Sisakkal vagy nélküle – a kerékpáros életét is megmentheti a védőfelszerelés
Az interneten feszültek egymásnak a kerékpárosok közül a fejet védő sisak használatát támogatók és az azt ellenzők. A nagykanizsai szakemberek szerint nem vitatkozni, hanem egyértelműen érdemes lenne kötelezővé tenni a fejvédő felszerelés használatát. Ez ugyanis nagyon esetben akár a biciklis életét is megmentheti.
Magyarországon jelenleg csak lakott területen kívül, 40 km/h feletti sebességnél kötelező a bukósisak. Ennek betartása azonban gyakorlatilag nem ellenőrizhető, mivel a kerékpárokon nem kötelező a sebességmérő használata. Az elmúlt hetekben több súlyos, sőt halálos kerékpáros baleset is történt hazánkban, ami újra felszította a vitát. Gyermekek számára a sisak továbbra is csak ajánlott, nem kötelező.
- Én azt gondolom, hogy amúgy is egy csomó veszély leselkedik a közlekedőkre, főleg a kerékpárosokra, akik sokkal védtelenebbek, mint az autósok, és egy kétkerekűvel sokkal nagyobbat is lehet esni. A fejünk az egyik legsérülékényebb pontja a testünknek. Tehát, hogyha sisak nélkül elesünk, beverjük a fejünket az aszfaltba, annak komoly következményei vannak. Úgyhogy én azt gondolom, hogy ez kötelezővé kéne tenni – árulta el Kálovics Tamás, a Kanizsa Kerékpárcentrum tulajdonosa.
A sisakhasználat jelenleg a biciklis társadalomban is megosztó kérdés. Tapasztalataink szerint a többség még mindig nem hord sisakot, pedig ma már rengeteg típus, stílus és méret elérhető, a várositól a hegyikerékpárosokig – mondta el a szakértő. A kerékpárvásárlás mellé rendszeresen ajánlanak védőfelszerelést, ám sokan elutasítják. Nemcsak a sisakviselés hiánya jelent problémát: a láthatóság is életet menthet.
- Mindenképpen az, hogy láthatóvá tegyük magunkat kerékpározás közben, ez mind a ruházatunkra vonatkozik, vannak különböző láthatósági kiegészítők, mellények, hámok, ilyen kis szalagok, csuklóra, bokára, illetve hát a világítás, ami fontos, hogyha egy szürkületi idő van, vagy este, vagy éppen egy ilyen zivataros, felhős időben, amikor sötétebb időszakok vannak, feltétlenül világítsuk ki magunkat, mert erre is van számtalan féle-fajta lámpa – tudtuk meg Kálovics Tamástól.
A szakértő szerint a balesetek gyakori okai közé tartozik az autósok figyelmetlensége is. Leggyakrabban az történik, hogy egy autó nem ad elsőbbséget vagy eléjük kanyarodik, de nem ritka, hogy sötétben, vagy felhős időben későn veszik észre a kerékpárosokat.
SZ.F.
(Képek: Kanizsa Médiaház)