Még játszótérré is válhatnak

facebook megosztás

Közeleg a kerékcsereszezon, s ezzel együtt sok esetben az új gumik vásárlásának időszaka. Az utóbbi hetekben lapunk többször foglalkozott a kanizsai „szemét-helyzettel”, ezúttal az elhasznált autógumik rendeltetésszerű elhelyezésére koncentráltunk.

Tavaly decemberben zárták le a hatóságok egy kanizsai férfi ügyét, aki Zalaszentbalázs mellett, nagy mennyiségben autógumikat, redőnydarabokat, gépkocsi műszerfalat, elektronikai panelokat, s műanyag szemetet szórt szét egy erdős területen. Az elkövetőt tetten érték, azonban sajnos számos esetben ez nem történik meg, így a gumik akár örökre az erdőszélen maradnak. Császár András, a Netta-Pannonia Kft. logisztikai vezetője kérdésünkre elmondta: folyamatosan találkoznak ilyen és hasonló esetekkel. – Gyakorlatilag az illegális hulladéklerakók szinte kivétel nélkül tartalmaznak gumihulladékot, a személyautó-abroncstól kezdve a teherautók kerekén át a traktorgumiig szinte minden megtalálható a kupacokban. Általában az önkormányzati területeket tisztítjuk meg, de ilyen felkérés idén még nem érkezett Társaságunkhoz. Ám ez csak idő kérdése, sajnos azt tapasztaljuk, hogy a különböző felhívások ellenére továbbra is kihordják a gumikat ezekre a területekre is.



Császár András (Fotó: Horváth Zoltán)

Az illegális elhelyezésnél tulajdonképpen bármilyen lehetőség jobb: az internetes oldalakon számos ötletes megoldásról olvashatunk. Így az abroncsok könnyedén válhatnának akár virágtartókká. Persze azon családok számára is van – meglepően egyszerű – megoldás, akik kevésbé kreatív módon, de mégis szabályszerűen szeretnének eljárni a használt autógumi tárolásakor. – A lakosság háztartásonként évente öt darab használt autógumit adhat le díjmentesen. Ezt a Vár utcai telephelyünkön megtehetik, semmi más nem kell hozzá csak lakcímkártya – tette hozzá Császár András.

Egy japán gumiabroncsgyártó hazánkban végzett felmérése szerint a magyar sofőrök harmada az új gumik vásárlásával kivárja, amíg a gumik profilmélysége eléri a KRESZ szerinti minimális 1,6 mm-es határértéket. Megkerestünk egy – egyebek mellett gumiszereléssel és centrírozással foglalkozó – kanizsai szakembert is ebben az ügyben. Domján János szerint Kanizsán némileg javult a helyzet az új gumik vásárlásának kérdésében. – Úgy látom, az elmúlt évekhez képest valamelyest jobban figyelnek az emberek a gumikra, többször vásárolnak új szettet, s nem várják meg, hogy teljesen elkopjanak a régiek. Egyébként a szezon még nem indult be. Nyilván ez időjárásfüggő, de leginkább március végére, áprilisra tehető az igazi dömping. A külföldön dolgozók április 15-e előtt nem is rakathatják fel az új gumikat, szóval ők mindenképp csak azután érkeznek.

A legtöbb gumicserével foglalkozó cég, vállalkozó vállalja a komplett kerekek vagy gumiabroncsok szezonális tárolását, ezzel is valamelyest elejét véve annak, hogy egy eldugott tisztáson éktelenkedjenek a gumik. – Igen, ez így van, nálunk is itt lehet hagyni az abroncsokat. Ez a megoldás mindenképp jobb, mintha az erdőszélen dobálnák el. Ráadásul, ha nem hagyják nálunk, akkor ingyenesen le lehet adni a szolgáltatónál – tette hozzá Domján János.

Arra is kíváncsiak voltunk, hogy mi lesz a sorsa a vállalkozóknál hagyott kerekeknek, ha már teljesen használhatatlanok. – Tőlünk Marcaliba szállítják el. Ott bedarálják, s tudtommal uniós játszóterekhez használják fel leginkább – említette Domján János.

A Magyar Gumiabroncs Szövetség közlése szerint a használt gumiabroncsok mintegy 92 százalékát újrahasznosítják Európában, ez az adat Magyarországon 85 százalék, ami közepesnek mondható. Szintén ebből a jelentésből derül ki, hogy – granulálási folyamatot követően – a régi gumik vissza is kerülhetnek a gumiabroncs gyárakba. Ott a három fő alkotóelem – a gumi, az acél és a textil – előállításánál hasznosítják a szakemberek. Jelentős mennyiség hasznosul a cementgyártásban is, ahol alapanyagként dolgozzák fel. Magyarországon egyébként 2017-ben 33 ezer tonna használt abroncs keletkezett, ebből 22 ezer tonnát nyersanyagként hasznosítottak, míg 6000 tonnából energiát állítottak elő. A számok is mutatják: hasznosabb lenne leadni a kereket a Vár utcai telepen vagy a gumisnál hagyni, mint kidobni a mezőszélen…

Mikó-Baráth György

Minden jog fenntartva! © KANIZSA MÉDIAHÁZ Nonprofit Kft.