A járdák és a gyalogos átkelőhelyek éve következik a Via-nál

facebook megosztás

A Kanizsa Újság hétről hétre jelentkező, új sorozatában a 2019 novemberében a közgyűlés által az önkormányzati cégek élére kinevezett új vezetőket mutatjuk be. A képviselők döntése szerint a Via Kanizsa Városüzemeltető Nonprofit Zrt. vezérigazgatója 2019. december 1-től Szabó István.



Szabó István szerint komolyabban kell foglalkozni a biztonságos városi közlekedés feltételeinek megteremtésével (Fotó: Jancsi László)

A szakközépiskola befejezését követően a gépész alapvégzettségű szakember a Győri Közlekedési és Távközlési Műszaki Főiskolán tanult tovább, ahol autógépész üzemmérnök és közlekedési műszaki tanár végzettséget szerzett. Pályakezdőként egy autós-oktató cégnél dolgozott, majd főelőadóként az akkor még városi tanács, később a polgármesteri hivatal szakosztályán tevékenykedett. Néhány évvel később ugyanott városüzemeltetési csoportvezetői feladatokat látott el. Az 1996-ban létrejött, akkor még csak az utakkal és parkolókkal foglalkozó Via Kanizsa Kft.-hez ’99-ben került. Lassan haladt felfelé a ranglétrán, a cégnél főmérnökként, majd műszaki, városüzemeltetési igazgatóként dolgozott. Kinevezése után nem kellett messzire mennie, elég volt a folyosó egyik végén lévő irodájából a másik végén lévőbe „költöznie”.

Szabó István bő 3 évtizede végzi munkáját a Via Kanizsánál, ezért a Társaság összes munkavállalóját személy szerint ismeri. Egy új számonkérési rendszer bevezetése mellett kollégáinak az eddigieknél sokkal nagyobb szakmai önállóságot igyekszik adni. Úgy gondolja, továbbra is törekedni kell az előző években jól bevált takarékos gazdálkodási szemléletre.

- Sokan, sokszor teszik fel a kérdést: mivel is foglalkozik a Via? Azt szoktam válaszolni: városüzemeltetéssel faltól-falig – mondta Szabó István. – Tevékenységi körünkbe tartozik a köztisztasági munka, parkgondozás, közlekedésszervezés, forgalomtechnika vagy éppen a közvilágítási hálózat üzemeltetése és finanszírozása. Ezek egy része az önkormányzat kötelezően ellátandó feladata, amit a város a tulajdonában álló gazdasági társaságok bevonásával végeztet el, de hozzánk tartozik a nagykanizsai 9 köztemető üzemeltetése is.

A szerteágazó feladat-együttes legszembetűnőbb eredményei közé tartozik a ’90-es években történt közvilágítás-rekonstrukció. Ezen a téren a város a továbblépést fontolgatja, a mai technológiának megfelelő led-es fényforrások beépítését tervezik.

- Annak idején részt vettem a Balatoni út és a Hevesi út kereszteződésénél lévő körforgalom kialakításában. A munkát a 90-es években 1 hét alatt végezték el. Jellemzően nagy munka volt a Kossuth-téri híd és a tőle nem messze lévő Sóhajok-hídja lezárása és rekonstrukciója, valamint a Csónakázó-tónál lévő két, közlekedésre alkalmatlanná vált híd felújítása. Emlékezetes volt az Aradi vértanúk emlékművének felállítása Tarnóczky Attila közreműködésével és Lovrencsics Lajos, a Városvédő Egyesület akkori elnökének támogatásával. A kivitelezést helyi vállalkozó végezte, szinte néhány hét leforgása alatt. Meg kell említenem a Vásárcsarnok megépítését, a régi piac átköltöztetését, továbbá az első bekerített és EU-s szabványoknak megfelelő Thúry-téri, valamint a Csónakázó-tónál lévő játszótér létrehozását. Szívesen emlékszem vissza a kilátótorony ’90-es években történt felújítására is, amikor a kovásznai testvérvárosunktól ajándékba kapott faanyagokból cseréltük ki a járófelületet és a korlátot. Szót kell ejtenem a csónakkölcsönzés újraindításáról is, a látogató központot működtető cégnél ismét lehet bérelni csónakot és vízibicikliket – összegzett a vezérigazgató.

A Via Kanizsa középtávú tervei között nagy hangsúlyt kap a Csónakázó-tavi infrastruktúra fejlesztése. Városüzemeltetési szempontból a minőségi kiszolgálás megteremtésére törekednek. A Csótóhoz látogatók januártól a hét minden napján használhatják a nagyparkolónál lévő nyilvános vécét. A tavaly megépült 5 km-es futó és kerékpárút környezetében pedig további beavatkozásokat terveznek. A futók, a sétálók és a kerékpározók számára tájékoztató, és távolság-jelző táblákat szeretnének kihelyezni, valamint növelik a hulladékgyűjtő edények, padok és egyéb utcabútorok, kutyaürülék-tárolók számát.

Szabó István szerint a jövőben komolyabban kell foglalkozni a biztonságos városi közlekedés feltételeinek megteremtésével, felülvizsgálatával, a forgalombiztonság növelésével, különös tekintettel a gyerekekre és az idősekre. Ennek jegyében folytatják a Balatoni és a Hevesi úton a gyalogátkelőhelyeknél a közvilágítás korszerűsítését. A vezérigazgató tervei között szerepel még a szorosabb kapcsolattartás a városi társcégekkel, közmű-üzemeltetőkkel, egyéb gazdasági társaságokkal, illetve továbbra is számítanak régi „segítőikre”, a taxisokra, oktatókra, buszsofőrökre. 

Bakonyi Erzsébet

Minden jog fenntartva! © KANIZSA MÉDIAHÁZ Nonprofit Kft.