Itt a nyár, jó, ha tudja, mielőtt útnak indul
A jó idő beköszöntével sokan indulnak nyaralni, azonban ilyenkor nem várt meglepetések és tetemes többletkiadások is felmerülhetnek. Az utazási szolgáltatásokra vonatkozó szerződésekről, az ajánlott biztosításokról és az e téren legjellemzőbb jogvitákról kérdeztük dr. Horváth Ildikót, a Pesti Központi Kerületi Bíróság bíráját.
– A tapasztalat szerint melyek azok a legjellemzőbb utazást érintő jogviták, mellyel a felek bírósághoz fordulnak?
– A leggyakrabban jogvitára okot adó hiányosság a szolgáltatás színvonala, az elhelyezés nem megfelelő minősége. A szállodai szoba nem kielégítő tisztasága, az éttermi szolgáltatások hiányossága. Gyakran érvényesítik az utasok az idegenvezetés nem megfelelő színvonalával kapcsolatos vagy a kulturális körutak utasai az egyes programpontok meg nem valósulása miatti igényüket. Sok esetben sérelmezik az utazási szolgáltató nem megfelelő tájékoztatását a szerződés megkötését megelőzően. Így csak a helyszínen szembesülnek azzal, hogy a katalógusban a „transzfer csak 15 perc” szövegrész egyet jelent azzal, hogy az 5 percenként felszálló repülőgépek zaja lehetetlenné teszi a pihenést, vagy a „közelben romantikus sziklás öblök” szövegrész „a szálloda közelében nincs homokos strand” analógiája. Előfordult, hogy az utazási vállalkozó nem adott tájékoztatást arról, hogy a strandra 150 lépcsőn lehet lejutni, ami a 2 kisgyerekes családnak komoly kellemetlenséget okozott.
– Több ügyben az utazásközvetítő mulasztása volt tetten érhető. Az utas kellő tájékoztatás hiányában nem volt tisztában azzal, hogy ki az utazás tényleges szervezője. Hibás teljesítés miatti igényt érvényesített az utazás szervezőjével szemben az a család, amelynek tagjai - mint később kiderült - a katalógusban szereplő látványterv alapján választották ki a szálláshelyet, azonban az utazás időpontjában csupán egyetlen épület készült el az épületegyüttesből és az építkezés folyamatos zaja miatt lehetetlen volt a pihenés. Nem vagyoni kártérítés iránti igényt érvényesített az az idős házaspár, akik estélyi ruhában megjelentek a karácsonyi gálavacsorán, ahova nem engedték be őket, mert az utazási vállalkozó téves tájékoztatása miatt nem tudtak arról, hogy ennek felára előre, külön fizetendő.
– Milyen típusú biztosítást érdemes kötni, ha valaki nyaralást tervez?
– Nyaralás estére mindenképpen ajánlott baleset- és betegség-, esetleg poggyászbiztosítást kötni. Az utazási vállalkozók általában ajánlják ennek megkötését és közre is működnek abban. Díja a nyújtott szolgáltatások színvonalához és értékhatárához igazodóan emelkedik. Célszerű úgynevezett „storno” biztosítás megkötése is, ez az utazás betegség vagy haláleset miatti meghiúsulása esetén nyújt anyagi kárpótlást. A kikötött bánatpénz önrésszel csökkentett visszatérítésére teremt lehetőséget, ami az utazás időpontjához közeledve egy nagy értékű utazás esetében tetemes összeg is lehet.
Papp Attila