Kanizsa Aspetta Il Giro!
Mintegy tízezren várták a Girót az Erzsébet téren múlt csütörtökön. A versenyt népszerűsítő minifesztiválon olyan sztáregyüttesek léptek fel, mint a Kiscsillag, a WellHello és a Halott Pénz, másnap pedig látványos, olykor hajmeresztő bringás trükkökkel nyűgözték le BMX-esek a kanizsaiakat. A kétnapos Kanizsa Aspetta Il Giro („Kanizsa várja a Girót”) elnevezésű rendezvény előtt arról tartottak sajtótájékoztatót, mit várhat a nagyszabású sporteseménytől Magyarország és Nagykanizsa.
2020 több szempontból is meghatározó év lesz a magyar kerékpározás történetében. A Balatoni Bringakör és a Tisza-tó körüli kerékpárút építése, valamint más fejlesztések mellett Magyarországra érkezik a Giro d’Italia. A világ egyik legrangosabb országúti kerékpáros versenyének mezőnye kicsivel több, mint nyolc hónap múlva rajtol Budapestről, ahonnan Győr, Székesfehérvár és a Balaton érintésével érkezik Nagykanizsára 2020. május 11-én.
– A Giro fantasztikus lehetőség az országnak – kezdte Révész Máriusz, az úgynevezett Grande Partenzát, azaz a verseny nagy rajtját szervező bizottságnak az elnöke. – A Giro d’Italiát közvetítő média révén megmutathatjuk hazánk legszebb tájait a nagyvilágnak: tavaly 198 országban mintegy 810 millióan kísérték figyelemmel a képernyőkön keresztül a sprintereket. Olaszországban az egyes szakaszokon átlagosan 300-400 ezren drukkolnak a helyszínen. Akik részt vettek már ilyenen, elmesélték, hogy fantasztikus élőben nézni a futamot – az egész olyan, mint egy nagy fieszta, és mi azt szeretnénk, ha ebben minél több magyarnak része lenne.
A közösségi élményen túl a hazai szervezők a magyar kerékpáros kultúra fellendítését is remélik, hangsúlyozta az aktív Magyarországért felelős kormánybiztos. Ezt szimbolizálja a Giro Hungary 2020 új logója, amelyen a Szabadság-szobor stilizált változata egy rózsaszín kerékpárt emel a magasba.
– A Giro nem csak a magyar kerékpáros versenysportról szól. Hosszan tartó hatása lehet a közlekedési kultúra fejlesztésére, ennek érdekében különböző korosztályoknak szóló iskolai programok elindítását tervezzük. Emellett a biciklis turizmusra is nagyobb hangsúlyt fektetnénk, illetve az amatőr kerékpáros versenyek és az olyan helyi klubok munkájának támogatására, mint amilyenek itt, Nagykanizsán is működnek, és rendszeresen bevonják a programjaikba a lakosságot.
Révész Máriusz elmondta: abban, hogy a Giro d’Italia magyarországi útvonalának harmadik szakasza és egyben befutója itt legyen, nagy szerepet játszott a város vezetőségének lelkes lobbija, továbbá Nagykanizsa földrajzi elhelyezkedése és a sármelléki repülőtér közelsége, ugyanis Kanizsa után Szicíliában folytatják a tekerést a bringások. Cseresnyés Péter államtitkár, országgyűlési képviselő hozzátette: a döntéshozók számba vették azt is, hogy a kerékpározásnak van múltja, jelene és jövője Nagykanizsán.
– Országúti kerékpározásban bajnokcsapattal is büszkélkedett a város, nemrég pedig alakult egy olyan egyesület, a Limitless Team – XCO Nagykanizsa, amely máris komoly eredményeket ért el itthoni és nemzetközi kupafutamokon, Európa-bajnokságokon az ifjúsági vagy alacsonyabb korcsoportokban. Nem beszélve azokról a helyi szervezetekről, amelyek rendre több száz embert megmozgatnak kisebb-nagyobb összejöveteleik, kirándulásaik alkalmával.
Cseresnyés Péter szerint azért is fontos, hogy a Giro d’Italia mezőnye Nagykanizsára érkezik, mert a városnak ez nagy segítség a helyi értékek népszerűsítésében, határon innen és túl.
