Lezárult a Balaton-felvidéki Nemzeti Park Igazgatóság ellenőrzése
Az Állami Számvevőszék befejezte a csopaki székhelyű Balaton-felvidéki Nemzeti Park Igazgatóság 2015-2017 közötti időszakra kiterjedő ellenőrzését. Az ÁSZ megállapította, hogy az igazgatóság a belső kontrollrendszerét nem működtette szabályszerűen, így nem volt biztosított a közpénzekkel, a nemzeti vagyonnal való szabályszerű gazdálkodás. A pénzügyi-számviteli elektronikus információs rendszerből származó adatok megbízhatóságának hiányában az elszámoltathatóság, átláthatóság feltételei nem voltak biztosítottak. Az integritás kontrollok kiépítettsége nem járult hozzá a korrupciós kockázatok mérsékléséhez.
A nemzeti parkok olyan területek, amelyek ökológiai egységessége megőrzendő a jelen és a jövő generációi számára. Magyarországon 10 nemzeti park van, amelyek területe összesen valamivel több mint 4800 négyzetkilométer, Magyarország területének mintegy 5%-a. Hazánk nemzeti parkjainak kezelői a nemzeti park igazgatóságok, amelyek költségvetési szervek, működési területük az egész országot lefedi. Az egyes igazgatóságok a működési területükön ellátják a tájvédelmi körzetek és az országos jelentőségű természetvédelmi területek természetvédelmi kezelését is. Alapvető társadalmi érdek, hogy a jövő generációi is részesülhessenek a természeti értékekben, ehhez pedig szabályosan és átláthatóan működő nemzeti park igazgatóságokra van szükség. Ellenőrzéseivel az Állami Számvevőszék ehhez járul hozzá.
A csopaki székhelyű Balaton-felvidéki Nemzeti Park Igazgatóság közfeladata természetvédelmi közszolgáltatás és jogszabályban meghatározott közhatalmi tevékenység. Fő tevékenysége a környezet- és természetvédelem. Az irányítói jogokat a Földművelésügyi Minisztérium (2018. május 18-tól Agrárminisztérium) gyakorolja. A működési területe kiterjed Veszprém és Zala megye területére, Győr-Moson-Sopron megyében 6 település közigazgatási terültére, Somogy megye területén 5 település közigazgatási területére, valamint a Balaton Kiemelt Üdülőkörzetbe tartozó települések - kivéve Marcali - teljes közigazgatási területére. A nemzeti park teljesített összes bevétele 2017-ben meghaladta az 5,4 milliárd Ft-ot, míg a teljesített összes kiadása több mint 2,1 milliárd forint volt.
Az ÁSZ ellenőrzése megállapította, hogy Balaton-felvidéki Nemzeti Park Igazgatóságnál a kontrollkörnyezet kialakítása szabályszerű volt, a kockázatkezelési és integrált kockázatkezelési rendszert működtették. A kontrolltevékenységek gyakorlása, az információs és kommunikációs rendszer kialakítása és működtetése azonban nem volt szabályszerű, a monitoring rendszert pedig nem működtették. Ezen hiányosságok következtében az igazgatóság belső kontrollrendszerének kialakítása és működtetése nem volt szabályszerű, így az nem biztosította a közpénzek, a közvagyon szabályos felhasználását.
Az igazgatóság pénzügyi és vagyongazdálkodása az ellenőrzött években nem volt szabályszerű. A 2015-2017. évi mérleg tételeinek alátámasztásához nem állított össze leltárt, így a 2015-2017. évi költségvetési beszámolók nem adtak megbízható és valós összképet az igazgatóság vagyonáról, eszközeiről és forrásairól, azok alakulásáról. Az igazgatóság nem gondoskodott a számviteli beszámoló adatait magában foglaló pénzügyi gazdasági elektronikus információs rendszereknek, valamint az azokban kezelt adatoknak - a kockázatokkal arányos védelme érdekében - egy-egy biztonsági osztályba sorolásáról, ezáltal nem biztosította az azokban kezelt adatok megbízhatóságát. A pénzügyi-gazdasági elektronikus információs rendszerek, az azokban kezelt adatok védettsége és sértetlensége, valamint a számviteli előírások szerinti, valóságnak megfelelő, zárt rendszerű nyilvántartás vezetés követelményének való megfeleltetés nem érvényesült. Ennek következtében a pénzügyi-gazdasági elektronikus információs rendszerből kinyert adatok nem alkalmasak megbízható és valós összképet biztosító tájékoztatás nyújtására a gazdálkodásra vonatkozóan, így nem voltak biztosítottak a pénzügyi és a vagyongazdálkodás elszámoltathatóságának a feltételei.
Az igazgatóságnál a jogszabályok által előírt kontrollok kiépítettségének szintje nem támogatta az integritás elvű működést, az integritást erősítő kontrollokat alacsony szinten működtette. Az igazgató a teljesítmény mérésére alkalmas követelményrendszer kiépítéséről nem gondoskodott, így nem biztosította a szervezet teljesítménymérésének lehetőségét.
Az ellenőrzés megállapításai alapján az Állami Számvevőszék az agrárminiszter részére egy, a Balaton-felvidéki Nemzeti Park Igazgatóság igazgatója részére pedig hét javaslatot fogalmazott meg, melyekre az érintetteknek 30 napon belül intézkedési tervet kell készíteniük.