Bevándorlók helyett gyerkőcöket! – Csak a sofőr szerepét fogadja el

facebook megosztás

Gondozónőjéhez, pajtásaihoz ragaszkodik, távollétükben gyakran érdeklődik felőlük. Köhögéskor, tüsszentéskor a szája elé helyezi a kezét, megköszöni, ha társai mondják neki: egészségedre. – Időszerűsége miatt, közkívánatra: egy bölcsis gondozónő írásából, folytatás.



 

1988. március 30., 39 hónapos, súlya 14,5 kg hossza 100 cm.

Otthon és útközben történt eseményeket, élményeit elmeséli gondozónőjének. Gondozónőit és a csoportba lépő, gyakrabban látott bölcsődei dolgozókat a nevükön szólítja (Gyula bácsi, Magdi néni, Rózsi néni). Az asztalhoz leül, a széket maga alá húzza, tisztán eszik, a kanalat szabályosan fogja, és a hegyével helyezi a szájába. Reggelire, uzsonnára kapott kenyeret a feltéttel együtt fogyasztja el.  Az ételek íze, hőmérséklete között különbséget tesz, például édes, sós, forró. Öltözködéskor a cipzár felhúzásánál és a sapka megkötésénél kell segíteni neki. Átvételkor kiválasztja, milyen színű inget szeretne felvenni, például: ezt a csíkosat kérem. A nadrágján lévő gombokat néha sikerül neki ki- és begombolni. A pihenőbe belép, a lábtörlőn a csizmája talpát tisztára törli.  Alvása nyugodt, hosszan tartó. Szandálját leveti és az ágya előtt elhelyezi. Felül az ágyában, és próbál betakarózni. A nedves-síkos talajon is biztosan mozog. Mozgásigénye nagy, a szobában is futva közlekedik. Medence, homokozó peremén kezének egyensúlyban tartása nélkül megy végig. A triciklit gyorsan hajtja, a pedál hátra nyomásával lefékezi. Lépcsőn lefelé és felfelé ugrál páros lábbal. Mozgásos játékot kezdeményez, például mennek a katonák, utánozza a béka, medve mozgását. Társaival, gondozónőivel beszélget, beszédében jelzőket használ, pl. tiszta, szép. Ismeri a tegnap, holnap, ma fogalmát, de még előfordul, hogy felcseréli őket: tegnap megyek. Fogalmak közül ismeri a forró, langyos, magas, sima  jelentését. A ceruzát szabályosan fogja, a papírt a tenyerével rögzíti, rajzait előre megnevezi, például nap, süni. Játéka elmélyültebb, egy eszközzel hosszabb ideig tevékenykedik. Pötyi kirakóból virágot rak ki, a virágnak zöld szárat csinál. Lego építőből repülőt, házat készít, többször változtatja építménye alakját, formáját elképzelésének megfelelően. A baba- és a főzősarokban szerepjátékot játszik, pl. anya-orvos. Csoportos szerepjáték során csak a sofőr szerepét fogadja el. A szőnyegen is egy-egy társával közösen szeret építeni. A nagy és kis méretű kockákból ügyesen épít, építményeit előre megnevezi, és kiegészítő elemekkel díszíti, például: hal, kacsa, ló, katonák.

Fotók: Kanizsa-archív/Bakonyi Erzsébet

1988. június 30., 42 hónapos.

Élményeiről örömmel mesél gondozónőjének. Gondozónőjéhez, pajtásaihoz ragaszkodik, távollétükben gyakran érdeklődik felőlük. Az asztal megterítésébe bekapcsolódik, maga elé rakja a tányérokat, a poharat, a szalvétát, a kanalat. A középre helyezett tálból kimeríti az ételt. Köhögéskor, tüsszentéskor a szája elé helyezi a kezét, megköszönni, ha társai mondják neki: egészségedre. A trikót, bugyit, nadrágot, inget önállóan felveszi.  A ruháin lévő gombok közül néhányat ki- és begombol. Ha felébred, takaróját összehajtogatja. Mozgása harmonikus, mozdulatai gyorsak. A mászókán tornázik, a negyedik fokán kapaszkodás nélkül megáll, és páros lábbal leugrik. A szőnyegen, a fűben szabályosan bukfencezik. Rövid ideig megáll féllábon. A labdát rúgja, társai felé pattintgatja, egy méter távolságból elkapja.  Folyékonyan, érthetően, sokat beszél. A névelőket helyesen használja, a mellékneveket fokozza. A bölcsődei vagy a magával hozott kedvenc meséskönyvéből a képek alapján mesél. Cselekvéssorokat, mozgásbeli sajátosságokat felismer (előre-hátra, magasan-alacsonyan). Csoportos szerepjátékokban gyakran részt vesz, szerepeket kioszt és vállal. Pajtásait vizsgálja, injekciózza vagy fésülgeti, vágja a hajukat. Az asztali játékokkal szeret játszani. A kis- és a nagyméretű elemek együttes felhasználásával darut, hűtőszekrényt épít. Szőnyegen az építő kockákból garázst épít az autóknak. A kis- és nagyméretű gyöngyöket ügyesen felfűzi. A gyöngyöt szín szerint szétválogatja, és egy szín felhasználásával nyakláncot fűz. Az udvaron a mozgásfejlesztő eszközökkel játszik többet, de a homokozóban is szívesen játszik.  A homokból süteményt, tortát süt. A csoportban lévő pajtásaival játszik.

Lejegyezte: Papp János

Tovább olvasná? Vagy inkább átélné az örömét? Mi akadálya?! Már Kanizsán is kézbesítették a konzultációs íveket – védjük meg együtt a családokat!

Minden jog fenntartva! © KANIZSA MÉDIAHÁZ Nonprofit Kft.