Cianotípiákkal készült képeket láthatnak az érdeklődők a HSMK-ban
A Magyar Fotóművészeti Alkotócsoport Országos Szövetségének javaslatára 2003 óta ünneplik a magyar fotográfia napját augusztus 29-én. A Kanizsa Fotóklub tagjai szinte elsőként csatlakoztak a kezdeményezéshez, és évről évre különleges kiállításokkal emlékeznek meg a napról. Ezúttal az alkotóközösség egykori és jelenlegi vezetője mutatkozott be cianotípiákkal, azaz kéknyomat technikával készült képekkel. – Fotóban ez mindenképpen egy kézműves technika, ugyanis két vegyszerből álló emulziót ecsettel kenünk fel akvarell papírra. Erre a papírra kontakt másolunk, ami azt jelenti, hogy negatívot helyezünk az érzékenyített papírra, ezt leszorítjuk egy üveglappal, és napfényen kiexponáljuk, utána pedig vízzel egyszerűen lemossuk a felesleges részeket a képről, amik nem exponálódtak ki. Így alakul ki a kép – árulta el Varga Szilárd, a Kanizsa Fotóklub elnöke.
A képeket Molnár Tibor és Varga Szilárd készítette (Fotó: Gergely Szilárd)
Az egyik első és egyben legegyszerűbb fotográfiai eljárást Sir John Herschel fedezte fel 1842-ben. Magyarországon jellemzően 1870 és 1930 között volt használatban. A cianotípia különlegessége, hogy rendkívül tartós, két egyforma kópia készítése pedig lehetetlen, minden egyes másolat egyedi példány. Molnár Tibort Varga Szilárd kereste meg néhány hónappal ezelőtt a kiállítás ötletével. A fotóklub egykori vezetője akkor ismerkedett meg ezzel az eljárással. – Ez nekem újdonság volt, és okozott is nehézségeket – egyrészt az alapanyagok beszerzésében, másrészt kiismerni a technikát, mert elvileg egyszerű, de összehozni nem egy könnyű dolog, mert nagyon sok mindenre oda kell figyelni – fogalmazott Molnár Tibor, a Kanizsa Fotóklub tagja.
Abban viszont mindkét fotós egyetért, hogy ez a fotográfiai eljárás sokkal több élményt és kihívást rejt magában, mint a mai, digitális eszközökkel készült képek. A portrékat, aktokat, csendéletet és tájfotókat bemutató kiállítás szeptember 20-ig látható a HSMK színházi előcsarnokában.