Netflix előfizető vagy? Rengeteg felhasználó bankszámlája került veszélybe: így húzhatnak le

facebook megosztás

Ismét lendületet kaptak a Netflix nevében kiküldött átverések, a héten tömegek kaptak SMS-t a streaming-szolgáltatóra hivatkozva, hogy lejár a jelszavuk, és mihamarabb menjenek végig az adategyeztetési folyamaton. Figyelem, ezek a csaló SMS-ek megkísérlik rávenni a látogatókat személyes információk, például bejelentkezési adatok vagy hitelkártyaszámok elküldésére!

Hiába találnak ki a technológia fejlődésével és terjedésével újabb és újabb módszereket a netes tolvajok, egyelőre nem akarnak kimenni a divatból az SMS-es csalások. Korábban nagyon mentek a megszaporodott online rendelések folyományaként a futárszolgálatos SMS-nek álcázott üzenetek, de ismét lendületet kaptak a Netflix nevében kiküldött átverések is. Lapunk olvasója a héten sorozatosan kapta a lehúzós üzenteket.

A magyar nyelv ékezetes betűit nem tartalmazó SMS-ek egytől egyik adategyeztetésre kérik a felhasználókat. Csak néhány példa ezek közül: "Netflix: Az On elofizetese lejart, kerjuk, ellenorizze a https://accountnflix-into.com cimen."; "Netflix: Az On elofizetese hamarosan lejar, kerjuk, ellenorizze adatait a weboldalunkon: https://account-huntflix.com". 

Figyelem! A csaló SMS-ekben felkínált weboldalak egytől-egyig csalárd módon megkísérlik rávenni a látogatókat személyes információk, például bejelentkezési adatok vagy hitelkártyaszámok elküldésére. Szerencsére az oldalak között már van olyan, amit le is tiltattak, de a legtöbbet egy naprakész biztonsági szoftver (vírusirtó, tűzfal, stb.) is egyértelműen jelzi.

Az SMS-ek amúgy +49-es, illetve +33-as nemzetközi előhívószámról érkeztek, előbbi Németországot, utóbbi pedig Franciaországot takarja. Érdemes tehát résen lenni, hiszen az utóbbi időben egyre több bejelentés érkezik ismét csaló SMS-ekről, melyekben streaming-szolgáltatók, valamint bankok, futárcégek nevében küldözgetnek veszélyes linkeket.

Fontos tehát tisztában lennünk azokkal a csalási, manipulációs technikákkal és kommunikációs fordulatokkal, amelyekkel megpróbálnak átverni minket, hiszen a kiberbűnözés egyre gyakoribb: az Igazságügyi Minisztérium Áldozatsegítő Szolgálatához beérkező esetek 7%-a, az azonnali pénzügyi segély iránti kérelmek 26%-a ebbe a kategóriába tartozott tavaly.

Mi a teendő, ha átvertek?

Amint rájöttünk, hogy csalás áldozatává váltunk, a három leglényegesebb teendő a következő:

  • Hívjuk fel a bankunkat! A legtöbb kiberbűncselekmény az áldozat banki adatait érinti, ezért fontos, hogy a pénzintézet minél hamarabb tudomást szerezzen az esetről. Mondjuk el, mi történt, és tiltassuk le a bankkártyánkat!
  • Tegyünk feljelentést! A telefonos vagy online csalás éppúgy bűncselekmény, mintha a házunkba törtek volna be, így teljes bizalommal kérhetjük a hatóságok segítségét. Az a leggyorsabb, ha a 112-t tárcsázzuk.
  • Vegyük fel a kapcsolatot az Igazságügyi Minisztérium hozzánk legközelebb eső áldozatsegítő központjával. Az ott dolgozók nemcsak szakértő jogi segítséget és érzelmi támogatást nyújtanak, hanem krízishelyzet esetén azonnali pénzügyi segély igénybevételében is segítenek.

penzcentrum.hu

(Kép: economix.hu)

Minden jog fenntartva! © KANIZSA MÉDIAHÁZ Nonprofit Kft.