Fókuszban az Eötvös téri fák
Pölöskei János hétvégén készült, az Eötvös tér felújítási munkáinak egy részletét megörökítő fotója vélemény-lavinát indított el a helyi internetezők körében. S ahogyan lenni szokott, a megoldás keresése ezúttal sem zajlott politikamentesen.
Pölöskei János, az Eötvös tér felújítási munkáinak egy részletét megörökítő fotója vélemény-lavinát indított el
A beruházás állásáról fényképes tudósításban számoltunk be a közelmúltban. A munkálatok nap mint nap a szemünk előtt zajlanak, s ha netán egy látványos hibát fedez fel a járókelő, csak elő kell kapnia zsebéből a telefonját, és máris megvitathatja a problémát a külvilággal. Pölöskei János fotója is elindult a maga útján, és közfelháborodástól sem mentes fórumot hozott létre a neten. A több mint 130 kommentből most néhányat változtatás nélkül megosztunk olvasóinkkal. A téma komolyságával egyetértve, ha jól meggondoljuk, akár kabaréba illő párbeszéd is kikerekedhetne a párbeszédekből, amolyan kanizsai módra.
„– T. Ildikó: – Most ez mi?? Tényleg csak ész nélküli emberek dolgoztatnak??
– B. Balázs: Én most bizonyára ünneprontó leszek. A feltett kép alapján tényleg idiótának tűnik az építkezés. Azonban ha a helyszínt élőben megnézzük, akkor szerintem teljesen más a kép. És legfőképpen akkor, ha az utca túlsó oldaláról tekintünk rá, mintha át akarnánk menni a gyalogátkelőn. A zebra folytatásaként halad tovább erre az út. Ha odébb vitték volna, garantált, hogy mindenki a füvön keresztül a rövidebb utat választaná, és nem menne el pár méterrel arrébb. Egyébként a járda, vagy bicikliút a fák mindkét oldalán kellően szélesek, és szerintem kényelmesen járhatók. Ami szerintem sem elegáns megoldás, az a négyszöggel határolt belső vonal helyett, egy kör, vagy nyolcszög mutatósabb lenne. Bár nem tudni, hogy nem kerül-e oda még valamilyen díszítő elem, ami sokban változtathat az összképen. És mindezt úgy mondom, hogy fogalmam sincs róla, hogy ki illetékes a munkálatok engedélyeztetésében, vagy felügyeletében. Mindenesetre javaslom, hogy mindenki menjen el, és tekintse meg abból az irányból is az építkezést, amit leírtam. Szerintem sokaknak meg fog változni a véleménye.
– Pné O. Mária: Úr Isten! Ezt nem hiszem el!
– F. Gyöngyi: Biztos hogy jó ez így a fáknak? Vagy ez csak a híres Mekk Elek módszer?
– M. Edit-T. Mihály: Ki felügyeli műszakilag?! SZMSZ módosítása és a 8 fős uralom, kinevezések, kirúgások is mentek egyedül a 8 főnek!!! Ez pont nem?!
– T. Mihály: a műszaki ellenőr dolga, akit a kivitelező fizet. Amikről ír azok olyan problémák, amelyek egyértelműek voltak. Feltételezem, hogy hithű kormánypártiként feltételezni sem merte, hogy van olyan hülye az előző városvezetés, hogy ezt a tervet elfogadja. Elfogadta, sőt, még ők indították el a kivitelezést is az utolsó napjaikban. Akkor már nyilván tudták, hogy mit rendelnek meg. A baj most derült ki a nyilvánosság számára kb 4 órája. Akkor mit akar???
– M. Edit-T. Mihály: Téved! Én az egyenes gerincben hiszek! Önnek tudnia kellene, hogy az előző időszak kétes műveleteit is kifogásoltam nyilvánosan is! Sajnos, a váltás nem sikerült! Az ARÁNY ismeretlen! Minden kudarc az ellenzék “eredménye”, felelőssége!
– T. Mihály-M. Edit: 3 hónap után komoly következtetéseket enged meg magának, ráadásul mindezt úgy, hogy az okfejtései eleve rossz alapokon nyugszanak. Így persze nem is lehet jó megállapításokat tenni, de azt hiszem tök fölöslegesen folytatunk itt eszmecserét. Mindössze annyit próbáljon belátni, hogy az utóbbi 13 év alatt összehordott mocsokból nem lehet egy várost három hónap alatt kitisztítani... Ha ez sikerül, akkor talán belátja, hogy az, amiket elvár, nem hajtható végre 3 és fél hónap alatt. Sorra dőlnek a szekrényekből a csontvázak és ezek között rangsorolni kell. Na, ez a járdaépítés is egy ilyen csontváz. Kidőlt. Abban pedig bízzunk, hogy nem épül így meg, de legalábbis nem ez a végleges állapot, vagy ha az, akkor majd nem veszik át... Tudja, én – több ponton is –, érintettje vagyok (nem kegyeltje, mert nem vagyok rászorulva) ennek a váltásnak, és így sokkal többet látok annál, mint amennyit egyelőre a nyilvánosság elé tártak. Ez a járda vonalvezetés pedig a cseresnyés-éra tipikus jelensége. A kivitelezőnek odaadták a térképet, amihez hogyan merne ő észrevételt tenni?? Csinálnak mindent esztelenül, csak fizessék ki – adott esetben jelentősen túlárazva....
