Mit tegyünk ha tűz keletkezik az autónkban?

facebook megosztás

A személygépkocsikban keletkezett tüzek - a beépített éghető anyagoknak köszönhetően - rendkívül gyorsan terjednek, ezért fontos a tűz keletkezésére utaló jelek felismerése, valamint az oltás mielőbbi megkezdése testi épségünk figyelembe vétele mellett. Az idei évben már tizenhárom olyan tűzesethez vonultak a zalai hivatásos tűzoltók, ami járműben keletkezett.

Az autók esetében a tűz leggyakrabban a motortérben, és az utastérben keletkezik. A motortérben szivároghat az üzemanyag, a hidraulikus eszközöket működtető olajok valamint a lerakódott benzin és gázolaj maradványok is további tűzveszélyt jelentenek. A folyadékok szivárgásának oka lehet elhasználódás, vagy javítási, szerelési hiba, esetleg valamilyen törés, kopás, a tömítések hiánya, tömítetlensége. Az elektromos meghibásodásokból eredő tüzét okozhatja például a szakszerűtlenül beszerelt hangrendszer, az utólag, helytelenül beszerelt fényszórók, világítás, az egyéb javítások, az elhasználódásból eredő beavatkozások, a biztosítéktábla meghibásodása, kiiktatása. Problémát okozhat a meglazult, vagy nem megfelelően megszorított kötéseknél kialakult nagy átmeneti ellenállás, zárlat, az elektromos vezetékek szigetelésén – a szerelés során létrejött – mechanikai sérülések, az üzemanyag ellátó rendszer vezetékeinek elhasználódása, a vezetékek repedése, törése. Sokszor jelent problémát az utastérben történő dohányzás. Az autósok előszeretettel hajítják ki az ablakon a még égő cigarettát, amit a menetszél visszafújhat az utastérbe.

Teendők az elektromos meghibásodásokból eredő tűzesetben:

Ha az utasfülkében égett szagot tapasztalunk, és a nyomában vékony füstcsíkot látunk terjengeni a műszerfal mögül, azonnal álljunk meg, vegyük le a gyújtást és a gyújtáskapcsolóból vegyük ki a slusszkulcsot! A gyújtás levételével, majd az akkumulátor lekapcsolásával áramtalanítjuk autónk elektromos rendszerét, ezáltal megszűnhet a zárlatos vezeték túlmelegedése, felizzása. Természetesen az azonnali megállás nem hirtelen padlóféket jelent, hanem a körülöttünk – és főleg a mögöttünk – haladó járművek biztonságát figyelembe vevő gyors fékezést.

Teendők a motortérben keletkező tűz esetén:

A motortérben az üzemanyag-ellátó rendszer hibájából keletkező tűz esetén hirtelen erős üzemanyagszag, majd a motortérből kiáramló füst a jellemző. A teendők szintén hasonló módon kezdődnek: azonnali megállás, motor leállítása, gyújtás levétele.

– Felnyitjuk-e a motorháztetőt? A keletkező tűz oxigén ellátása – lecsukott motorháztető esetén – a tető alatt megszoruló füst és egyéb égéstermékek miatt nem tökéletes, ezáltal a lánggal égés intenzitása kisebb. Abban a pillanatban, ahogy felnyitjuk a tetőt, friss levegőt engedünk a tűzre, és a lángok felcsapnak! A motortérben keletkező tűz esetén csak akkor nyissuk fel a motorháztetőt, ha a kezünkben van egy kibiztosított, beüzemelt tűzoltó készülék, de ebben az esetben is csak annyira, hogy az oltóanyag biztosan bejusson. Arra vigyázzunk, hogy a felforrósodott karosszériaelemek és a kiáramló égéstermékek égési sérüléseket okozhatnak! Tűzoltáskor a tűzoltó készüléket szakaszosan üzemeltessük.

A gépjárműben elhelyezett tűzoltó készülék alapszabályai:

Személygépkocsiban kisebb készüléket rendszeresíthetünk, méretük miatt. A megfelelő rögzítés kulcsfontosságú kérdés. Egyrészt ellen kell állni egy erősebb fékezéskor, ütközéskor fellépő erőnek. Másrészt biztosítanunk kell, hogy a vezető ülésből lehajolva, egy kézzel oldható kötés után meg tudjuk kezdeni az oltást. Az optimális elhelyezése az első utas oldali ülés lábtér bal oldalán vízszintes helyzetben. Másodlagos megoldás lehet a csomagtartóba való beépítés, de ott vegyük figyelembe, hogy a csomagok elmozdítása nélkül hozzáférjünk. Az ilyen kisméretű palackok, csak a kezdődő tüzek elfojtására alkalmasak.

