Tánccal a boldogságért…
Tizenegyedik tanévét zárta a Szivárvány EGYMI-ben működő balettcsoport a napokban. Az órák sikerét jelzi, hogy – az előzetes jelentkezések alapján – szeptembertől megduplázódik Baj-Pulai Viktória itteni növendékeinek a száma. A művésztanár és az intézmény vezetősége a közös munka eddigi legnagyobb eredményének azt tartja, hogy a gyerekek már nemcsak akkor érzik magukat otthonosan a színpadon, amikor begyakorolt koreográfiát adnak elő, hanem akkor is, ha improvizálniuk kell.
Fellépések tekintetében igazán nem lehet panasz a Szivárvány EGYMI-ben balettozni tanuló gyerekek aktivitására: a lányok az intézmény valamennyi rendezvényén szerepelnek, és attól sem riadnak vissza, ha az iskola kapuin kívül kell számot adniuk tánctudásukról. A Baj-Pulai Viktória vezette csoportok – a „kicsik” és a „nagyok”– nemrég egy sajátos nevelési igényű fiataloknak meghirdetett vetélkedőn vettek részt Felsőrajkon, május elején pedig a Farkas Ferenc Zene- és Aranymetszés Alapfokú Művészeti Iskola által szervezett Tánc napján adtak elő két koreográfiát. A növendékek izgatottan várnak minden ilyen alkalmat. Van, akit annyira boldoggá tesz egy-egy jól sikerült bemutató, hogy az előadás végén cigánykereket vet a színpadon.
– Bárkinek, aki művészeti tevékenységet folytat, fontos, hogy időről időre megmutassa magát és produktumát a nagy nyilvánosság előtt. Ez a mi tanulóinkra hatványozottan igaz – kezdi Horváth Piroska, a Szivárvány EGYMI intézményvezetője. – Észrevettük például, hogy a műsorok hatására a táncosok nemcsak kivirulnak, hanem elnyerik diáktársaik és az éppen aktuális közönségük elismerését, megbecsülését is.
A balettórák jelentősége tehát nem merül ki annyiban, hogy hasznos időtöltést nyújtanak a tánc iránt érdeklődő gyerekeknek, hangsúlyozza a szakember. Egyrészt a fellépések érzékenyítik a többségi társadalmat, másrészt a mozgás minden más fejlesztő munka alapja, legyen szó a tanulási, az álló-, a cselekvő-és a tájékozódási képességekről.
– Viktória ráadásul igen jó érzékkel válogatja be a csoportba azokat a gyerekeket, akiket sok oldalról kell támogatni a tanulási képességük fejlesztéséhez – teszi hozzá. – A foglalkozásokhoz értelmileg akadályozott és Down-szindrómás gyerekek is csatlakoznak, akik leginkább így, hogy egy-egy iskolai eseményen vagy a Tánc napján szerepelnek, tudnak kitűnni a társaik közül. Ettől ők is boldogok és a szüleik is.
A növendékek ma már improvizatív darabokat is vállalnak, merik szabadjára engedni a fantáziájukat a színpadon. Tánctanáruk szerint a lányok közt jól működik a csoportdinamika, s ha valaki fáradtabb, esetleg kedvetlen, a csapat egy emberként támogatja és motiválja őt.
– 13-14 éves lehettem, amikor meghívást kaptunk egy olyan rendezvényre, amelyen sérült kisgyerekeknek táncoltunk – idézi fel a kezdeteket Baj-Pulai Viktória. – Amikor a műsorszám végére értünk, és levonultunk a színpadról, a gyerekek között foglaltunk helyet. Mélyen megérintett ez az egész, az élményt hosszú évekre elraktároztam magamban. Később, miután befejeztem az iskoláimat, és elkezdtem Kanizsán táncot oktatni, előtörtek az emlékek. Egyre többet gondoltam arra, milyen jó lenne, ha a Szivárványban tanuló gyerekek alapfokú művészeti oktatásban részesülhetnének, így felvettem a kapcsolatot az EGYMI és a Farkas Ferenc-iskola vezetőségével.
A művésztanár ötlete pozitív fogadtatásra lelt, így tizenegy évvel ezelőtt elkezdődött a balettoktatás infrastrukturális feltételeinek kialakítása a Rózsa utcai épületben. A csoportot Viktória vezette, amikor pedig édesanya lett, húga, Dorka folytatta a munkát öt éven át.
– Nem gyógypedagógusként szegregált intézményben oktatni nagy bátorságra vall – veszi vissza a szót Horváth Piroska. – Emellett Viktória pedagógiai érzékét dicséri az is, hogy – egyfajta pillérként –mindig fellép a lányokkal. Soha nem hagyja őket magukra, egészen addig, amíg nem biztos benne, hogy elengedheti a kezüket. A gyerekek számára óriási siker, amikor látják, hogy egyedül is boldogulnak a színpadon, ugyanakkor hatalmas élmény, hogy egy igazi balettművésszel mutatkozhatnak be.
Nemes Dóra
- - -
Bőség…
A Szivárvány EGYMI-ben a táncoktatás mellett működik egy énekkar is, illetve nagy hangsúlyt fektetnek a rajzra és a sportolásra. Van meseterápiás és „boldogóra”, szeptembertől pedig állatasszisztált terápia keretében indul egy új szakkör heti három órában.