Amiből Nagykanizsa kimarad – Az M9-es gyorsforgalmi út nyomvonaláról egyeztetettek Szekszárdon
Nagyon régi terv az, hogy az M9-est elhozzuk ide. Az M9-est Nagykanizsánál kapcsoljuk rá az M7-esre. A következő évek nagy feladatai közlekedésszervezéssel kapcsolatosak, s ezeknek Nagykanizsa haszonélvezője lesz – mondta Orbán Viktor Kanizsán 2018.március 29-én. (ITT megnézhető, ITT olvasható.) Nem így lesz. Nagykanizsa kimarad a közlekedési beruházásából. Hogy miért nem teljesülnek a miniszterelnök ígéretei sem Balogh László, sem Cseresnyés Péter nem tájékoztatta az itt élőket.
Orbán Viktor Cseresnyés Péterrel a városháza előtt 2018. március 29-én. A miniszterelnök támogatja a kanizsai fejlesztéseket... Fotó: Kanizsa Újság/Archív
Balogh a témát feszegető Népszava írását – ide kattintva olvasható – „láthatóan koncepciózus és színvonaltalan” cikknek aposztrofálja. (Le is írta.) Arról azonban nem szól, hogy miért emlékszik a 15 évvel ezelőtti Lampert Mónika bejelentésre és miért nem, az alig három éves Orbán ígéretre.
Az M9-es gyorsforgalmi út nyomvonaláról egyeztetett Somogy, Tolna, Baranya és Bács-Kiskun megye képviselőivel az Innovációs és Technológiai Minisztérium közlekedéspolitikáért felelős államtitkára Szekszárdon.
Mosóczi László az egyeztetés után újságíróknak elmondta: a kormány megkezdte a gyorsforgalmi úthálózat kiegészítését gyűrű irányú elemekkel, ennek egyik része az M9-es út, a "külső gyűrű".
"Közösen gondolkodtunk képviselőkkel, megyei közgyűlési elnökökkel, polgármesterekkel azon, hogy a Magyarország hosszú távú társadalmi érdekeit meghatározó gyorsforgalmi úthálózat elemei milyen nyomvonalon haladjanak" - mondta az egyeztetésről az államtitkár.
Közölte: az M9-es Kőszegtől Szombathelyet, Körmendet, Zalaegerszeget érintve Kaposvárnál érné el a somogyi térséget. Kaposvártól Szigetvár, Pécs, Mohács érintésével jutna el Bács-kiskun megyéig, vagy a meglévő Szent László hidat felhasználva Dombóvár, Szekszárd irányba folytatódhat. A gyorsforgalmi út alföldi szakasza Szegedtől Békéscsabán, Debrecenen át Nyíregyházáig haladna.
A kormány azután tud dönteni, hogy az érintettekkel konzultálva mindkét nyomvonalat megvizsgálják a szakértők - jegyezte meg.
Az államtitkár az egyeztetésen ismertette: a Pécs-Szigetvár szakasz tervezés alatt van, és megkezdték az előkészítését a Szigetvár-Barcs szakasznak, míg a Kaposvárt Szigetvárral összekötő rész jelenleg csak koncepció. Az M60-as Pécs és Mohács között megépült, és elkezdték a szekszárdi Szent László hídhoz kapcsolódó 51-es úttól az 54-es és 53-as útig tartó szakasz előkészítését.
Beszámolt arról, hogy az út Szeged és Debrecen közötti szakaszának elkészült a részletes megvalósíthatósági tanulmánya, amely Békéscsabáig egy, Békéscsaba és Debrecen között két nyomvonalat javasol. Az egyik vonal a mai 47-es úttal párhuzamos, a másik attól keletre, a román határhoz közel futna.
Közölte azt is, hogy az M0-s hiányzó szakaszai előkészítés alatt állnak, a 10-es és 11-es út közötti rész tervezési stádiumban van. Az M1-es autópályát Esztergommal összekötő M100-as kivitelezése idén kezdődik.
Mosóczi László hangsúlyozta: a kormány útprogramjának célja, hogy az ország bármely településéről 30 percen belül elérhető legyen egy négysávos gyorsforgalmi út. 2016-ban ez az elvárás a települések fele, a lakosok háromnegyede számára teljesült, 2025-re a települések háromnegyede, 10-ből 9 ember számára teljesülni fog.
MTI
(Borítókép: Getty Images)
Megjegyzés: Az egyeztetést vezető Mosóczi László Cseresnyés Péter minisztériumi munkatársa. Az egyeztetést Szekszárdon tartották. Abban a városban, amely jelen helyzetben az M9-es vesztesei közé tartozhat.