Készenlétben a biztonságos utakért
Felkészültek a téli üzemmódra a közutak hó- és síkosságmentességéért felelős szervezetek. Bár nagyobb havazás vagy hófúvás ezen a télen még nem történt a térségünkben, a szakemberek folyamatosan szolgálatot teljesítenek, hogy azonnal cselekedjenek, ha szükséges.
Nagykanizsán a Netta-Pannonia Kft. 130 kilométernyi útszakaszon, több mint 30 kilométer kerékpárúton, járdán, hegyi szakaszokon, 130 buszmegállóban és 174 darab gyalogátkelőhelynél látja el a munkálatokat. A társaságnak négy nagy kombinált kotrógép, két szállítójármű, kisgépek, söprűgépek, valamint kézi munkaerő áll a rendelkezésére a hó-, és síkosságmentesítéshez. Komolyabb havazásokhoz, ami meghaladhatja az eszközparkjuk kapacitását, szerződésben állnak alvállalkozókkal, akiket plusz segítségnek hívhatnak.
- Elsősorban ugye nekünk a város a feladatunk, tehát az időjárás-előrejelzés alapján mi már általában preventíven megkezdjük a hó-, és síkosságmentesítést. Abban az esetben, ha valamelyik közület vagy éppen bolt, vagy akárki, akinek szüksége van arra, hogy ott elvégezzük a munkát, akkor a város után természetesen segítünk máshol is. Az átlagosan, utóbbi években tapasztalható téli időjárásra elegendőek az eszközeink. Ónos eső, folyamatos havazás vagy hófúvás esetén szoktunk más segítséget is igénybe venni – árulta el lapunknak Csendes Tamás, a Netta-Pannonia Kft. közterület-gondozási vezetője.
A közút nagykanizsai mérnökségéhez 408 kilométer úthálózati rész tartozik. A cég november tizedike óta téli időszámításra váltott, ez független az időjárástól, és azt jelenti, hogy a dolgozók folyamatosan készenlétben vannak, ha valahol beavatkozásra lenne szükség. Abban az esetben, ha jobb idő van, akkor az útmenti növényzet gondozásával foglalkoznak, jelenleg éppen Magyarszentmiklós környékén, a 74-es út mentén. A kátyúzás is egy általános probléma ilyenkor, mert az időjárás ezekben a hónapokban bontja meg a legjobban a burkolatot.
- Szinte mindennap van beavatkozás az úthálózaton. A nulla fok, plusz fok és mínusz fok közötti átmenet a lehető legrosszabb a közlekedők számára, mert alattomosan síkosságot okoz és ilyenkor általában preventív szórást végzünk. Ez annyit jelent, ha már süllyed a hőmérséklet és úgy néz ki, hogy páralecsapódás várható, akkor a sózás megtörténik. Öt centiméter alatti hónál a sózáson kívül nem tudunk mit csinálni, mert ott a hóekék nem tudnak fekete burkolatot produkálni. Egyébként nagykanizsai viszonylatban kilenc kombinált géppel dolgozunk, ezek hóekével és sószóróval vannak felszerelve. A helyi sótárolóban 650 tonna só van készleten, ezt azonnal pótoljuk, amikor fogyni kezd – mondta el Imre Béla, a Magyar Közút Nonprofit Zrt. Zala Megyei Igazgatóságának üzemeltetési és fenntartási osztályvezetője.
A közterület-felügyelet azokat az utakat és járdákat ellenőrzi, ahol a lakók kötelessége a terület tisztán tartása és csúszásmentesítése. A helyi rendelet előírja az ingatlan-tulajdonosoknak és használóknak, hogy a ház előtt található szakaszról hóeséskor kötelesek a havat ellapátolni és a csúszásmentességről gondoskodni. A szabályozás szerint az is fontos, hogy mindez környezetkímélő anyagokkal történjen.
- Jogszabály írja elő, hogy fásszárú növények védelméről is gondoskodni kell, tehát olyan alapanyagot használhatnak, ami a környezetet nem károsítja. Ezt alkalmazzák is a családi házas övezetekben, mert homokkal, hamuval, zúzott kaviccsal, téglával oldják meg ezt a csúszásmentesítést. Tapasztalatom alapján elsősorban a lakatlan házaknál szokott előfordulni probléma. Abban az esetben, ha az illetékes nem tesz eleget a kötelességeinek, a felügyelők közigazgatási eljárást indíthatnak, a kiszabott büntetés mértéke pedig akár 150 ezer forint is lehet – hangsúlyozta Bakonyi Tamás, a közterület-felügyelet vezetője.
A társaságok vezetői arra hívják fel a figyelmet, hogy a sózás sem csodaszer, idő kell ahhoz, hogy a síkosságot valamilyen mértékben csökkentse vagy megszüntesse az utakon. Mindaddig a sofőröknek figyelembe kell venniük, hogy tél van és ehhez alkalmazkodniuk kell a vezetési stílusukban is a biztonságos, balesetmentes közlekedés érdekében.
Körtvélyessy Vivien
Fotó: Novák Viktor
Ennek a cikknek a nyomtatott változata a Kanizsa Újság 2022.január 14-én megjelent számában olvasható.