Országokon átívelő vizsgálat indul egy gyerekeknél népszerű internetes játék miatt
Egy internetes játék miatt összehangolt európai fellépést kezdeményeztek.
Az európai uniós fogyasztóvédelmi hatóságok közös fellépést kezdeményeztek egy gyermekek körében népszerű internetes játék gyártójával szemben.
A Fogyasztóvédelmi Együttműködési Hálózat (CPC) közös fellépést kezdeményezett a svédországi Star Stable Entertainment AB-vel szemben. A CPC felszólította a céget, hogy szolgáltasson információkat a videójátékában megjelenő kereskedelmi gyakorlatokról. A cég válaszát értékelve a CPC több gyakorlatot is azonosított, amelyek megsérthetik az európai uniós fogyasztóvédelmi szabályokat és veszélyesek lehetnek a gyermekekre:
- a gyermekek közvetlen megszólítása és vásárlásra buzdítása a reklámokban,
- pszichés nyomásgyakorlás (például limitált ideig elérhető ajánlatok) alkalmazása,
- a gyermekekre szabott átlátható és könnyen érthető tájékoztatás hiánya a játékon belüli fizetőeszközöket illetően.
A svéd vállalkozás emellett elmulasztotta biztosítani, hogy a termékeit népszerűsítő influenszerek egyértelműen feltüntessék, hogy tartalmaik reklámnak minősülnek, avagy reklámot tartalmaznak. A cégnek egy hónapja van reagálni és megoldásokat javasolni a CPC által felvetett problémákra. A CPC ezenfelül egy iránymutatást is publikált, amelynek célja az átláthatóság és tisztességesség előmozdítása az internetes játékiparban, kiemelten a virtuális fizetőeszközök kérdésében. Az iránymutatás több alapelvet is meghatároz a virtuális fizetőeszközök vásárlásával és felhasználásával kapcsolatban. Ilyenek többek között:
- a világos és átlátható árképzési gyakorlatok, és a szerződéskötés előtti tájékoztatás,
- a játékokon belüli digitális tartalmak és szolgáltatások költségeit elrejtő gyakorlatok, valamint a fogyasztókat virtuális fizetőeszközök vásárlására kényszerítő gyakorlatok elkerülése,
- a fogyasztók elállási jogának biztosítása; a fogyasztók sérülékenységének tiszteletben tartása, különösen a gyermekek esetében. A CPC sajtóközleménye, illetve az iránymutatás elérhető az Európai Bizottság oldalán.
A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) saját gyakorlatában is kiemelt figyelmet fordít a sérülékeny fogyasztói csoportokat, közöttük a gyermekeket is, érintő kereskedelmi gyakorlatokra.
A GVH először a mobiljátékok használata során gyermekekre leselkedő kockázatokat ismertette a szülőkkel, 2025 elején pedig az asztali videójátékokban alkalmazott megtévesztő kereskedelmi gyakorlatokra hívta fel a figyelmet.
A Gazdasági Versenyhivatal emellett figyelemmel követi a véleményvezérek reklámgyakorlatait is. Influenszer marketing tájékoztató anyagával gyakorlati példákon keresztül mutatja be a helyes gyakorlatokat és hívja fel a tartalomgyártók figyelmét a lehetséges hibákra. A GVH e körben 2024 elején – szintén egy közös európai akció keretében – megvizsgálta a hazai véleményvezérek marketingtevékenységét.
A GVH jelenleg hat influenszerrel és számos hirdető céggel, illetve közreműködő reklámügynökséggel szemben folytat versenyfelügyeleti eljárásokat tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmának feltételezett megsértése miatt, az influenszereket követő fogyasztók és a tiszta piaci verseny elősegítése érdekében.
vg.hu