Nádasi Tamás: A kínaiak nem háborúzni jönnek Európába, hanem üzletelni
Az akkumulátorgyárak születésének korszakát éljük, de környékünket figyelve megemlíthetjük azt is, hogy Kaposváron 23 milliárd forintból épít gyárat a kínai Jiecang Linear Motion Technology Co. Ltd, míg Zalaegerszegen a ZalaZonnak a Jiaxingi Egyetemmel van kettős építőmérnöki megállapodása. A történet kanizsai vonulata kapcsán Nádasi Tamás, az MKIK Magyar-Kínai Tagozatának elnöke kezdésként leszögezte: tudja, hogy senki sem lehet próféta a saját hazájában, de sajnálja, hogy ilyen ügyekben nem keresik meg a város részéről.
Mi viszont megtettük, s próbáltuk a kínai projektek kapcsán leggyakrabban felmerülő kritikákról kérdezni. Emberjogi, környezetvédelmi problémák és a bevándorlás kérdése is mind félelemként jön elő a magyar társadalomban a kínai projektek kapcsán. Nádasi Tamás szerint megfelelő szakértelemmel, ezek a beruházások win-win szituációt hozhatnak mindkét országnak. – Kínával nagyon régi jó kapcsolatot ápolunk, én 27-szer jártam ott. Ők baráti országként tekintenek Magyarországra, nyilván ezt ki is használják, hogy minél több projektet valósítsanak meg nálunk. De meg kell jegyeznem, mi még sehol nem vagyunk a nagy európai felvásárlásokhoz képest, elég ha csak a Volvo-ra gondolunk. A kínaiak Európában sem háborúzni, hanem üzletelni akarnak. Nem szólnak bele egy kormány politikájába. Megkérdezik, akarod-e ezt a fejlesztést? Ha nem, mennek tovább. A munkaerőt megpróbálják helybeliekből kiállítani, a magyar tudást nagyon becsülik. Ha nem sikerül itthon megoldani, akkor nyúlnak keletre, külföldi, több esetben ázsiai munkaerőért. Mint általában a beruházásoknál, itt is felmerülnek a környezetvédelmi aggályok, de Európán belül nálunk az egyik legszigorúbbak az előírások. A magyar állam feladata pedig az, hogy ezeket betartassa. Akkumulátorgyártásban a technológia, amit a kínaiak hoznak, nagyon modern, az amerikait és az európait is megelőzi, pl. a Tesla is kínai akkumulátorokat alkalmaz. Hogy ezt sikerül-e jól működtetni, az az emberektől is függ. Kell a szakértelem, megfelelő vezetés, nyelvtudás…Ez rajtunk is áll, viszont látni kell, hogy a jelenlegi állás szerint az elektromos mobilitás a jövő – hangsúlyozta az elnök.
Az esetleges kanizsai kínai befektetések kapcsán Nádasi szerint első lépésként az összefogást kéne forszírozni. – Én már korábban is tettem lépést ebbe az irányba, a kétoldali városvezetés részéről volt is hajlandóság, meg nem is. Térségünkben együtt kell működni Zalaegerszeggel és nyitni Horvátország, s Szlovénia felé, hiszen oda az uniós források is érkeznek. Én, mint a kínai tagozat elnöke, azon dolgozom, hogy a hazánkba érkező kínai beruházások mellett a magyar vállalkozások, áruk is kerülhessenek ki Kínába, hiszen ott hatalmas, 10 milliós piacok vannak – fogalmazott Nádasi Tamás.
Nádasi azt is kiemelte: rendkívül feszült, már-már hidegháborúra emlékeztető a viszony az USA és Kína között. Éppen ezért lépnek rengeteg fejlesztési irányba, amiből a magyar, s akár a kanizsai vállalkozók is profitálhatnának. – A víztechnológiában és a környezetvédelemben mi még erősebbek vagyunk, s élelmiszer-bevitelre is szorul Kína. Az innovációk és a tudás-érték alapú társadalom felé szükséges menni, én 66 évesen is ezért dolgozom. Kína napjainkra felzárkózott Amerika mellé. De nem csak Kína dolgozik azon, hogy többpólusú legyen a világ. Itt van India is, amely áprilistól már a világ legnagyobb népességű országa. De említhetem még Brazíliát és Indonéziát is, több ország is szeretne az új világrendben pozíciót foglalni. Az EU az USA mellett van, bár a magyar kormány néha kibeszél az Unióból. A rendkívül bonyolult nemzetközi viszonyok között mi Kínával jó kapcsolatot ápolunk, de még egyszer hangsúlyozom: ahhoz, hogy e téren Kanizsa is profitálni tudjon bármit is, a városi érdekek miatt előbb össze kell fognia a jobb- és baloldalnak egyaránt.
M-B.GY.