Új műfajban debütált Lendvai Kristóf

facebook megosztás

Először rendezett videóklipet Lendvai Kristóf. A nagykanizsai filmest a Quack zenekar kérte fel a „Szerelem, szerelem” című dalának illusztrálására. 

Hogyan adódott lehetőséget, hogy videóklip rendezőként debütálj?

Tavasszal kerestem meg a Quack zenekar frontemberét, Lőrincz Álmost egy olyan időszak után, amikor felfedeztem az ő zenéjüket. Annyira megtetszett a zenéjük, hogy azt mondtam Álmosnak, hogy szeretnék egyszer velük dolgozni és klipet rendezni. Eltöltöttünk pár hónapot sok beszélgetéssel, hogy én megismerhessem az ő hozzáállásukat, zenéjüket, gondolatiságukat. Alkalmazott rendezőként mindig ez a legfontosabb, hogy adott témából, itt éppen egy zenéből kell kiindulni. Ez nem egy önző rendezői lét, hanem arra kell figyelni, hogy a zenét szolgálja a produkció és a rendezés is. 

Mennyi időt vett igénybe az elkészítés?

Jött a felkérés és kevesebb, mint egy hónap alatt kellett előkészítenünk a „Szerelem, szerelem” című A.E. Bizottság-feldolgozásuknak a rendezését. Érdekesség, hogy a Bizottság még soha nem adott engedélyt senkinek feldolgozásra, a Quack zenekar volt az első. Egy kellemes, balladisztikus, de mégis quackos feldolgozás született. 

Mennyiben másabb a munkatempó, amikor az ember videóklipet rendez, mint amikor a saját filmjét készíti el?

A videóklip legnagyobb hátránya mindig a pénzhiány szokott lenni, kevés pénzből kell valami csodálatosat összehozni, ami méltó a zenekarhoz. Időben sincs annyi, mint egy filmre, erre szűk egy hónapunk volt, összerakni a koncepciót, előkészülni és leforgatni egy nap alatt a volt Icarus Művelődési Házban. A helyszínnek az az érdekessége, hogy anno a Bizottság is fellépett ott ’82-ben.

Kikkel dolgoztál közösen az elkészítésen?

Gyakorlatilag azt mondhatjuk, hogy most már állandósult alkotótársaimmal, Polónyi-Gyuricza Krisztián operatőrrel, Osvárt Réka látványtervezővel és Hajzsó Hanna vágóval dolgoztam ezen a klipen. Remek és összeszokott társaság vagyunk, közösen most már ez a második projektünk és azt hiszem, hogy úgy egymásra találtunk, hogy nagyon szívesen élem majd le velük a szakmai életemet. Egy rendezőnek nagyon fontos, hogy olyan emberek vegyék körül őt, akik inspirálják, viszik tovább és akikkel jó dolgozni, velük ez abszolút megtörténik. 

A klipben mennyire van benne Lendvai Kristóf világa?

A zenekar abszolút szabadkezet adott nekem. Annyi volt a felkérés tárgya, hogy egy szocialista művelődési házban forgassuk le élő előadásra hajazóan ezt a klipet. Az, hogy ebből mit hozok ki, az már rám volt bízva. Viszont az alkalmazott rendező legnagyobb dolga, hogy olyan alázattal dolgozzon, hogy a zenekar gondolatiságából és a zenéből induljon ki. Nem nagyon rugaszkodtam el művészileg, rendezőileg ettől a daltól. Egy, a maga módján gyönyörű szép, szocreál, sztálinbarokk művelődési házban forgattuk, szocreál színpalettával. 


Ezt a környezetet mennyire lehetett megidézni mozgóképen?

A képi világ is erre hajaz, filmes archív hatást próbáltunk elérni, 4:3-as képaránnyal, kézikamerával. Ez utal egyrészt a ’80-as évekre és a Bizottságra is. 

Hogyan zajlott az utómunkája a videóklipnek?

Ebben is szabad kezet kaptam, sőt a vágó is viszonylag szabad kezet kapott. Hajzsó Hannával én úgy szoktam dolgozni, hogy miután ő megnézi a nyersanyagot, ő csinál egy első vágatot, hiszen nagyjából ismeri már az én ízlésemet és gondolatiságomat, azt megmutatja nekem és jövök én. Beülünk egy jó pár órára és elkezdünk dolgozni, hogy mi az, amit szerintem máshogy kéne. Aztán ezt elküldtem a zenekarnak, hogy ők mit gondolnak róla, alapvetően nagyon tetszett nekik, elégedettek voltak a végeredménnyel. 

Folytatjátok a közös munkát?

Nagyon szép dolog a zenei videórendezés, azon dolgozom, hogy legyenek ilyen lehetőségeim. Készül a következő Quack-klip, legalábbis pályáztunk rá egy nagyon szép koncepcióval. Reménykedem, hogy a közeljövőben jelentkezhetünk egy újabb jó hírrel, hogy készül a következő klipünk. 

KÁLOVICS Tibor 

Képek forrása: Lendvai Kristóf 

Minden jog fenntartva! © KANIZSA MÉDIAHÁZ Nonprofit Kft.