– N. Anita: A babakocsit meg majd a füvön tolják el...
– D. István: Papír alapon megtervezték, aztán a kivitelezés során rájöttek, hogy vannak fák és bokrok. De a terveken már nem lehet módosítani.
– B. Krisztián: Ez van amikor egy ostoba tervező egy még ostobább kivitelezővel párosul!!!
– Bné T. Ildikó: Én attól tartottam, hogy kivágják a fákat, amikor elkezdték a földmunkákat. Elképesztően eszetlen munka!
– P. Judit-P.Csilla: Persze természetes, hogy a fákat megtartjuk, de nem lehetett volna az utat a két fa közé tenni? Majd rajtunk röhög az egész ország.
– P. Judit-P. Csilla-M. Hajnalka: Igen én is így látom..... Amúgy meg ki fog elférni így középen a fákkal, vagy a fák az útterelők? Az egyik oldalon a biciklisek, a másikon a gyalogosok?
– N. Csaba: Ez lesz a kerékpárút?
– T-S. Fruzsina: Ezzel is arra ösztökélik a kanizsaiakat, hogy a velodromban kerekezzenek, ne a szabadban.
– P. János: Nem találtam a látványtervet. Pedig kerestem!
- F. Gyöngyi: Látványterv nélkül is látványos.
– V. Judit: Nekem tetszik, hogy az egészséges fákat nem vágják ki. Biztosan szép lesz, ha elkészül, és tutira elfér mellette mindenki.
– G. Tímea: Majd jól neki megy valaki, a sötétben főleg.
- Gy. István: Vagy rosszul megy neki...”
Az alábbi válaszokban reméljük mindenki megtalálja a kérdésére a megnyugtató magyarázatot.
Nézzük a dolgok jó oldalát!
– A pozitív oldalát kell ennek is nézni, mint mindennek – mondta Benedek Miklós, a Kaán Károly Környezetvédelmi Egyesület elnöke. – Olyan látványt sugall az interneten megjelent kép, mint amikor a fákat halálra ítélik. A pozitívuma az, hogy megmaradtak a fák. A negatív oldala meg az lett volna, hogy a fákat egyszerűen kivágják, mint ahogy korábban is előfordult a városban. Nem hiszem el, hogy a tervezéskor nem lehetett volna úgy alakítani a járda nyomvonalát, hogy kikerülje a két értékes fát, hiszen akkor sokkal tovább élhetnének. A fák gyökér-régióját semmiképpen se zárjuk le se kővel, se betonnal. Jó lépésnek látszik, hogy fölszedték az egész térkövezést, mert fontos, hogy a csapadék be tudjon szivárogni a gyökerekhez. Mint egyesületi elnök, azt kell, hogy mondjam, megfontoltabban kell mérlegelni és időben át kell gondolni, hogy hol, és milyen változásokat akarnak tenni egy ilyen középméretű város rendezési tervében, mint Nagykanizsa.
Korrigálják a korábbi hibákat
– Az előző önkormányzat kezdte el a terv előkészítését, és látszik, hogy hibák csúsztak a tervezésbe. A két fa tervezési hiba folytán került a járda közepébe, és ennek alapján kezdődött el később a kivitelezés – emlékeztetett Horváth Jácint önkormányzati képviselő, az ÉVE frakcióvezető-helyettese. – A két értékes fát nem vágják ki, sőt a lehető legtöbbet meg szeretnék hagyni a téren. Ugyanakkor jelentősen szeretnék bővíteni a számukat a kivitelezés során. A járda valószínűleg ebben a nyomvonalban készül el.
A frakcióvezető-helyettes elmondta: több körben is egyeztettek a kivitelezővel és a Nagykanizsai Városfejlesztő Kft.-vel azzal kapcsolatban, hogy mit lehet tenni, és találtak is rá megoldást.
