményezte Lengyák István, a Nagykanizsai Civil Kerekasztal Egyesület soros elnöke.

A teljes szerelvény felújítása Zsoldos Tamás becslése szerint ma 100 milliós tétel lenne. Úgy tudjuk, a Lokomotív mellett kardoskodó civil szervezet vezetője Lekszikov Csaba. A szerelvény ügyének további kérdéseiről vele jövő héten készítünk interjút.

M.B.GY.

(Borítókép- Kanizsa TV)

Minden jog fenntartva! © KANIZSA MÉDIAHÁZ Nonprofit Kft.