Nincs többé azonosítatlan hulladékgyűjtő edény

facebook megosztás

A decemberi soros közgyűlésen a képviselők elfogadták a hulladékgazdálkodásról szóló önkormányzati rendelet módosítását, melynek értelmében Kanizsán január 1-től matricás rendszert vezettek be.



A matricás rendszer január 1-jén lépett életbe (Fotó: Jancsi László)

A közelmúltban a nagykanizsaiak levélben értesülhettek arról, hogy 2020 első napjától a vegyes- és a zöldhulladékok gyűjtéséhez használt edényeket azonosító matricákkal kell ellátni. A lapunk által megkérdezettek többsége nem volt tisztában azzal, miért volt szükség az új rendszer bevezetésére.

– Megkaptuk a levelet, hogy a matricát ragasszuk rá az edényekre, de nem tudom, miért kell ezt tennem. A szolgáltatásért eddig is fizettünk, és ezután is fogunk, úgyhogy ebből nem lesz problémánk – fogalmazott Vernyel Ferencné.

A hulladékgazdálkodásról szóló önkormányzati rendelet módosításának részleteit Áfra Barnabás, a Viridis-Pannonia Nonprofit Kft. ügyvezetője ismertette.

– A kiváltó ok az volt, hogy a Nemzeti Hulladékgazdálkodási Koordináló és Vagyonkezelő Zrt. egységes számlázási rendszer alkalmazására kíván áttérni. Ebből a rendszerből azonban nem tudjuk kinyerni az úgynevezett sofőrlistákat, melyek segítségével munkatársaink az utca és a házszám alapján meg tudják állapítani, hogy hol és milyen edényeket kell üríteni. Választás elé kerültünk: sofőrlisták nélkül küldjük ki az embereket, vagy valamilyen más megoldással jelöljük meg az edényeket. Egy olyan módszert kellett választanunk, ami olcsó, nem igényel semmilyen beruházást vagy eszközfejlesztést, illetve gyorsan át lehet róla térni, ha beindul az edényeket azonosító országos, egységes rendszer – fogalmazott az ügyvezető.

Fontos szempont volt az is, hogy a rendszer ne legyen ismeretlen a felhasználók előtt sem, így került sor a matricák alkalmazására. Az országban egyébként már több helyen – például a Balaton környékén és Pest megyében – sikeresen bevált ez a módszer. A matricás rendszer bevezetésének köszönhetőn pedig az elmúlt időszakban számos problémára, visszaélésre is fény derült.

– Volt olyan, akinek nem volt szerződése és egészen eddig illegálisan üríttette az edényét. Mindez azonban kiderült, miután az illető bejött matricát kérni – mondta Áfra Barnabás, majd hozzátette: az ingatlan tulajdonosa vagy használója személyében bekövetkező változás bejelentésének szabályozása eddig nem szerepelt a rendeletben, a módosítás során viszont erre is sor került. – Mindkét érintettnek – tehát aki eladta az ingatlant, és aki megvásárolta – a birtokbaadás napjától számított nyolc napon belül fel kell keresnie társaságunkat. A korábbi tulajdonossal el kell számolni, az ingatlan új használójával pedig szerződést kell kötni.

A január 1-től életbe lépett módosítás a Viridis-Pannonia Nonprofit Kft. minden ügyfelét érinti, akik kérdés és panasz esetén az ügyfélszolgálathoz fordulhatnak. – Az elmúlt hetekben, miután elkezdtük a matricák postázását, folyamatosan érkeztek a megkeresések. A legtöbb esetben a szín- és edényméret szorult pontosításra, de olyan is volt, aki másik matricát kért, vagy annak hiányát jelezte – ezek pótlása már folyamatban van. A matricákat egyébként január 1-től először az ingatlanhasználóknak küldtük ki, a többi ügyfél – az ipari fogyasztók és nagyobb partnereink a hónap közepén kapják majd meg. Az üdülőövezetben lakók a szezont megelőző néhány hétben, március-áprilisban vehetik kézhez az értesítésről szóló levelet és a matricákat – foglalta össze Áfra Barnabás.

A matricákat tartalmazó levelet a nagykanizsai lakosok nagy része már megkapta. – A szomszédasszonyom kérdezte, megérkezett-e a levél, amiben ezek a címkék vannak. Múlt pénteken kaptam meg – akkor, amikor a kukát is ki kellett tenni. Gyorsan rá is ragasztottam és el is vitték a szemetet – mondta Horváth Jánosné. A matricás rendszer bevezetése mellett a rendeletben a gyűjtési idő módosítására is lehetőség nyílt.

Erre azért volt szükség, hogy legyen jogunk korábban indítani és később befejezni a gyűjtést – ez pedig reggel öttől este tízig történne meg. A korábbi kezdés az egyre melegebb nyarak miatt, a munkatársaink védelme érdekében indokolt. A másik megoldásra, a kétműszakos munkarendre akkor térünk át, ha nem tudjuk beszerezni a szükséges új gépjárműveket. Nagyjavítás, felújítás miatt ugyanis néhány, még működőképes járművet kivonunk a forgalomból. S hogy ne maradjon el gyűjtés, bizonyos napokon két műszakban kell majd dolgozni – jelentette ki Áfra Barnabás.

A lapunk által megkérdezettek bio és a háztartási hulladékgyűjtő edényeikre már felragasztották a matricákat, hiszen ezek hiányában a szolgáltató a jövőben nem üríti ki a kukákat.

Nagy Éva

Minden jog fenntartva! © KANIZSA MÉDIAHÁZ Nonprofit Kft.