Lassú vásárlás: a spórolás néha pszichológia, nem csak matek
A slow shopping vagy magyarul lassú vásárlás a fogyasztás egy tudatos formája. A lassú vásárlás arra ösztönöz, hogy tudatosabban irányítsuk a vásárlásainkat, figyeljünk a költésekre, ne ugorjunk az első akcióra.
A lassú vásárlás az impulzusvásárlás ellentéte, azaz nem ugrunk azonnal, hogy kielégítsük a sóvárgásunkat valamiféle vásárlással, hanem a minőségre helyezzük a hangsúlyt – írja a Huffpost. A téma szakértői azt mondják, hogy a lassú vásárlás azt jelenti, hogy átgondoltan költünk, felmérjük a vásárlási szándékunk okait, kiküszöböljük az impulzív vagy elsietett vásárlásokat, így minimalizáljuk a megbánást. Mi több: pénzt takaríthatunk meg. De az online kereskedelem rohamos térnyerésével ez egyáltalán nem könnyű.
Milyen előnyökkel jár a lassú vásárlás?
Az online vásárlások virágkorában hatalmas kihívás, hogy ne rabolja el az időnket, energiánkat és minden pénzünket a webshopok böngészgetése. Mint kiderült, a lassú vásárlás segíthet elkerülni az érzelmeink vagy az üzlet lemaradásától való félelem által vezérelt impulzusvásárlásokat. Ez a tendencia időt ad arra is, hogy vásárlás előtt összehasonlítsuk az árakat, kuponokat keressünk, kivárjuk, amíg leárazás lesz, vagy megspóroljunk az összeget, és ne hitelből vásároljuk meg. Nagy kedvezményekkel lehet vásárolni a szezonális leárazásokkor vagy a karácsonyi időszak után. Ha nagyobb összegű vásárlásról van szó, különösen fontos a tervezés, a pénzek átcsoportosítása.
Ahogy az emberek öregszenek, és a jövedelmük növekedik, hajlamosak több pénzt költeni olyan dolgokra, amelyeket korábban felesleges luxusnak tartottak volna – ezt a jelenséget életmódkúszásnak nevezik.
A kiadások felfelé kúszása könnyen kicsúszhat a kezünk közül, különösen a közösségi média korában, ahol mindenki láthatja, hogy a barátai, ismerősei vagy az influenszerek mire mennyit költenek. Egy amerikai felmérés szerint
- a Z generációs fogyasztók 62 százaléka elismeri, hogy feleslegesen költ pénzt arra, hogy lépést tartson az online trendekkel,
- 79 százalékuk szerint a közösségi média befolyásolja a „bűnös” vásárlásaikat.
Az eredmény egyre több elhibázott és megbánt vásárlás és pazarlás. A lassú vásárlás segít megszabadulni ettől a rossz szokástól, így a mentális egészségre is kedvező hatást gyakorol. A nehezen megkeresett készpénz felhasználásának tudatosítása csökkenti a pénzügyi szorongást és a kiadások későbbi megbánását.
Vigasztaló ajándékok – ez az impulzív vásárlás
Az amerikaiak 24 százaléka azt mondja, hogy érzelmi kiadásaikat – vagyis amikor az érzelmi csúcsok és mélypontok elviselése miatt vásárolnak dolgokat – nehezen vagy egyáltalán nem tudják kontrollálni, így gyakran túlköltekeznek, sőt eladósodnak. A szakértők viszont azt mondják, hogy a lassú vásárlással kevésbé valószínű, hogy a boldogság, az unalom vagy a depresszió arra késztessen, hogy a megtakarításra szánt pénzt költsük.
Hogyan kell lassan vásárolni?
Először is válasszuk ki azt a pénzügyi területet, ahol el fogjuk kezdeni az észszerű költéseket: lehet ez élelmiszerek, ruházat, esetleg kozmetikumok vásárlása.
- 48 órás szabály: vásárlás előtt várjunk két napot akkor is, ha akciós a termék.
- Értékalapú költés: gondoljuk át, a megvásárolni kívánt holmi összhangban van-e az értékeinkkel.
- 1 százalékos szabály: a fizetés 1 százaléka mehet a bűntudat nélküli költésekre.
vg.hu