Ne hagyd magad megtéveszteni, megkárosítani, avagy a fogyasztók alapvetői jogai
A fogyasztók alapvetői jogairól kaphattak információkat az érdeklődők csütörtökön a Hevesi Sándor Művelődési Központban. A Ne hagyd magad megtéveszteni, megkárosítani című előadás célja a vásárlók tájékozottságának elősegítése volt.
A Gazdasági Versenyügyi Tanácsadó Iroda munkatársai elsősorban előadásokon hívják fel az idősebbek figyelmét a legfontosabb tudnivalókra. Szerintük a fogyasztói tudatosság megteremtése lehet az alapja annak, hogy a megtévesztő kereskedelmi gyakorlatokra megfelelően tudjunk reagálni.
– Sokan ismerik a fogyasztói jogokat, de vannak olyan rétegek, akik hiszékenyebbek, vagy jobban elhiszik azt, amit találnak egy internetes felületen, elhiszik, hogy megnyerhetnek valamit, amikor nincs is olyan nyeremény, elhiszik, hogy ha valamely termék olcsóbban van hirdetve, akkor azt érdemes megvásárolni – mondta el Csötönyi Ágnes, a Gazdasági Versenyügyi Tanácsadó Iroda tanácsadója.
– Ma már legalább annyira népszerű az internetes rendelés, mint a megszokott, személyes vásárlási forma. A tapasztalatok alapján a legtöbb fogyasztó sokszor csak a honlapokon lévő árura figyel, és nem tekintik meg az oldalon feltüntetett információkat, az általános szerződési feltételeket – hangsúlyozta a szakember.
Az előadó kiemelte: sokan tisztában vannak azon jogukkal, hogy az internetes rendelés és az áru megérkezése között indoklás nélkül elállhatnak a vásárlástól, s ezt megtehetik az áru átvétele után 14 napon belül is. Azt azonban kevesen veszik figyelembe, hogy mindezt írásban kell rögzíteni.
– Korosztálytól függetlenül fel lehet hívni a figyelmet arra, hogy figyelmesen vásároljunk, gondoljuk meg a vásárlásainkat. Jönnek az ünnepek, tudni kell azt, hogy azért kell meggondoltan vásárolni, mert ha nincs minőségi kifogás a megvásárolt termékkel kapcsolatban, akkor az üzlet azt nem köteles visszavásárolni. Érdemes vásárlás előtt tájékozódni, hogy az adott kereskedelmi vállalkozás milyen üzletpolitikát folytat, fennáll-e a csere lehetősége – folytatta Csötönyi Ágnes.
A szakértők azt is kiemelték: a nyugtát minden vásárlás alkalmával meg kell őrizni, hiszen a fogyasztói jogokat, szavatossági, jótállási kérdéseket csak azzal lehet érvényesíteni.
K.V.A.
(Borítókép: Kanizsa TV)