– Már most a hétvégén szélesebb járdasávot alakítottak ki. Amennyiben a következő hetekben a felmérések azt igazolják, hogy még szélesebb kell, javasolni fogjuk a fák melletti sáv fél-egy méterrel történő kiszélesítését. Tulajdonképpen így mindenki jól jár: korrigáljuk a korábbi hibákat, a fák is megmaradhatnak és a járda is használható szélességben készül el. Kényelmesen lehet sétálni mellette, és esetleg padokkal kiegészítve egy pihenő részt lehetne kialakítani ezen a részen.
_ _ _
Zöld város – zöld koncepció
Ahogy arról két héttel ezelőtti cikkünkben már beszámoltunk, javában zajlanak a Zöld Város – Zöld Nagykanizsa projekt munkálatai a városban. A folyamat az Eötvös tér megújításával kezdődött: a tér déli részén megtörtént a tereprendezés, a régi, Teleki útra átvezető útszakasz nyugati felén és a hozzá tartozó járdaszakaszon teljes egészében megújult a burkolat, s a Nagy-Magyarország-emlékmű környezetrendezése is megkezdődött. A lakossági tájékoztatás szerint szerdától a Huszti téri körforgalom Bíbor Business Center előtt elhaladó kerülő ívét lezárták. Ahogy azt a kivitelező Szabadics Zrt. szakemberei javasolták és le is modellezték a busztársaság közreműködésével, a Huszti téri körforgalom Fő út felőli irányából jobbra, a kórház irányába a biztonságos buszráhajtáshoz egy ív-korrekció szükséges annak érdekében, hogy az arra közlekedő buszok eleje ne lógjon át a kihajtásnál a szembe közlekedő sávba.
– Múlt héten tartottunk egy buszos próbát, amely során felfestettük azt a nyomvonalat, amely ahhoz szükséges, hogy a buszok a továbbiakban már ne lépjék át a saját sávjukat. Egy új lekerekítő ívet fogunk építeni. Ez csak úgy lehetséges a forgalom fenntartása mellett a Balaton út felé, hogy a Huszti téri körforgalom oldalágát lezárjuk, s a jelenlegi három forgalmi sávot kettő sávra vonjuk össze. A Balaton út irányába továbbra is lehet majd közlekedni, viszont nem a Bíbor Center felőli elkerülő úton, hanem a körforgalmon keresztül – mondta Farkas Lóránt építésvezető.
Elkezdődött a zöldfelületek megújítása is, melynek során néhány, sajnos menthetetlen koros és beteg fát - amely állapotából adódóan veszélyes a járókelőkre - kivágtak, és ezzel egy időben, a projektnek köszönhetően, közel 50 új lombos fával, valamint több száz cserjével és díszbokrokkal dúsul fel a jelenlegi növényzet. A kivitelezők jól haladnak a téren keresztül húzódó gyalogsétányok és sétaterek kialakításával is.
- A Zöld Város projekt koncepciója és szellemisége kezdetektől fogva az volt, hogy az itt megvalósuló beruházás révén egy valódi szabadidős, rekreációs sétapark jöjjön létre, tehát a fókuszban a pihenő- és sétaterek, valamint a zöldfelületek állnak. Ennek érdekében például a közösségi médiában is több ízben szóban forgó gyalogsétány - melynek közepén két idős fa áll - kialakításakor is, nyugati mintát követve, elsősorban a gyalogosok közlekedési szokásait, a gyönyörű fák megóvását és az általuk az arra sétálóknak adott árnyékot tartottuk szem előtt a tervezésnél. Az eredeti tervekhez képest egyébként ezen fák vonalában a kivitelező szakembereinek javaslatára a sétányt kiszélesítettük, hogy zavartalanul közlekedhessünk rajta, s hogy babakocsival is kényelmesen el lehessen férni mellettük. Lényeges hangsúlyozni, ez egy gyalogsétány, itt más közlekedési eszközzel, például kerékpárral nem lehet közlekedni, mivel a kerékpáros útvonalakat a tér két oldalán alakítottuk ki. Amellett, hogy az út nyomvonala a gyalogos átkelőhely miatt adott volt, a tervező az arra érdemes fák megmentésére törekedett, és az árnyas szakasz hangulatos is, ahogy ezt Európában számos más helyen is megtapasztalhatjuk – mondta Czirákiné Pakulár Judit, a Nagykanizsai Városfejlesztő Kft. ügyvezetője.
A következő fázisban áthelyezik a tér északi részén található buszmegállót, melyre elsősorban forgalomtechnikai és biztonsági okokból, valamint az új kerékpárút becsatlakozása miatt van szükség. Ezzel párhuzamosan elindul a játszótér bővítése is további vizes és zenés elemekkel, melynek célja, hogy még érdekesebb, izgalmasabb élményt nyújtson az itt játszó gyerekek számára.
Bakonyi Erzsébet