Még mindig chip hiánnyal küzd a világ?
A válasz nem olyan egyszerű, mint gondolnánk. Jelenleg a világ sokkal inkább az ellátási lánc problémáival küzd, melynek egyik fontos szereplője a számos szektort érintő félvezető. A félvezetők kulcsfontosságú elemei a fogyasztói elektronikai cikkeknek, például okostelefonok, számítógépek és autók gyártásában. Az autókban a szórakoztató rendszerektől a szervokormányig megtalálhatók, így a kínálat szűkössége és az ellátási láncok felborulása arra kényszerítette az autógyártókat, hogy csökkentsék a gyártási célokat és újratervezzék a gyártási kapacitást.
Mire vezethető vissza a chip hiány kialakulása?
A globális ellátási lánc akadozása és így a félvezetők szűkössége több gazdasági tényezőre vezethető vissza a szakemberek szerint. Manapság a mikrochip nem csak az autógyártó iparban jelent fontos alkatrészt, hanem a technológia fejlődése révén elengedhetetlen elem a fogyasztói és szórakoztató elektronikai cikkek piacán vagy a felhőszolgáltatások esetén. A chiphiányt előidéző egyrészt a koronavírus-járvány kitörésére vezethetőek vissza. A korlátozó intézkedések bevezetését követően, az otthoni munkavégzés elterjedése révén megemelkedett a keresletet a számítástechnikai eszközök iránt, így hatalmas piacot jelentett a félvezető gyártóknak a legnagyobb felhő-infrastruktúra szolgáltatók ellátása. A háztartások jövedelmük egyre nagyobb részét költötték szórakoztató, szabadidős cikkek megvásárlására, így a chip előállító vállalatok a megváltozott ügyféligényeknek és az egy háztartásra jutó megtakarítás emelkedésének megfelelően növelték a gyártás volumenét, hogy kielégítsék a megnövekedett keresletet globális szinten.
Ezzel párhuzamosan az autóipart is érintették a kormányzatok veszélyhelyzeti intézkedései, így az autók iránt visszaesett kereslet hatására számos nagy konszern leállni kényszerült vagy csökkentette a gyártási kapacitását. A visszamondott félvezető-megrendelés miatt az autóipar az ellátási lánc végére került, a gyártók esetén az IT szektor élvezett prioritást. Az autóiparnak ezen felül nem kedvezett a kormányzati intézkedések hirtelen feloldása sem, amely a gépkocsi piacon erős keresletet idézett elő. Ezzel a félvezető hiány túlnőtt az autógyártó szektoron és elérte számos más iparág gyártóit is.
Mikor lehet vége az ellátási lánc akadozásának?
2023 év elején a globális hiány már az enyhülés jeleit mutatja, hiszen az egyre romló gazdasági helyzet és az infláció a háztartások megtakarításait és diszkrecionális jövedelmét merőben érintette, csökken a szórakoztató elektronikai cikkek iránti kereslet. A felszabaduló félvezető készletekre pedig az autóipar tart igényt, így az ellátási lánc helyre állásával és a beszerzés akadálytalanságával a gyártók be tudják hozni az előző évek lemaradásait, amelyet az autók iránti élénk kereslet is ösztönöz. A J. P. Morgan felmérése szerint az idei évben már nagyobb félvezető kapacitás lesz elérhető, és a hiány a végéhez közeledhet, ám azonban az előfordulhat, hogy a rendelkezésre álló mikrochipek nem a megfelelő típusúak minden igény kielégítésére.
Forrás: Creditline.hu
(Borítókép és fotó: pexels.com)