Zala Megyei Katasztrófavédelmi Igazgatóság

A személygépkocsikban keletkezett tüzek - a beépített éghető anyagoknak köszönhetően - rendkívül gyorsan terjednek, ezért fontos a tűz keletkezésére utaló jelek felismerése, valamint az oltás mielőbbi megkezdése testi épségünk figyelembe vétele mellett. Az idei évben már tizenhárom olyan tűzesethez vonultak a zalai hivatásos tűzoltók, ami járműben keletkezett.

Az autók esetében a tűz leggyakrabban a motortérben, és az utastérben keletkezik. A motortérben szivároghat az üzemanyag, a hidraulikus eszközöket működtető olajok valamint a lerakódott benzin és gázolaj maradványok is további tűzveszélyt jelentenek. A folyadékok szivárgásának oka lehet elhasználódás, vagy javítási, szerelési hiba, esetleg valamilyen törés, kopás, a tömítések hiánya, tömítetlensége. Az elektromos meghibásodásokból eredő tüzét okozhatja például a szakszerűtlenül beszerelt hangrendszer, az utólag, helytelenül beszerelt fényszórók, világítás, az egyéb javítások, az elhasználódásból eredő beavatkozások, a biztosítéktábla meghibásodása, kiiktatása. Problémát okozhat a meglazult, vagy nem megfelelően megszorított kötéseknél kialakult nagy átmeneti ellenállás, zárlat, az elektromos vezetékek szigetelésén – a szerelés során létrejött – mechanikai sérülések, az üzemanyag ellátó rendszer vezetékeinek elhasználódása, a vezetékek repedése, törése. Sokszor jelent problémát az utastérben történő dohányzás. Az autósok előszeretettel hajítják ki az ablakon a még égő cigarettát, amit a menetszél visszafújhat az utastérbe.

Teendők az elektromos meghibásodásokból eredő tűzesetben:

Ha az utasfülkében égett szagot tapasztalunk, és a nyomában vékony füstcsíkot látunk terjengeni a műszerfal mögül, azonnal álljunk meg, vegyük le a gyújtást és a gyújtáskapcsolóból vegyük ki a slusszkulcsot! A gyújtás levételével, majd az akkumulátor lekapcsolásával áramtalanítjuk autónk elektromos rendszerét, ezáltal megszűnhet a zárlatos vezeték túlmelegedése, felizzása. Természetesen az azonnali megállás nem hirtelen padlóféket jelent, hanem a körülöttünk – és főleg a mögöttünk – haladó járművek biztonságát figyelembe vevő gyors fékezést.

Teendők a motortérben keletkező tűz esetén:

A motortérben az üzemanyag-ellátó rendszer hibájából keletkező tűz esetén hirtelen erős üzemanyagszag, majd a motortérből kiáramló füst a jellemző. A teendők szintén hasonló módon kezdődnek: azonnali megállás, motor leállítása, gyújtás levétele.

– Felnyitjuk-e a motorháztetőt? A keletkező tűz oxigén ellátása – lecsukott motorháztető esetén – a tető alatt megszoruló füst és egyéb égéstermékek miatt nem tökéletes, ezáltal a lánggal égés intenzitása kisebb. Abban a pillanatban, ahogy felnyitjuk a tetőt, friss levegőt engedünk a tűzre, és a lángok felcsapnak! A motortérben keletkező tűz esetén csak akkor nyissuk fel a motorháztetőt, ha a kezünkben van egy kibiztosított, beüzemelt tűzoltó készülék, de ebben az esetben is csak annyira, hogy az oltóanyag biztosan bejusson. Arra vigyázzunk, hogy a felforrósodott karosszériaelemek és a kiáramló égéstermékek égési sérüléseket okozhatnak! Tűzoltáskor a tűzoltó készüléket szakaszosan üzemeltessük.

A gépjárműben elhelyezett tűzoltó készülék alapszabályai:

Személygépkocsiban kisebb készüléket rendszeresíthetünk, méretük miatt. A megfelelő rögzítés kulcsfontosságú kérdés. Egyrészt ellen kell állni egy erősebb fékezéskor, ütközéskor fellépő erőnek. Másrészt biztosítanunk kell, hogy a vezető ülésből lehajolva, egy kézzel oldható kötés után meg tudjuk kezdeni az oltást. Az optimális elhelyezése az első utas oldali ülés lábtér bal oldalán vízszintes helyzetben. Másodlagos megoldás lehet a csomagtartóba való beépítés, de ott vegyük figyelembe, hogy a csomagok elmozdítása nélkül hozzáférjünk. Az ilyen kisméretű palackok, csak a kezdődő tüzek elfojtására alkalmasak.

Zala Megyei Katasztrófavédelmi Igazgatóság

 

Minden jog fenntartva! © KANIZSA MÉDIAHÁZ Nonprofit Kft.