Ne adjon pénzt! - Közös megoldások a téli krízisidőszakra
A november elsejétől kezdődő krízisidőszakkal kapcsolatban tartott egyeztetést a Magyar Vöröskereszt csütörtök délután. A program célja a különböző szervezetek, önkormányzati és civil szereplők összefogásának megerősítése volt, hogy közösen tudjanak fellépni a hajléktalanság és az elszegényedés ellen.
Ez a mostani időszak a téli felkészülés kiemelt ideje, amit minden évben társadalmi összefogással próbálunk elindítani – kezdte Baracskai Józsefné, a Magyar Vöröskereszt Zala Vármegyei Szervezetének igazgatója. A megbeszélést minden évben a rendőrség, a hajléktalanellátás és – korábban – a közterület-felügyelet, jelenleg a Városrendészet részvételével szervezik meg. Az idei találkozót azonban kibővített körben tartották: jelen voltak a katasztrófavédelem képviselői, valamint a nagykanizsai közös képviselők vezetője is.
- Akár a lakosságot, akár a társadalmi szerveket, akár a hivatalos szervezeteket veszünk, nekünk szükségünk van erre a párbeszédre. Ha ezt nem tesszük, akkor ilyen fél lábúak leszünk, megpróbálunk mi magunk ugyan, de az nem elég. Tehát ennek a mai összejövetelnek az a lényege, hogy meghatározzuk azokat a feladatokat, hogy ki végzi, mikor, milyen tevékenységen belül, és ez egy ilyen kupac lesz, amit majd összegyúrunk, és akkor abba pedig megvan az, hogy ebből a Vöröskeresztnek mi az a legfontosabb feladat, amit végre kell hajtani - mondta el Baracskai Józsefné.
A fő téma a közterületen tartózkodó, gyakran életveszélyben lévő hajléktalan személyek intézményi ellátásba történő bevonása volt. Az egyeztetés résztvevői hangsúlyozták, hogy ezek az emberek az utcán fagyveszélynek, betegségeknek és méltatlan körülményeknek vannak kitéve. A cél az, hogy lehetőleg mindenki számára biztosított legyen a meleg, biztonságos környezet – akár a szállón, akár a konténerekben kialakított alacsony küszöbű ellátásban. Ebben külön kiemelésre került a lakosság szerepe is.
- Mindenképpen szükséges lenne az, hogy együtt tudjunk működni a lakossággal. Egyszer már említettem, volt róla szó, hogy nagyon sokan vannak nagyon jó szándékú emberek, akik pénzt adnak, étellel kínálják kint a városban az ellátottakat, az ügyfeleinket. Ezen valahogyan jó lenne változtatni. Mi úgy gondoljuk, hogy ebből az irányból egy kicsit el kellene mozdulni, hogy egy kicsit könnyebben, nagyobb kedvel jöjjenek be. Tehát nem kint ellátni őket, úgymond az utcán, hanem bent az intézményben, vagy az intézményhez közeli a konténerekben például - fogalmazott Szőke Rózsa, az Átmeneti Szálló és Éjjeli Menedékhely vezetője.
A Vöröskereszt hatalmas terhet vesz le a város válláról, hiszen a hajléktalanellátás rengeteg logisztikát, szervezést és szakmai odafigyelést igényel, amit nem is mindig lát a lakosság. A mindennapokban is rengeteg bejelentés érkezik hozzánk: képviselőkön, lakosokon, vagy éppen más intézményeken keresztül, akik találkoznak az utcán élőkkel – mondta el Tóth-Bagó Mónika, Nagykanizsa alpolgármestere.
- Én azt gondolom, hogy a Vöröskereszttel együtt a város célja az, hogy a hajléktalan ellátást valami módon megoldani. És nyilván segíteni ezeket az embereket egy olyan helyzet előteremtéséhez, hogy a hajléktalan életmóddal fel tudjon hagyni. Ez egy nagyon nehéz, küzdelmes munka. Én azért hiszek ebben, és hiszek a szakemberekben, hogy lehetséges. Ami viszont most előttünk áll az a téli krízis időszak, ez egy jóval nehezebb időszak, hiszen ha ne adj isten, vörös kód lép érvénybe, ugye akkor azért a kollégákra ez egy jelentős terhet ró, illetve a városra is – árulta el Tóth-Bagó Mónika.
Fontos, hogy a lakosság is tudja: ha hidegben, utcán fekvő embert látnak, ne pénzt adjanak, hanem értesítsék a megfelelő szervezeteket.
Hajléktalan emberekkel kapcsolatos bejelentések:
Nagykanizsa: +36/93-313-650 vagy +36/70-933-8626
Nyugat-Dunántúl teljes területéről 24 órában fogadja a diszpécserszolgálat a következő hívószámon: +36/92-323-000, vagy hívja a 112-t.
H-SZ.F.
(Kép: Kanizsa Médiaház)