Óvodás korban érdemes elkezdeni a gyermekek tudatos, digitális fejlesztését

facebook megosztás

Továbbképzést tartott az ELTE egyetemi oktatója és a Dráva Kincse Óvoda mesterpedagógusa a Nagykanizsa Központi Óvoda Miklósfai Tagóvodájában. Az előadás célja, hogy bemutassák a pedagógusoknak, miként lehetséges már ilyen kis korban a gyermekek tudatos, digitális fejlesztése.

Ma a robotikával, illetve az intézményekben használható informatikai eszközökkel és platformokkal foglalkoztak az óvodapedagógusok. Mint azt Némethné Kovács Edit, a Nagykanizsa Központi Óvoda intézményvezetője elmondta: a pandémia alatt bebizonyosodott, hogy egy új típusú kommunikációt kell kiépíteni a szülőkkel, valamint a tagintézmények között is javítani kell a kapcsolattartás lehetőségeit. Ezen célokhoz pedig segítséget nyújtott a Dráva Kincse Óvoda. A bemutatott robotok pedig a gondolkodás hatékony fejlesztését segíthetik.

– Fontosnak tartjuk, hogy az óvodásaink napi gyakorlatában, illetve tevékenységébe olyan eszközöket vigyünk be, ami már a kor szellemét tükrözi. Tehát mondjuk jelenjen meg a robotika, illetve a tanulás és a tevékenységek kreatív rendszerezéséhez keresünk olyan eszközöket, ami a mai generációhoz közel áll, és úgy gondoljuk, hogy ennek az első lépése az óvodában alkalmazható robotika – mondta Némethné Kovács Edit, a Nagykanizsa Központi Óvoda intézményvezetője.

Az ELTE Tanító- és Óvóképző Karán már régóta folynak kutatások a kisiskolás és az óvodáskori gondolkodásfejlesztés különböző útjairól. Lénárd András, az ELTE egyetemi oktatója elmondta, bizonyított dolog, hogy a robotoknak helye van az óvodákban, és az általános iskolák alsó tagozatán. Elsősorban nem az informatikai tudás kialakításánál, hanem az általános gondolkodási műveletek fejlesztésében lehet szerepe a robotikának.

– Kezdetben még padlórobotok nélkül játékos szituációkban robot nélküli körülmények között egyszerű játékokkal próbálhatják ki, hogy milyen az egyszerű utasítássorok egymásutánját végrehajtani, hogyan lehet módosítani bizonyos műveletsorokat. Utána a padlórobotok segítségével átélve az alkotás élményét, átélve azt, hogy ők irányítanak egy eszközt tovább tudják fejleszteni azokat a tapasztalatokat, amiket még a saját testükkel megvalósított algoritmusoknál tapasztaltak – nyilatkozta Lénárd András, az ELTE Tanító- és Óvóképző Kar Digitális Pedagógia Tanszékének vezetője.

Gábris Jácint, a Nagykanizsa és Térsége Óvodafenntartó Társulásának elnöke szerint fontos, hogy a gyerekek minél előbb elsajátítsák a digitális tudás alapjait. Hozzátette: a helyi óvodák haladó szellemiséget képviselnek, és támogatják az ilyen és ehhez hasonló kezdeményezéseket.

– A gyerekeknek a digitális, illetve a logikai gondolkodás, a digitális kompetencia fejlesztése az fontos, hiszen látjuk azt, hogy a mai rohanó világban a későbbi továbbtanulásoknál, a különböző szakmáknak az alakulásánál már ebben a korban is a megalapozás az nagyon fontos és látjuk azt, hogy ebben a játékos formában a gyerekek szívesen fogadják – fogalmazott Gábris Jácint, a Nagykanizsa és Térsége Óvodafenntartó Társulásának elnöke.

A ma bemutatott Blue-Bot és Bee-Bot névre keresztelt padlórobotokat jelenleg három tagóvodában alkalmazzák.  A bemutató a járványügyi szabályok szigorú betartásával, a gyerekcsoportoktól elzártan valósult meg.

K.R.

(Képek: Kanizsa TV)

Minden jog fenntartva! © KANIZSA MÉDIAHÁZ Nonprofit Kft.