– Tavaly nyáron egy úgynevezett study tourt szerveztünk hazai és külföldi újságírók számára azzal a céllal, hogy nemzetközi színtéren is bemutassuk, milyen lehetőségeket rejt Murafölde a kerékpáros turisták számára – emlékeztetett. – Már most is sok olyan szállás várja őket a környéken, amely kifejezetten nekik kínál szolgáltatásokat, de a palettát szeretnénk tovább színesíteni. A következő időszakra olyan új attrakciókban gondolkodunk, mint a Lendvát érintő Mura kerékpáros túraútvonal, valamint a Kis-Balaton-kör, amelyet fesztivállal is népszerűsítenénk.
Nagykanizsa néhány éve célul tűzte ki: a régió kerékpáros fővárosa lesz. Ennek érdekében számos beruházás történt, például a Csónakázó-tó környékén. Az XCO-pálya és a tó körüli, futásra és biciklizésre egyaránt alkalmas körsétány mellett új kerékpárutakat alakítottak ki, vagy régieket hosszabbítottak meg a városban és a térségben.
– A tervezett fejlesztések közül ki kell emelni a multifunkcionális rendezvény- és sportcsarnokot, amelynek a szomszédságában egy fedett kerékpáros körpálya épül – mondta a sajtótájékoztatón Dénes Sándor polgármester. Ez a velodrom szintén egy ugródeszka lehet Kanizsának, hiszen az országban Budapesten és Debrecenen kívül csak itt lesz lehetőségük a bringásoknak ilyen körülmények közt edzeni.
A polgármester hangsúlyozta: a város mindent megtesz annak érdekében, hogy felkészüljön a Giro d’Italia 176 fős mezőnyének, a sportolók kísérőinek és a nemzetközi médiának a fogadására. Miután Nagykanizsa történetében még nem fordult elő ekkora volumenű esemény, ezért a tervek szerint 2020. május 11-én rövidített tanítási napot, esetleg tanítás nélküli munkanapot tartanak majd az iskolákban, hogy a versenyt minél több fiatal megnézhesse. Dénes Sándor úgy véli, az élmény hatására talán még többen kedvet kapnak ahhoz, hogy nyeregbe pattanjanak, s beiktassák a rendszeres mozgást a mindennapjaikba. Nem beszélve arról, ha többen kerekeznek, az a környezetnek is jó: az Európai Parlament idei felmérése kimutatta: a közlekedés a teljes uniós szén-dioxid-kibocsátás csaknem 30 százalékáért felelős…
A Giro d’Italiát szervező olasz és magyar szakmai stáb folyamatosan tartja a kapcsolatot. A közelmúltban Nagykanizsán is járt egy csapat Mauro Vegni versenyigazgatóval, hogy a részletekről, így az útvonalról, a célvonal pontos helyéről és az egyéb teendőkről egyeztessen. Radics Bálint, a Giro Nagykanizsa 2020 vezetője korábban azt mondta: a résztvevők a Balaton irányából a 7-es főúton érkeznek a dél-zalai városba, és az elkerülő szakaszon keresztül egészen a Kemping utcáig tekernek. Onnan a Király utcai körforgalmat érintve a Deák tér felé mennek, mivel a Bankpalota magasságában lesz a befutó.
A Giro története egészen 1909-ig nyúlik vissza, azóta minden évben megrendezték, kivéve a két világháború alatt. A versenynek nagy hagyománya van, és igazi örömünnep az olaszok körében – ebből a megfontolásból Magyarországon több Giro-váró fesztivált is rendeznek. A sort Nagykanizsa nyitotta egy kétnapos rendezvénnyel. A Kiscsillag, a WellHello és a Halott Pénz koncertjére a becslések szerint csaknem tízezer kanizsai bulizott az Erzsébet téren. Másnap látványos, szaltókban és egyéb trükkökben gazdag bemutatókkal várta az érdeklődőket a kétszeres Guinness-világrekorder, Hegedűs „Hege” László, valamint a Gizmosport BMX csapata. A Giro-váró programok szeptemberben folytatódnak: a dödöllefesztiválon bárki felkeresheti a Giro d’Italia Nagy Rajt sátrát és a Giro Roadshow kisbuszát, ahol egy kerékpár és a virtuális valóság segítségével végigtekerhet a néhány percbe sűrített, magyarországi szakaszokon.
Nemes Dóra
- - -
Szeptember 9-én indul a Bringázz a munkába! kampány, amelyet idén szintén a Giro-várás szellemében hirdetnek meg: a résztvevők közül ezren a verseny színét tükröző, rózsaszín pólót nyernek, a legszerencsésebbek pedig exkluzív helyszíneken nézhetik meg a befutókat Magyarországon és Olaszországban.