Kevesebbet iszik a Z-generáció, ezt a frappáns nevű trendek is erősítik
Egyre több fiatal fogja vissza jelentősen, néha adja fel teljesen az alkoholfogyasztást a fejlett országokban. A Z-generáció szokásairól most ausztrál kutatók írtak.
Az idősebbek már eddig is megbotránkoztak az öntudatos 18–24 évesek, avagy a Z-generáció különböző szokásain és szabályrendszerein. Most újabb muníciót kaptak, pedig a hangzatos kifejezésekbe csomagolt trend tulajdonképp a tudatos életmódról és az egészségről szól.
Az Új-Dél-Wales-i Egyetem alkohol- és drogszakértője, Katinka van de Ven és Nicole Lee, a Curtin Egyetem drogkutatóközpontjának segédprofesszora egy közös cikkben vázolta fel: milyen drámai módon esik az alkoholfogyasztás a fiatal ausztrálok körében. 2001-ban 13 és fél százalékuk ivott "havonta kevesebb, mint egyszer", most már 20 százalék. Azok aránya, akik "soha nem ittak meg egy teljes pohár alkoholt", 7 és félről 16 és fél százalékra ugrott – írják az Independent című lapban. Spanyolországban közben jelentősen visszaesett a fiatalok sörfogyasztása, és a brit és amerikai Z-generáció is visszafogja magát.
A legtöbb fiatal számára nem cél az alkohol totális feladása, de a mértékletesség – az idősebbek szemében már túlzó szintet öltve – egyre nagyobb teret nyer.
Ezt segítik a különböző frappáns, a közösségi médiában keringő kifejezések. Például a zebracsíkozás (zebra striping) és a nedves vagy nyirkos ivászat (damp drinking). De vajon ezek tényleg újítások, vagy már létező technikák újracsomagolása? – teszi fel a kérdést a brit lap (utalva a Z-generációra néha jellemző lelkesedésre, hogy új néven tegyen divatossá régi dolgokat). Példa a TikTokon elterjedt "rawdogging", aminek eredetileg szexuális tartalma volt és amely azt takarja, hogy egy repülőúton az ember nem eszik a menüből, nem néz filmeket, nem hallgat zenét, és esetleg nem is iszik. Kommentátorok szerint ez már korábban is létezett, de trendi név nélkül.
De mi is a zebracsíkozás? Egyszerűen az, hogy társaságban iszogatva az ember hol egy alkoholos, hol egy alkoholmentes italt fogyaszt, megfelezve ezzel az alkoholbevitelt. Egy brit felmérés olyan trendet fedezett fel a pubokban, hogy a vendégek negyede alkoholos, majd alkoholmentes sört iszik, felváltva.
A nedves italozás egy másik jelenség. Egy további felmérés szerint a válaszadók 40 százaléka kevesebbet akar inni, míg 6,5 százalék teljesen hátat fordítana az alkoholnak. A "nedves" vagy "nyirkos" szó arra utal, hogy az illető nem akar "szárazzá", azaz teljesen absztinenssé válni.
Egy másik trendi kifejezés erre a "99 százalékban józan" vagy a szexuális identitások kifejezési tárházából adaptált "józan kíváncsi", azaz józanság iránt érdeklődő.
A két szakértő szerint – és ez vitát kavarhat – a neveken túl ezek a stratégiák hasznosak lehetnek az alkoholfüggők számára, akikből lehet mértékletes alkoholfogyasztó, általában egy absztinens időszak után. A korábbi elmélet az volt, hogy az alkoholisták számára csak az ital teljes feladása lehet az út.
Azt is megjegyzik: az alkoholtól való távolságtartást a különböző egészségi és wellness-trendekre lehet visszavezetni, az egyes influencerek alkoholmentes üzeneteit a fiatalok egy része pozitív és követendő életformának látja. Emellett a fiatal nemzedék néha online tölti együtt az időt és sokkal jobban összpontosít a szakmai és személyes fejlődésre, mint a korábbiak, és az italozást követő érzelmi hullámzás és másnaposság ebben akadály lehet.
infostart.hu